Byggahus.se

Underhållsvärme-fläktkonvektorer eller inte?

1. S
    Medlem Nivå 5
    Jag funderar på att byta ut några elelemet i sommarhuset och luftar här lite funderingar på vad som han vara lämpligt att sätta in. Huset är gammalt, måttligt isolerat och ligger i norrland. Vintertid har vi underhållsvärme på i kök, hall och källare, 5-8 grader. De element som nu sitter i kåken är elkonverktorer (400v) av fabrikat Elektrostandard, 20-25 år gamla och med bimetalltermostater. Mina funderíngar är att kosta på två eller tre fasta fläktkonvektorer av fabrikat Pyrox, pris ca 2000 kr/st. Frågan är om detta är vettigt, har man en sådan stor förtjänst av fläktkonvektorerna vid underhållsvärme? Alternativet är nya vanliga (billigare!) konvektoer med elektronisk termostat, då termostaterna på de gamla elementen inte är så säkra, det är svårt att veta om man har 5 grader eller 10 grader i kåken när man åkt därifrån. Dessutom har jag fått smörja vissa med 5-56 för att de över huvud taget ska gå att reglera...

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Fläktkonvektor kan göras mindre då fläkten sätter bättre fart på luften. Fläkten kan gå sönder då den innehåller rörliga delar.
    Fördelen med fläkten är att luften rör på sig och den lilla värme ni vill ha blir jämnare.

Mitt förslag är vanliga nya element med elektronisk termostat.

Protte

3. G
    Medlem Nivå 3
    Jag har haft dessa Pyroxelement i ca 20 år. Jag fick byta ut några motorer på garanti men efter detta har de gått utmärkt. Jag kan rekomendera dessa.