Vad kan det vara för fel på en Ulmia 1710? klyvsåg?

Händer inget när man vrider på den, motorskyddet är återställt.

Har inte gjort några felsökningar mer än kontrollerat msk.
Kan motorn ha gett upp?

nino nino skrev:
Vad kan det vara för fel på en Ulmia 1710? klyvsåg?

Händer inget när man vrider på den, motorskyddet är återställt.

Har inte gjort några felsökningar mer än kontrollerat msk.
Kan motorn ha gett upp?
Börja i ena änden och leta dig framåt.

1. Ingen säkring som gått?
2. Är sladden hel?
3. Är sladden inkopplad?
4. Går motorn runt?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Börja i ena änden och leta dig framåt.

1. Ingen säkring som gått?
2. Är sladden hel?
3. Är sladden inkopplad?
4. Går motorn runt?
Sladden ser hel ut, är inkopplad och vad jag kunde se så ingen säkring som gått. Provade även i ett uttag som går till andra säkringar.

Är det en såg som man kanske ska kosta på motorbyte om det är den som gett upp? eller är det för dyrt i förhållande till sågen?

Finns på jobbet

Finns det någon nödstopp som kan vara intryckt? Vad är det för motorskydd? Går det trycka in/vrida startknappen utan sladd i, beter sig knappen annorlunda med sladden i?

J JFrisk skrev:
Finns det någon nödstopp som kan vara intryckt? Vad är det för motorskydd? Går det trycka in/vrida startknappen utan sladd i, beter sig knappen annorlunda med sladden i?
Ska kolla upp det på måndag

nino nino skrev:
Sladden ser hel ut, är inkopplad och vad jag kunde se så ingen säkring som gått. Provade även i ett uttag som går till andra säkringar.

Är det en såg som man kanske ska kosta på motorbyte om det är den som gett upp? eller är det för dyrt i förhållande till sågen?

Finns på jobbet
Jag hade lätt bytt motor om det var det som var problemet.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Fast ibland är det omöjligt att hitta någon ersättningsmotor som passar rent mekaniskt. Då lindar man om den gamla i stället.

Hej @nino!

Har du tur så sitter det ett motorskydd bakom den veckade plåten på framsidan. Det hittade jag när jag renoverade min såg. På framsidan av plåten satt bara startvredet. Jag flyttade fram motorskyddet så det blev synligt när jag renoverade.
Dag

Grön Ulmia-sågmaskin i ett verkstadsutrymme med träbord och olika verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-115

Samma vred och sågen ser nog lika ut, motorskydd sitter bakom plåten men med ett hål så man kan återställa utan att öppna nåt.

Då blir det till att frilägga motorskyddet och kolla om det fungerar. Om det är ok. så blir nästa steg startknappen.
Sista delen i kedjan är motorn. Min såg har en utbytt motor.
Att byta motor är en liten investering i denna klenod. Kolla priset som denna gick för. En dag låg annonsen ute!

Dag

Ulma Justersåg 1710S med grön ram på verkstad, omgiven av verktyg. Lista med specifikationer syns ovanför bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.