Byggahus.se

Underjordisk källa och bergvärme.

1. G
    Medlem Nivå 5
    Tjena!

Våran bergvärmepump har sjungit på sista visan. Den är uppe i 22år, så jag förvänta mig vara utan snart. När dom borrade så prickade dom en underjordisk källa vid 105m. Men jag vet inte riktigt vad det innebär med vad kan man utvinna på det.
    Som jag förstår det så får man ungefär 3kw per 100m. Men finns det något beräknat värde på en källa? De ska strömma rätt rejält.

2. GoC
    Medlem · Nivå 12
    Enklast är ju att att inte fundera och köpa en ny VP med samma effekt som befintlig om den fungerat bra i 22 år utan allt för mycket tillsats.

3. T
    Medlem · Nivå 12
    Hur stor är nuvarande pump och hur kall brukar köldbäraren vara som kallast?

Visst har genomflödet stor betydelse så de borde du se på din KB temp hur bra hålet är.

4. G
    Medlem Nivå 5
    Tack för snabbt svar! Då vet jag vad jah ska kolla efter. Är lite osäker på nuvarande kraft. 5 tro ja

5. H
    Moderator · Nivå 25
    När man moderniserar sin värmepump, så kan man drabbas av paradoxen, att en ny effektivare pump behöver längre borrhål.

Om vi antar att du har en 10 kW pump. Den levererar 10kw värme till huset när den går. Din gamla pump kanske då behöver 4 kW el för att göra det jobbet (troligen är det något bättre, men bara som exempel). Det betyder att den tar 6 kW från berget som med 4 kW el blir 10 kW värme till huset.

Du köer en ny värmepump, även denna på 10 kW. Men den är mycket bättre, den behöver bara 2,5 kW el för att ge 10 kW ut. Då tar den 7,5 kw från berget. Har man då otur så räcker inte det bef. hålet, det klart inte at ge 7,5 kW. Jag tror att man kan i viss mån bedöma hur bra hålet ör genom att föra lite statistik över temperaturen på brine vätskan. Under årets kalla period sjunker temperaturen gradvis, sjunker den för mycket så blir det dålig verkningsgrad på värmepumpen. Skulle du ex. nu med bef. pump ha ex, 2 minusgrader på inkommande brine i Januari, så är risken stor att hålet är för dåligt. Jag vet inte var gränsen bör gå.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Nivå 15
    Underjordisk källa, vet du om det strömmar igenom den, det går att se på nuvarande KB - temp ,håller den konstant en viss temp oavsett årstid så strömmar det bra igenom, Det med 3 Kw oer 100 meter, Tja beror hur man räknar. Vilken effekt har din nuvarande VP är av vikt för nästa VP, Fabrikat och typ är bra att få