4 709 läst ·
71 svar
5k läst
71 svar
Umeåforskare ska kartlägga övergivna småhus
Sida 1 av 5
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Ett nytt forskningsprojekt ska ge svar på hur många ödehus det finns runt om i landet.
Du kan läsa artikeln här: Umeåforskare ska kartlägga övergivna småhus
Du kan läsa artikeln här: Umeåforskare ska kartlägga övergivna småhus
Hej nätbolag a,b,c kan ni dra ut en listor på fastigheter som har el indraget men inte haft något aktivt avtal dom senaste 10 åren.
borde ge tillräckligt tillförlitliga siffror och kosta en bråkdel av dom 4 mille..
borde ge tillräckligt tillförlitliga siffror och kosta en bråkdel av dom 4 mille..
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Här är en länk direkt till Umeå universitets hemsida:
https://www.umu.se/forskning/projek...ring-och-framtiden-for-landsbygdens-bostader/
Vad jag förstår handlar det inte bara om att räkna ödehus, jag citerar: "Forskningsprojektet analyserar lokala initiativ från kommuner och föreningar i relation till oanvända bostäder på landsbygden, och syftar till att sammanfatta deras erfarenheter till en form av ”goda exempel” – där dessa bostäder ses både som möjligheter och som hinder för lokal utveckling. Baserat på erfarenheterna från dessa initiativ, samt data på lokal, regional och nationell nivå, är målet att nå en tillförlitlig uppskattning av omfattningen och den geografiska spridningen av övergivna bostäder på landsbygden i Sverige."
Jag bor själv på landet, och jag tycker det här verkar vara ett intressant projekt! Här i byn har vi faktiskt bara ett enda hus som är helt öde, och det är på något vis okey. När det blir fler börjar det påverka intrycket av byn, och kanske "byakänslan" för dem som bor där. Övergivna hus bär på en slags elände som drar ner omgivningen. Ödehusräddar-folket är oftast intresserade av hus på ren landsbygd, och inte speciellt pigga på att ta sig an objekt i större byar eller - ve och fasa - bruksorter! Inte tillräckligt creddigt att rädda ett 1950-talshus i Knohultsbruk. Även om det har ett coolt originalkök, motsvarar en tegelkåk med hel källare inte bilden av det gamla och genuina.
https://www.umu.se/forskning/projek...ring-och-framtiden-for-landsbygdens-bostader/
Vad jag förstår handlar det inte bara om att räkna ödehus, jag citerar: "Forskningsprojektet analyserar lokala initiativ från kommuner och föreningar i relation till oanvända bostäder på landsbygden, och syftar till att sammanfatta deras erfarenheter till en form av ”goda exempel” – där dessa bostäder ses både som möjligheter och som hinder för lokal utveckling. Baserat på erfarenheterna från dessa initiativ, samt data på lokal, regional och nationell nivå, är målet att nå en tillförlitlig uppskattning av omfattningen och den geografiska spridningen av övergivna bostäder på landsbygden i Sverige."
Jag bor själv på landet, och jag tycker det här verkar vara ett intressant projekt! Här i byn har vi faktiskt bara ett enda hus som är helt öde, och det är på något vis okey. När det blir fler börjar det påverka intrycket av byn, och kanske "byakänslan" för dem som bor där. Övergivna hus bär på en slags elände som drar ner omgivningen. Ödehusräddar-folket är oftast intresserade av hus på ren landsbygd, och inte speciellt pigga på att ta sig an objekt i större byar eller - ve och fasa - bruksorter! Inte tillräckligt creddigt att rädda ett 1950-talshus i Knohultsbruk. Även om det har ett coolt originalkök, motsvarar en tegelkåk med hel källare inte bilden av det gamla och genuina.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Om vi rör oss i den större delen av Sverige rent geografiskt (de delar där fattiga människor inte bränner bilar) kan det exempelvis vara hus som står tomma för att ägaren inte vill eller kan sälja. Allmän tjurighet, oskiftade dödsbon och så vidare. Om marknadsvärdena på husen i området ändå är så låga att inga banker beviljar lån till nybyggen, har de som eventuellt vill flytta in i området ingenstans att ta vägen och flyttar alltså inte dit. Nytt folk brukar betyda utveckling, samt skatteintäkter till kommunen icke att förglömma.G Greger_08 skrev:
eller kan lika gärna bli problem med nytt folk i små byar därför folk inte vill köpa hus inne i bynSågspånPappspikEternit skrev:
Om vi rör oss i den större delen av Sverige rent geografiskt (de delar där fattiga människor inte bränner bilar) kan det exempelvis vara hus som står tomma för att ägaren inte vill eller kan sälja. Allmän tjurighet, oskiftade dödsbon och så vidare. Om marknadsvärdena på husen i området ändå är så låga att inga banker beviljar lån till nybyggen, har de som eventuellt vill flytta in i området ingenstans att ta vägen och flyttar alltså inte dit. Nytt folk brukar betyda utveckling, samt skatteintäkter till kommunen icke att förglömma.
