Byggahus.se

Underhålla information som säljare

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej.

För att göra historien kort så har vi råkat ut för 2 riktiga lirare till husägare/säljare.
    Vi har bakvägen fått reda på att huset varit till försäljning för 10-15 år sedan men att köpet inte gick igenom pga fel som hittades vid besiktningen. Fel som vattenläcka/vattenskada vid taket.
    Vid vår besiktning i februari i år framkom även detta fel. Tak och svall behöver bytas inom det närmsta. Det har också framkommit att det finns bristfälliga lagningar av taket.
    Säljaren hävdar att huset isf måste ha varit till försäljning då hennes ex-man ägde huset och att detta inte är något hon vetat om. Mycket har hänt och vi börjar ifrågasätta säljarens ärlighet och vi vill kolla upp hela historien.
    Det jag undrar är om detta är något vi kan gå vidare med om det visar sig att det var hon som försökt sälja huset, att hon vetat om felen och det gamla besiktningsprotokollet går att få tag på?

Tacksam för svar

2. K
    Medlem Nivå 8
    Klart du kan gå vidare med det,men det ger ingenting för ni ( besiktningen) har hittat detta också! Så köp huset för det det är värt för er med felen ni hittat vill inte säljaren gå med på detta krav hoppas jag ni har en öppen besiktningsklosul som gör att ni kan hoppa av köpet!!!

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Nivå 19
    Ska du köpa ett hus där du kan se att det finns felaktigheter och efter köpet hänvisa till dolt fel för att få ersättning?
    Eller har du köpt ett hus där du nu har hittat fel och funderar kring dolda fel?
    Har du ännu inte köpt huset så fundera inte ens i banor dolt fel utifrån att det vid besiktning noterats som felaktighet.

4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Varför ödsla tid på att reda ut vad som hände för 15 år sedan? Lägg ett bud som känns rimligt utifrån husets skick idag. Kanske kan det vara värt att dra av lite extra då säljarens agerande skapar ytterligare osäkerhet om husets skick.

5. O
    Bannad · Nivå 15
    Tja... Det finns nog bättre saker å lägga energin på... Att åtgärda de felen som finns t.ex...

Om Ni inte köpt huset så bör ni kliva av om ni upplever säljarna som oärliga.

Men berätta först vart ni står... har ni köpt huset? eller ska ni köpa huset?

6. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Menar du möjligtvis "undanhålla information"?

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Suck. Ingen vidare lördagsunderhållning alltså :(

8. F
    Medlem Nivå 1
    Om jag förstår det rätt har säljaren enligt lag skyldighet att upplysa mäklaren om eventuella fel på huset som den vett om.
    Det har struntat i om det är så att det var hon som hade huset ute till försäljning för 10-15 år sedan.

Vårt problem är att vi verkligen verkligen vill ha huset. Annars hade vi bett dom dra åt helvete för länge sen.

9. F
    Medlem Nivå 1
    Nej vi är inte ute efter att få det till dolda fel. Till skillnad från dom kör vi med schysst spel.

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Ni ska köpa ett hus och en besiktning visar på fel.
    I detta fallet har det ju ingen betydelse vad säljaren sagt när besiktning påvisar en felaktighet, så jag förstår inte riktigt vad ni efterfrågar. Så vill ni köpa huset får ni bjuda vad ni anser det är värt eller över andra som ev. budar på fastigheten.

11. O
    Bannad · Nivå 15
    Tja... Jag skulle aldrig lita på säljaren oavsett.... Man har en förmåga att faktiskt försköna saker om inte annat så omedvetet. Vill Ni ha huset? Var medvetna om de saker som syns och tänk på det som inte syns så tar man rygg för det... Jag skulle aldrig orka spilla så mycket energi på att säljaren "glömmer" berätta saker. Att de försökt sälja förut innebär ingenting... Sedan kan man naturligtvis fundera på om det gjordes en besiktning då att de skulle berätta för de felen som upptäcktes då...
    Men tänk på en viktig sak Köparens undersökningsplikt väger mycket tyngre än säljarens upplysningsplikt. (vilket är vettigt)

12. F
    Medlem Nivå 1
    Vi vill tyvärr verkligen ha huset. Läget är oslagbart och enligt besiktningsmannen så lagar vi bara taket har vi ett skal som håller 30-40 år innan vi ens behöver göra något mer.

Det vi egentligen vill uppnå är att jävlas på alla sätt vi kan efteråt då de nu kör med jävligt fult spel. Säljaren har dragit ut på tiden tills tiden för att vi kan häva köpet höll på att gå ut.
    Mäklaren fick inte tag på henne under hela veckan tills han ringde från annat nr. Hon har då erkänt att de bara väntat ut tiden. Men att om vi ville ha förlängning så var det bara att köra dit med papper då hon är hemma och skulle "gladeligen skriva under dessa papper".
    30 min senare är vi på plats men då är tanten hos en kompis enligt hennes man. Han säger att vi får förlängt och menar att det ska räcka med en muntlig överenskommelse . När vi inte nöjer oss med detta vill han först skriva under papperna sj, vilket vi inte nöjer oss med och då säger han att ska ge frun papperna när hon kommer hem. När vi inte går med på detta heller blir han våldsam och frågar om "vi vill kriga mot honom". Han hotar, puttas och kör sedan bort oss.

Många tycker säkert jag borde lägga ner men är så jävla arg och vet jag inte kommer kunna släppa detta.

13. M
    Medlem Nivå 17
    Men, jag fattar fortfarande inte vad du vill skall hända? Att någon förälder kommer och säger till på skarpen?

Berätta, vad är du ute efter?

14. A
    Medlem · Nivå 19
    Allt för att visa att ni kan vara lika djävliga som säljaren? Det kommer aldrig ut något positivt av djävulskap. Vare sig det var någon annan som började eller inte.

• Laddar…
  15. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Fiia: Du skall välja dina strider!

Vill du flytta in i huset och må dåligt av att du inte har fått ut din hämnd eller börjar bli nojig över att säljarna har gjort något sattyg?

Eller skall du känna dig nöjd och flytta in och glädjas?

• Laddar…