Byggahus.se

Unboxing och intryck, kränzle 2160 tst

1. F
    Medlem · Nivå 14
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Jag har nog aldrig använt en högtryckstvätt tidigare men jag har förstått att man behöver en om man bor i hus. Det här forumet tycker dessutom bestämt att man ska ha en kränzle.

För en gångs skull valde jag ett lite mindre verktyg och avstod trefas. De allra minsta har en tråkig högvarvig motor så det fick bli 2160.

Första intryck är positivt. Maskinen är ganska tyst, inte minst förstås för att den stänger av sig direkt man släpper avtryckaren. Jag var lite orolig för lag när man startar igen men det var inte så farligt.

Stenar man sprutar på verkar bli rena. Allt som befinner sig på andra sidan verkar bli smutsigt. Slangen känns trevlig och vindan är praktisk. Jag vet inte riktigt vad mer det finns att säga.

2. Veritas
    Medlem Nivå 3
    Nice !
    Trevligt att du är nöjd (f-n vore annars med tanke på priset).... väntar själv på leverans av en 1152... inte lika kraftig som din men jag hoppas att den skall duga. Följde också rekommendationerna på forumet & det verkar ju som att de flesta som köpt Kränzle inte är missnöjda.

Fick precis hem en foam-lance i syfte att användas med högtryckstvätten så man kan löddra upp bilen ordentligt...

3. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Film!!
    Funderar på att sälja min 1152TST (som jag iofs är extremt nöjd med och har ställt upp trycket en aning för att komma upp i exakt 2,8kW effekt), just för att få en lite mer tystgående maskin. Funderar på Profi 175 3,8kW.
    Lägg gärna upp en film som visar vad manometern går upp till och så man hör lite hur maskinen låter!

4. F
    Medlem · Nivå 14
    Efter lång tid har jag nu kört tvätten igen och tagit lite film. Tyvärr var det rätt meckigt att få upp filmsnuttar här. Om det gått att ladda upp direkt till forumet hade du fått några.

5. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Kan rekommendera Youtube. :)

6. F
    Medlem · Nivå 14
    Jag har inte gjort någon uttömmande sökning, men det verkar som att google insisterar på att publicera namn tillsammans med videos och om jag försöker skapa ett nytt konto just för byggahus vill de ha ett namn. Jag är inte ett dugg intresserad av att knyta ihop mina olika nätidentiteter.

Jag skulle förmodligen kunna skapa ett nytt konto och bara fylla i en massa hittepå, men det känns inte heller rätt.

7. F
    Medlem · Nivå 14
    Logga in för att se filmer.

Det är svårt att fånga ljud rättvisande. Här skjuter jag upp i luften. Om man istället faktiskt använder tvätten dränker ljudet från vattnet som träffar ytan helt ut ljudet från maskinen.

8. F
    Medlem · Nivå 14
    Men så ville inte byggahus konvertera filmen ändå :(

9. F
    Medlem · Nivå 14
    Idag testade jag för första gången andra lansen jag köpte med tvätten: den med flat stråle. Inte dumt alls.

10. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Ett fast munstycke?
    Jag köpte några olika dysor och de som Kränzle säljer kommer från Spraying systems vilket innebär good stuff, och kompletta datablad finns med diagram och allt. Tycker det är väldigt tydligt att t.ex. ett fast 40-graders munstycke ger en väldigt mycket jämnare sprutbild med jämnare droppstorlek än ett sånt "vario-nozzle".

11. F
    Medlem · Nivå 14
    Den här var faktiskt justerbar men presterade enligt mina förväntningar ändå.