Byggahus.se

ultimate market. snälla hjälp mig

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej alla husägare...

det är så att jag behöver lite hjälp. är det någon här inne osm har byggt hus med ultimate market?? www.ultimatemarket.com
    Jag och min familj va på gång att bygga med smålandsvillan men vi skjöt upp det.
    tycker att ultimate ha fruktansvärt BILLIGA hus (fritidshus) så snälla hjälp mig

2. S
    Medlem Nivå 1

Re: ultimate market. snälla hjälp mig

Har också sneglat på deras hus, är det någon som vet vad som ingår i priset eller snarare vad är det som inte ingår? t.ex. fönster? golv? osv.

Vad skulle det så fall kosta färdigt?

3. Constructum Domus
    Medlem Nivå 5

Ett sådant hus blir inte billigare när det är färdigt än ett likvärdigt från svenska leverantörer. Det man får är ju i princip en långtradare med brädor och prylar och sedan så får man montera ihop allt själv.

Jämför t.ex med en svensk leverantör där du får ett stommonterat 1 1/2 plans hus på 130 kvm för 485 000:- http://arvidssonssnickeri.se

Det är 90 000:- dyrare men då är det stommonterat.

Lite skillnader är det som att man får lite verktyg, en liten luftvärmepump och täljstenskamin. Arvidssons levererar dock riktiga betongpannor, treglasfönster och de är öppningsbara etc..

4. S
    Medlem Nivå 1

Har kollat hemsidan på ultimatemarket, och jag kan inte riktigt utläsa vad som ingår och inte? är det någon som vet?

5. Constructum Domus
    Medlem Nivå 5
  6. Snailman
    Medlem · Nivå 15

En undran, jag tycker inte det framgår att stommontering ingår hos arvidssonssnickeri, gör det verkligen det? Man tycker de borde nämna det någonstans, det enda jag ser är att kranmontering kostar 500kr/h.... :surprised:

7. Constructum Domus
    Medlem Nivå 5

Om man läser deras leveransbeskrivning så ingår det inte stommontering. Man får fixa egna folk som gör det.

Men om man pratar med dom så brukar alltid det fixa sig. När jag fick mitt hus levererat av dom så hade de med sig en kranoperatör och en snickare. Om man är lite händig själv och har någon till som kan hjälpa till så klarar man det enkelt. När man har en expert med sig så är det nästan lika enkelt som att bygga lego :) Det tog en dag!

8. S
    Medlem Nivå 1

Constructum domus, vad kostade det hela för dig? om du räknar bort mark, avlopp och vatten?

9. Constructum Domus
    Medlem Nivå 5

Vårt hus är byggt på en 90 kvm platta och har en fullhöjds (2,50m) källare samt en våning. Jag gjorde en budget på:
    0,5 miljoner för markarbeten, sprängning, platta och källareväggar.
    0,5 miljoner för huset (det blev från Arvidssons).
    0,5 miljoner för montering, el, värmesystem, kök, badrum etc..

De två första posterna blev enligt budget. Antagligen för att de är ganska lätt att se vilka arbeten som behöver göras. Den sista posten blev dyrare. Anledningarna är följande:
    IHC elsystemet blev mer omfattande än vad vi tänkte oss.
    Vi hade tänkt oss att spackla och måla alla rum själva men vi anlitade en målare.
    Vi hade tänkt oss att bygga altanen själva men snickarna fick göra den.
    Det blev mer arbete för snickarna eftersom vi har så mycket vinklar och grejer i taket. Huset är en kryss med 4 gavlar och har ryggåstak i hela huset.
    Vi skaffade bergvärme.

Jag drog själv alla elrör och svagströmmen, monterade köket, monterade badrumsinrede, lade innegolv, spikade foder/lister.

Jag var ledig från mitt jobb 2 månader från att huset kom. Min erfarenhet är att det är nödvändigt att vara på plats hela tiden om man står för entreprenaden själv. Det är så många beslut som behöver göras och de man anlitar jobbar mycket mer effektivt om man är där.

Slutkostnaden blev ca. 1,9 miljoner