Byggahus.se

Underlag för golvisolering - vad välja?

1. T
    Medlem · Nivå 11
    Jag har ett nytt golvbjälklag som ska isoleras men jag står som åsnan mellan ett helt gäng hötappar när det gäller vad för underlag jag ska ha, kan någon hjälpa mig?

Huset är en sommarstuga som antingen kommer stå kall under vintertid eller möjligen med lite underhållsvärme, vet inte än.
    Huset står på plintar med ca en halv meter luft mellan mark och undersida bjälklag.
    Bjälklaget består av träreglar cc 60.
    Isoleringen fyller inte upp hela höjden utan underlaget för isoleringen ska passas in mellan reglarna och behöver alltså läggas på någon form av stöd.
    Isoleringen blir i cellulosa, troligen lösull.

Asfaboard vilande på 45x45 reglar var min första tanke men sen lästa jag någonstans att de är känsliga för mögel och annat. Nu är det ju fritt blås under huset, borde det inte klara sig då?

Sen har jag hittat en massa olika skivmaterial i form av behandlade spånplattor och något som närmast liknade någon form av fibercement, man blir ju inte lite förvirrad.

Jag är ute efter något hållbart och prisvärt utan att vara dumsnål. Att dela stora skivor ser jag inte som ett problem även om det är smidigt om de är avpassade för cc60-reglar.

Någon som har några tips?

Mvh,
    ToRy

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
  3. T
    Medlem · Nivå 11
    Ja, den har jag hittat också. Det som "stör" mig är att den ser ut att vara i något liknande material som asfaboard (nej, jag har inte kännt på den eller frågat Beijer) men den är mer än 3 ggr så dyr. Är den så mycket bättre än asfa att det rättfärdigar prisskillnaden?

Hittade även en trossbottenskiva (i fibercement) hos Byggmax för lite mindre än beijerskivan men den är fortfarande nästan 3 ggr så dyr som asfa. Är det verkligen värt det? Vi pratar alltså en total kostnad om ca 1500:- för asfa, 4200:- för fibercement och drygt 5000:-för beijerskivan. Det lär väl gå åt lite mer virke för att hålla uppe asfan jämfört med fibercement iom skillnaden i styvhet men den kostnaden borde vara försumbar.

Fler tips? Borde det inte finnas online-butiker som säljer sånt här? Hittar inget förutom de ovan nämnda eller varianter av dem för samma eller mer pengar.

Mvh,
    ToRy

4. P
    Medlem Nivå 8
    Cellplastskivor används ibland. Isolerar ju också i sig.

5. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    En stor fördel med fibercementskiva är ju att det är betydligt mer gnagaresäkert än övriga alternativ. En öde sommarstuga kan ju lätt invaderas av gnagare.

6. T
    Medlem · Nivå 11
    Vectrex - ingen dum synpunkt, tack! Frågan uppstår då om man kan få tag på fibercementskivor billigare än byggmax... Anyone?