Byggahus.se

Underarbete, golv i kök på betong

1. L
    Medlem · Skåne · 259 inlägg

lobbin

Medlem
    I en annan tråd har jag spånat lite om olika golvtyper och kommit fram till att Marmoleum är nog det trevligaste alternativet att lägga då vi inte har lust att lägga in golvvärme och klinker.

Min första plan var att ev. lägga direkt på det befintliga klinkergolvet, det är bara två dörrar som berörs av höjningen, så det är ingen fara. Däremot visar det sig att gamla köket är monterat direkt på plattan, så det är betongplatta under hela köket förutom spisen (antagligen för att den gick att dra ut). Dessutom upptäckte jag idag är att man åtminstone i köksdelen har lagt klinker ovanpå gamla plastmattan.

Så, för min del så misstänker jag att det är lika bra att riva ut hela rasket och börja direkt från betongen. Vad jag har förstått så ska man lägga åldersbeständig plast omlott som fuktspärr när man lägger direkt på betong? Tänkte även lägga dämpande foam innan golvet kommer, den foamen vi hittade på Hornbach har varit grymt bra under laminatet på våning två.

Behöver jag göra något åt limrester? Så länge det inte är några större förhöjningar?

En av anledningar till just Marmoleum är att det ska upplevas som varmare än just laminat. Finns det något annat man kan isolera med eller det kanske räcker med foamen?

2. L
    Medlem · Skåne · 259 inlägg

lobbin

Medlem
    Jag bumpar denna då jag har lite mer information.

I köket så släpper klinker och fix från plastmattan rätt av utan problem, dvs att jag får fram hela den "fina" 80-tals plastmatten :). Verkar vara värre i hallen, ska undersöka mer imorn.

Frågan är plastmattan. Min far (gammal golvläggare) tyckte att då kan man ju lika gärna spara plastmattan och lägga klickgolvet ovanpå. De ställen där betongen är synlig, dvs där gamla köksstommarna samt några garderober har stått så köper man nån billig bit plastmatta och skär in så man får en jämn yta att lägga på.

Låter det vettigt eller ska jag riva ut plasten iaf?

3. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Jag tycker det låter vettigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.