919 läst ·
4 svar
919 läst
4 svar
Ugn löser ut jfb när man byter läge med temp på
Vi har en Elektrolux EOB100JX som plötsligt har börjat utlösa jordfelsbrytaren när man passerar "av-läget" om man går från varmluft till vanlig ugn medans temperaturen är påställd. Om temperaturen är på 0 så händer ingenting om man ändrar läge så det känns som att något är knas i maskineriet. Är det något som kan tänkas vara någorlunda simpelt att felsöka eller är det bara att kassera ugnen? Det känns tråkigt att behöva byta ut den då den knappt är 5 år gammal.
Moderator
· Stockholm
· 56 259 inlägg
Men, om du bara kör på varmluft, eller bara vanlig ugn, utan att byta mellan dem, då fungerar det?
När detta händer, är elementen varma då, eller händer detta när du startar ugnen?
Ett vanligt fel på ugnar är att det bli isolationsfel inne i ett element, det blir då ofta ingen direkt kontakt mellan den strömförande elementtråden och höljet, men den ligger nära, och tråden utvidgas när den blir varm, så jordfelet visar sig bara när den är varm. Men detta stämmer inte så bra på din beskrivning av felet.
När detta händer, är elementen varma då, eller händer detta när du startar ugnen?
Ett vanligt fel på ugnar är att det bli isolationsfel inne i ett element, det blir då ofta ingen direkt kontakt mellan den strömförande elementtråden och höljet, men den ligger nära, och tråden utvidgas när den blir varm, så jordfelet visar sig bara när den är varm. Men detta stämmer inte så bra på din beskrivning av felet.
Ja vi gjorde pizza igår utan problem, det var när jag kom på att vi skulle göra 2 samtidigt och skulle slå över till varmluft som jfb utlöstes. Då hade ugnen varit på ett par minuter. Men det var bara i noll-läget som den utlöstes vilket känns skitkonstigt, jag hade kunnat förstå om det är när element eller fläkt är på som det händer, men nu blev det när det var avstängt.H hempularen skrev:Men, om du bara kör på varmluft, eller bara vanlig ugn, utan att byta mellan dem, då fungerar det?
Ugnen slår inte ifrån idag iallafall, men jag har bara testat med kall ugn och temperaturen på än så länge så får se hur det går när den är varm.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja på allt. Jag vred ner temperaturen till 0 och då kunde jag gå förbi noll-läget utan problem och köra alla lägen men så fort temperaturen var lite uppskruvad utlöste jfb när jag var på noll-läget.A avh67f skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden