Så jag köpte ett hus. Och i tvättstugan finns ett uttag med en brytare ovan märkt
15A 380 volt.
När man slår till den så fladdrar indikator ljuset vagt.
Nedan är ett enkelt uttag kopplat till en äldre tvättmaskin.
När jag tittar i proppskåpet så är det är tre proppar (nr 13, 14, 15) märkta med TVÄTT. Men endast nr 13 hade en 10A propp, de andra var tomma.
Så jag testade att dra in proppar i både nr 14 + 15. Vilket fick indikatorlampan i brytaren att lysa klart.
Så vad är det för uttag? 400 volt 3 fas till 1 fas?
Anledningen till att jag började undersöka var för att koppla in ny tvätt och torktumlare, och behöver då två uttag, men en vän sa att 10A kommer inte att klara lasten, varpå denna undersökning.
Vad händer om man kopplar in en 230v maskin på detta? Tar den skada? Ska jag köra vidare på att bara ha propp nr13 inkopplad?
Har ringa erfarenhet av tre fas så är tacksam för alla svar.
15A 380 volt.
När jag tittar i proppskåpet så är det är tre proppar (nr 13, 14, 15) märkta med TVÄTT. Men endast nr 13 hade en 10A propp, de andra var tomma.
Så jag testade att dra in proppar i både nr 14 + 15. Vilket fick indikatorlampan i brytaren att lysa klart.
Anledningen till att jag började undersöka var för att koppla in ny tvätt och torktumlare, och behöver då två uttag, men en vän sa att 10A kommer inte att klara lasten, varpå denna undersökning.
Vad händer om man kopplar in en 230v maskin på detta? Tar den skada? Ska jag köra vidare på att bara ha propp nr13 inkopplad?
Inte helt uppenbart hur det ser ut. Kan du ta en bild och lägga upp? Antagligen är det tre faser framdragna, men bara en av dem används. Därför bara en av de tre säkringarna på plats. Antagligen går det att koppla torktumlaren på en av de lediga faserna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Som vanligt är detta ingenting som går att svara på från distans. Det du först behöver kontrollera är ifall du har tre faser, nolla och skyddsjord framdragen till denna brytare, fem ledare. Vid tiden den installerades så är det osannolikt att det finns en nolla.
Vad som sedan skett i efterhand kan t.ex vara att en fasledare har gjorts om till nolla.
Det bör då finnas en fas till som du kan nyttja, med samma nolla. Det är ok.
Detta är som sagt en hypotes. Du behöver titta under huven både i centralen och denna brytare för att avgöra.
Vad som sedan skett i efterhand kan t.ex vara att en fasledare har gjorts om till nolla.
Det bör då finnas en fas till som du kan nyttja, med samma nolla. Det är ok.
Detta är som sagt en hypotes. Du behöver titta under huven både i centralen och denna brytare för att avgöra.
Det låter som att bara en fas har använts, och det sannolikt för att det inte funnits behov av mer än 230v.T Tidsvampyren skrev:Så jag köpte ett hus. Och i tvättstugan finns ett uttag med en brytare ovan märkt
15A 380 volt.
Utan bild är det svårt att förstå vad det är för uttag, men det låter som någon form av trefasuttag med brytare, men som (som sagt) använts för att plocka ut 230v.
Edit - lyssna på Bo. 😅
Här är lite bilder.
Det verkar gå 5 sladdar, röd, vit, 3 svarta.
Ned till uttaget ser det ut som att det är kopplat
vit -> blå
svart -> svart
röd -> grön/gul
Är lite för feg för att öppna centralen. