Hej!

Har marksten 28m2 vid entrén som säkert varit i över 30 år, har grävt för att ta reda på vad som är under och där jag grävde kom jag ner ca 28cm från marknivå innan stenar tog i spaden så gick ej gräva mer. Resterande del bestod enbart av sand och en markduk överst under markstenen.

Idag är det 40*40*5 plattor och det är väl inte helt jämnt men ganska bra kanske för åren som gått, skiljer kanske 1cm på vissa ställen på höjden av markstenen. Är idag intresserad av mindre marksten 210*140 typ.

Tror ej föregående ägare haft bilen på plattorna men sedan jag flyttat hit (2år) så har jag haft det förutom på vintern, upplever att det sjunkit lite där däcken varit.
Innan:
Entré med 40x40 cm markstenar som bildar en gångväg, omgiven av gräs och med en trappa i bakgrunden.
Efter:
Gammal markstensbeläggning i 40x40 cm storlek, ojämnt lagd, framför en entré med gräsmatta på sidorna.
Vet ej hur jag ska förhålla mig till detta och om jag bara ska byta ut plattorna och lägga ett lager sättsand under.

Ni som är duktiga på detta eller har gjort det förr, hur blev resultatet?

Första frågan blir då, ska du göra jobbet själv? Ska du leja bort det så vill nog leverantören ha koll på underlaget och byta det.

• Gilla
Joakim90
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Första frågan blir då, ska du göra jobbet själv? Ska du leja bort det så vill nog leverantören ha koll på underlaget och byta det.
Hela jobbet har jag tänkt att göra själv

Jag gillar att lära mig nya saker och att göra saker själv, så jag skulle bara ta bort de gamla plattorna, jämna till och sätta nya ovanpå. men då lider jag inte av om det inte blir perfekt. även om du skulle byta underlaget finns en risk att det blir ojämt packat och sätter sig. Kör på och lägg upp bilder

• Gilla
Joakim90
  • Laddar…
Min plattläggare sa att det ska läggas med en halv plattas förskjutning (halvförband?). Då blir det mycket bättre styrka i det och risken att hjulspår uppstår minskar. Det är nog det som har skett på din nuvarande uppfart, sen du började parkera bilen där har trycket ökat och underlaget har sakta satt sig just där tyngden kommit. Om du dessutom tänker lägga mindre plattor så blir trycket större på varje platta och risken för sättning ökar därmed.

G
J Joakim90 skrev:
Hej!

Har marksten 28m2 vid entrén som säkert varit i över 30 år, har grävt för att ta reda på vad som är under och där jag grävde kom jag ner ca 28cm från marknivå innan stenar tog i spaden så gick ej gräva mer. Resterande del bestod enbart av sand och en markduk överst under markstenen.

Idag är det 40*40*5 plattor och det är väl inte helt jämnt men ganska bra kanske för åren som gått, skiljer kanske 1cm på vissa ställen på höjden av markstenen. Är idag intresserad av mindre marksten 210*140 typ.

Tror ej föregående ägare haft bilen på plattorna men sedan jag flyttat hit (2år) så har jag haft det förutom på vintern, upplever att det sjunkit lite där däcken varit.
Innan:
[bild]
Efter:
[bild]
Vet ej hur jag ska förhålla mig till detta och om jag bara ska byta ut plattorna och lägga ett lager sättsand under.

Ni som är duktiga på detta eller har gjort det förr, hur blev resultatet?
För att få ett bra resultat så bör du nog ta bort all sand och fylla upp igen med rätt material.
Sand rör ju på sig speciellt om den är blöt och under tryck likt när du står på en blöt strand..

Nu är jag inte duktig men jag har gått på samma mina dvs jag fuskade lite och det vart skit :D.

Tack för era råd, är inställd på att göra det ordentligt och byta bärlager. Blir till att hyra grävare ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.