Hej,

Har väldigt hög elförbrukning och hoppas ni kan hjälpa mig.

Börjar tro att bergvärmepumpen är underdimensionerad.

Ser att den kört 20 tusen timmar på VP och 8 tusen timmar på tillskott. Tillskottet går till 92% till radiatorerna och 8% varmvatten.

Just nu (7 grader ute) har jag -1.3 grad på köldbärare in och -3.8 på ut.

Det är en 20 år gammal CTC greenline HT plus tror det är c9 men kan vara c7 (står olika på olika papper). Jag har två borrhål bredvid varandra ett på 105m och ett på 90m i berg och stenkross. Grundvattennivån är 24m (skriver lite slumpmässigt vad som kan vara intressant för er bättre vetande).

Pumpen behöver ändå bytas snart. Bland annat är varmvattenberedaren helt rostig på utsidan. Frågan är 1) finns det något jag kan göra för att minska förbrukningen direkt (utan att sänka värmen)
2) om jag köper ny, behöver jag borra djupare hål?

Tacksam för alla tankar!

Beror ju väldigt mycket på vad det är för hus som ska värmas och var det står och så? KB-temperaturen är väl aningen låga men inte katastrof som det ser ut vid milt väder.

Redigerat:
Huset ligger i Göteborg. 60talshus en plan med källare. Totalt 200kvm + 70kvm uppvärmt garage och gästrum i separat byggnad (som går på samma värme).
Golvvärme i del av källaren (30kvm) på oisolerad platta.
Har idag typ 37k kvh i elförbrukning men i det ligger två elbilar och pool.
Kommer bygga ut huset typ 20kvm och öka takhöjd och då byta till golvvärme i halva ovanvåningen samt öppna till nock (men också isolera taket. Idag är det träspån och kall vind)

Ojoj, alldeles för liten värmepump för att värma 270 kvm. 16 kW värmepump ligger mer i rätt härad med tanke på utbyggnaden. Förmodligen behövs då också djupare borrhål. Ta in offerter med energiberäkningar för att få en överblick över trolig elförbrukning med en bra värmepump. Tror du kan kapa uppåt 10 tusen kWh på elräkningen per år.

• Gilla
Curre99 och 2 till
  • Laddar…
Tack! Bekräftar mina misstankar. Då är det väl bara att slanta upp då

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.