5 897 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
Underhållsfri fibercementplatta tappar färgen producent vill måla dem
Hej!
För fem år sedan byggde vi vårt fina hus. Något jag tryckte på efter att ha ett linoljemålat hus var att det skulle vara underhållsfritt (Vi valde EQUITONE [tectiva] TE80 för att den var genomfärgad i rätt ton).
Vi tyckte kanske att den tappade färgen något och efter ett tag var vi inte tveksamma längre.
Det är speciellt där det rinner vatten som färgen tappas (det nedre högra hörnet är en lös extraplatta som legat under presenning lika länge som den andra har suttit vänd mot väster.
Efter ett par år har nu den danska firman (Etex Nordic A/S) erbjudutit sig att måla skivorna med
"Der bliver først påført en antrazit farvet primer hvor efter der bliver påført en antrazit farvet acryl maling."
De har inte förklarat varför plattorna tappar så mycket färg men säger att plattorna inte är rätt monterade. Det skall vara öppet både upptill och nertill 20mm. I vårt fall är det 2*28mm med hjälp av krysslagd glespanel men plåt vikt över toppen för att det inte skall regna in den vägen konstant.
Om man går med på detta har vi ju lämnat underhållsfritt och tagit oss in i målningsträsket igen...
För fem år sedan byggde vi vårt fina hus. Något jag tryckte på efter att ha ett linoljemålat hus var att det skulle vara underhållsfritt (Vi valde EQUITONE [tectiva] TE80 för att den var genomfärgad i rätt ton).
Vi tyckte kanske att den tappade färgen något och efter ett tag var vi inte tveksamma längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är speciellt där det rinner vatten som färgen tappas (det nedre högra hörnet är en lös extraplatta som legat under presenning lika länge som den andra har suttit vänd mot väster.
Efter ett par år har nu den danska firman (Etex Nordic A/S) erbjudutit sig att måla skivorna med
"Der bliver først påført en antrazit farvet primer hvor efter der bliver påført en antrazit farvet acryl maling."
De har inte förklarat varför plattorna tappar så mycket färg men säger att plattorna inte är rätt monterade. Det skall vara öppet både upptill och nertill 20mm. I vårt fall är det 2*28mm med hjälp av krysslagd glespanel men plåt vikt över toppen för att det inte skall regna in den vägen konstant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man går med på detta har vi ju lämnat underhållsfritt och tagit oss in i målningsträsket igen...
- Vad bör vi göra?
- Har vi någon chans att kräva att de byter ut plattorna? Vi har ju betalat extra för att få underhållsfritt och genomfärgade plattor.
- Kan det vara produktionsfel eller är detta ett vanligt problem, vi har ett utsatt läge nära havet men det är ingen nyhet och inget som producenten klagade på.
Det var det som jag önskade när vi pratade med byggaren, det jag väntar mig att den inte skall gå från mörkgrå till i princip vit på 5 år. Vi valde medvetet en genomfärgad platta så det inte skulle bli vita prickar vid eventuella småskador.Peter2400 skrev:
När jag läser på producentens hemsida står det bara om att man kan behöva rengöra plattorna för att damm, sot och feta ämnen inte skall få för starkt fäste (så att man inte kan rengöra dem senare).
Leverantören säger:
"Fasaden på ovanstående adress har blivit besktigad av vår Palle B andersen. Det konstaterades att färgen på fasaden har mattats mer än vad som kan förväntas av normal patinering."
Så de delar vår uppfattning om att det inte ser ut som förväntat. Olika sidor och delar av sidor har olika nyanser av grått/vitt.
Det hänger väl lite på vad ni har haft för avtal, men om byggaren har utlovat underhållsfri fasad är det väl dem ni ska vända er mot och de i sin tur eventuellt mot tillverkaren?
Som jag förstår det, lovar inte tillverkaren att plattorna är underhållsfria. De tycker däremot att de bleknat OVANLIGT fort. Dvs. Att de bleknar med tiden, är normalt. Så målat huset hade du fått göra iallafall, fast senare ifall du prompt vill ha den ursprungliga kulören.
Staffan
Staffan
Och att något är genomfärgat innebär ju inte att det är ”färgäkta” eller inte bleknar.
Bara att snittytan har samma färg som utsidan.
Bara att snittytan har samma färg som utsidan.
Tja, att den inte bleknar i samma hastighet som den mer exponerade ytan är väl inte så konstigt?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 877 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 877 inlägg
Jo men att den är i princip vit från att varit mörkgrå är inte ”något ljusare”. Mitt uttryck för resultatet hos oss är: Varning! plattan kan helt tappa färgen!Claes Sörmland skrev:
Det är väl sällan marknadsavdelningen skriver så?
Och de har ju gått med på att dina plattor tappat färgen snabbare än förväntat och erbjuder målning.
De har dock inte påstått att de ska behålla färgen hela dess tekniska livslängd och på det viset vara underhållsfritt.
Om någon har utlovat det till er borde ni vända er mot dem med era krav.
Och de har ju gått med på att dina plattor tappat färgen snabbare än förväntat och erbjuder målning.
De har dock inte påstått att de ska behålla färgen hela dess tekniska livslängd och på det viset vara underhållsfritt.
Om någon har utlovat det till er borde ni vända er mot dem med era krav.