Om fastigheterna i ett område är värda mindre än vad en vanlig arbetare (i en kommun där fattiga människor bränner) bilar tjänar under ett kvartal netto ~100k.SågspånPappspikEternit skrev:
Om vi rör oss i den större delen av Sverige rent geografiskt (de delar där fattiga människor inte bränner bilar) kan det exempelvis vara hus som står tomma för att ägaren inte vill eller kan sälja. Allmän tjurighet, oskiftade dödsbon och så vidare. Om marknadsvärdena på husen i området ändå är så låga att inga banker beviljar lån till nybyggen, har de som eventuellt vill flytta in i området ingenstans att ta vägen och flyttar alltså inte dit. Nytt folk brukar betyda utveckling, samt skatteintäkter till kommunen icke att förglömma.
Så betyder det att ingen vill flytta dit.
Vilken typ av utveckling ska ett öde hus stoppa i ett område där ingen vill flytta till? det går inte ihop.
Runt kring trakten vi har sommarhus finns det en del ödehus, dessa har ju mer än 50år på nacken som öde och är säkert 200år gamla. Oftast har det nog varit så att någon äldre person ärvt ett syskon där huset varit dåligt redan innan. Det finns ingen vits eller ekonomi att rusta upp det och inga pengar i att försöka sälja det heller, liten tomt precis bredvid väg och eller nära inpå andra hus på grannfastigheten. Intresse av att ta tag i att sälja finns nog inte heller. I andra fall kan jag tänka mig att om det är en fastighet med skog och hus är det fördelaktigt att huset finns kvar därför att en ren skogsfastighet som oftast kräver godkännande för överlåtelse till annan än den som redan är skriven på orten, alternativt i vissa fall krävs till och med förrättning då jordbruksmark enbart kan överföras till annan jordbruksfastighet.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Det är inte bara i bygder där husen kostar under 100 000 det finns ödehus.G Greger_08 skrev:Om fastigheterna i ett område är värda mindre än vad en vanlig arbetare (i en kommun där fattiga människor bränner) bilar tjänar under ett kvartal netto ~100k.
Så betyder det att ingen vill flytta dit.
Vilken typ av utveckling ska ett öde hus stoppa i ett område där ingen vill flytta till? det går inte ihop.
Bor i 10km utan Finspång. Ca 40km från Norrköping, och 70km från Linköping och Örebro. Så inte direkt i norrländska glesbygden,
I byn (300invånare) jag bor är dom flesta husen byggda under 60-80-talet och säljs idag för 1,5-2miljoner.
Dock finns det mycket gamla hus och gårdar i trakten. Och inom en omkrets på 20km skulle jag uppskatta finns 40 hus som på ett eller annat sätt är övergivna eller obebodda.
Alltså hus som ligger inom 1h från tre städer med >100000 invånare.
Jag skulle säga att dessa hus är av dessa kategorier:
1. Hus som hör till en gård som en större markägare eller staten köpt för att komma över marken.
2. Hus som är små, omoderna samt eftersatta i underhåll och skulle kosta för mycket renovera.
3. Hus som hör till en gård men där gårdens drift idag inte behöver så mycket personal som förr.
4. Sommarstugor som tidigare var torp och som inte ligger tillräckligt nära sjö och liknade.
5. Hus som hamnat dumt till efter att infrastrukturen ändrats
Kategori 1+3 har ofta inget intresse av att sälja då det bara blir en utdragen process med avstyckningar och likande.
Övriga kategorier är ekonomiskt dumt att försöka göra något av.
Finns några som försökt, minst tre hus är numera övergivna igen med enda skillnaden att dom är i sämre skick och tomterna är översållade med skrot, skräp och förstört byggmaterial som förvarats ute.
I byn (300invånare) jag bor är dom flesta husen byggda under 60-80-talet och säljs idag för 1,5-2miljoner.
Dock finns det mycket gamla hus och gårdar i trakten. Och inom en omkrets på 20km skulle jag uppskatta finns 40 hus som på ett eller annat sätt är övergivna eller obebodda.
Alltså hus som ligger inom 1h från tre städer med >100000 invånare.
Jag skulle säga att dessa hus är av dessa kategorier:
1. Hus som hör till en gård som en större markägare eller staten köpt för att komma över marken.
2. Hus som är små, omoderna samt eftersatta i underhåll och skulle kosta för mycket renovera.
3. Hus som hör till en gård men där gårdens drift idag inte behöver så mycket personal som förr.
4. Sommarstugor som tidigare var torp och som inte ligger tillräckligt nära sjö och liknade.
5. Hus som hamnat dumt till efter att infrastrukturen ändrats
Kategori 1+3 har ofta inget intresse av att sälja då det bara blir en utdragen process med avstyckningar och likande.
Övriga kategorier är ekonomiskt dumt att försöka göra något av.
Finns några som försökt, minst tre hus är numera övergivna igen med enda skillnaden att dom är i sämre skick och tomterna är översållade med skrot, skräp och förstört byggmaterial som förvarats ute.
Redigerat: