Vi har köpt ett hus där vi hoppas på att kunna nåta, slipa, vitlasera och mattlacka undergolvet som är plankgolv.

Vi upptäckte dock att man satt en masonitskiva med spik ovanpå. Nu är frågan, tror ni att det kan bli snyggt ändå, eller är det problem med spikhålen?

Se bilderna nedan,

• Rivet masonitskiva ovanpå ett träplankgolv med spikhål synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Masonitskiva med spikhål på plankgolv, delvis borttagen vid väggen. Fråga om möjligheten att slipa och vitlasera trots hålen.
    Skapa konto
Det ser onekligen glest ut mellan brädorna. Kommer vara svårt att fylla.

Skulle överväga att lägga ett nytt golv ovanpå. Spikhålen går nog att dölja med hjälp av sågspån från slipningen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Det ser onekligen glest ut mellan brädorna. Kommer vara svårt att fylla.

Skulle överväga att lägga ett nytt golv ovanpå. Spikhålen går nog att dölja med hjälp av sågspån från slipningen.
Tack! Får kolla lite närmare, när vi får tillträde till huset. Jag var nog mest oroad för spikhålen.

Det gäller att få ut spiken så golvet går att slipa. Men man brukar inte använda så stora spik för masonit så det bör inte vara några problem att dölja dem i samband med ytbehandlingen. Lycka till!

Det går att få till. Slipa och kör vitpigmenterad hårdvaxolja Trägolv med slipade brädor och vit pigmenterad hårdvaxolja, bredvid ett skåp och en spackel.
Skapa konto
Slipat trägolv i hall, redo för vitpigmenterad hårdvaxolja.
Skapa konto

R Roger Ravnestam skrev:
Det går att få till. Slipa och kör vitpigmenterad hårdvaxolja[bild][bild]
Snyggt, vi hade dock funderat på köra med mattlack, någon tanke med varför ni valde hårdvaxolja? Av egen erfarenhet är att det bara är jobbigare att hålla efter? Är det estetiskt val eller någon annan orsak?

Jag har också tagit bort masonit från ett undergolv och slipat upp det, det låg heltäckningsmatta ovanpå masoniten. Tyvärr visade det sig att masoniten var där för att förstärka undergolvet som var alldeles för tunt och dåligt reglat för att gå på. Jag trampade igenom golvet och fick riva upp mitt fina nyslipade golv...

Magnus E K
Innan du river mer, det vita pappliknande som syns på första bilden är starkt misstänkt asbestpapp (vanlig som underskikt på plastmattor från 50- till mitten 70-tal).

H
R Renoverarn01 skrev:
Snyggt, vi hade dock funderat på köra med mattlack, någon tanke med varför ni valde hårdvaxolja? Av egen erfarenhet är att det bara är jobbigare att hålla efter? Är det estetiskt val eller någon annan orsak?
Hade valt att olja in golven. Aldrig lack, får du ett märke så har du ett märke. Oljat golv så kan du ånga upp märket med lite vatten, våt trasa och ett strykjärn.

R Renoverarn01 skrev:
Det var så dottern ville ha det, och betydligt mindre jobb om man måste göra om det pga skador. Men jag är långt ifrån expert i frågan.

Hårdvaxolja är mitt val också. Lacken mattas av med tiden och är inte lika enkel att underhålla. Men såklart hårdare. Dock syns knappt märken eller repor på vaxade golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.