Byggahus.se

under plastmatta källare ,mögel?

1. 2
    Medlem Nivå 6
    Hejsan!

Håller på att fina till källaren lite och tänkte lägga laminatgolv uppe på en korkmatta, Men jag börjar alltid med att googla innan jag gör något som tur var så läste jag till mig att det ska gå bra att använda en slags duk som heter Platon, Mitt laminat golv är 7mm tjockt. Sen fanns det ju några Platon mattor att välja på bland annat blå och lite billigare svarta från byggmax. vilka steg ska jag gå till väga? hur låter detta, Ta bort korkmattan, lägga på platon duken sen det där vita foamet sen laminatgolvet uppepå det? Läste också att man inte kan lägga för tunt golv direkt på platonmattan?, ös på med förslag på billiga lösningar ,

här är en bild på som jag tror är mögel, var lite fuktigt där under, och det vita kändes som torr nysnö typ, vad nu det kan vara?

2. S
    Medlem Nivå 9
    Ja det är mögel. SVårt att ge förslag på åtgärder när man inte vet hur konstruktionen ser ut i övrigt men..allt detta ska bort.

3. Villa vista
    Medlem · Nivå 9
    Ser inte ur som mögel utan saltutfällningar men det är svårt att se från mobilen

4. Villa vista
    Medlem · Nivå 9
    7mm kan bli svajigt på platon. Försök ta bort mattlimmet också innan platon.

5. Real7
    Medlem Nivå 7
    Ja mögel känns nog inte som torr nysnö tänker jag.

6. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Är det saltutfällningar så ska det vita luddet lösas upp i ett glas ljummet vatten.
    (Till skillnad då mot vitmögel som man kan förmoda inte löser upp sig i vatten.)

7. 2
    Medlem Nivå 6
    ja såg väldigt mysko ut, inte luktar det så värst mycket heller, ser nästa nu som det glimtar lite,, ja men det borde väll bli bättre om jag sliter undan hela mattan och köper en platonmatta. kan man sätta någon typ av spånskiva ovanför mattan under laminatgolvet för att det inte ska bli svajigt?

8. 2
    Medlem Nivå 6
    prövade ta en nypa sånt där vitt i ett glas och det blandades fint i vattnet, vattnet blev ju så klart lite grumligt men det såg ut som det löstes upp bra, då kanske det är sånt där saltufällningar som ni pratar om? vad nu det är;)

9. Real7
    Medlem Nivå 7
    Det borde funka med en skiva mellan golv och platon, vilken sort beror kanske på fukt osv men det har jag ingen uppfattning om. Tänk bara på att fixa så att det inte börjar klappra när du går på det sen.

10. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Saltutfällningar kommer från betongen när den är fuktig. Om det är mycket och håller på länge så tappar betongen sin hållfasthet. Se det som "betongrost". Tror inte det är någon fara för din del, särskilt inte om du får bukt med det genom platonmatta/ventilering.

11. S
    Medlem Nivå 9
    Inte riktigt sant enl min mening. Detstår under plastmattan och det är fuktigt. Ligger plastmattan direkt på betongen? Det ser ut spm något annat där också.
    På källarmur i torpargrund brukar det bli saltutfällningar men jag har aldrig sett det under en plastmatta.

12. Villa vista
    Medlem · Nivå 9
    Det ser ut som saltutfällning, Smakar det salt då är det definitivt det. Jag har sett utfällningar lite var stans så bakom en korkmatta förvånar inte mig. Det är däremot ovanligt med mögel under en kork eller plastmatta då det normalt ej finns organiska ämnen där (ev smuts kan dock mögla). Däremot kan mattlim förtvålas och avge kemikalier som dessvärre också kan lukta illa och vara hälsofarliga.

13. 2
    Medlem Nivå 6
    japp det kändes lite fuktigt, borde vara från betongen, är ju inte heller omöjligt att det har kommit dit fukt vid städning men det är inte så troligt:) japp tror betongen har varit rödmålad en gång i tiden sen har dom bara klistrat på mattan, ser då inga andra synliga bubblor eller liknande i mattan, den verkar ligga slät mot golvet, men det behöver väll inte betyda något kanske ?

får tacka så hjärtligt för alla bra svar

14. Villa vista
    Medlem · Nivå 9
    Om jag förstår bilden rätt är det hörnet mellan golv och källarvägg som syns. Om det stämmer och om källaren är oisolerad då är det vägg och hörn som har högst fuktgenomslag och det är där som utfällningar mest troligt uppstår.

Att mattan är slät och ej har släpp är positivt bet fukt.

15. 2
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaren:) blir nog en tur till en bygghandlare, kan man ta en sån där duk som man har typ under gruset på gården för inte växter ska börja växa upp i gruset, vet inte riktigt vad den kallas,? Tänkte om det går bra att ha den på betongen? Sen Platon mattan? Har för mig jag läste något sånt för att dämpa ljudet. Tacksam för svar.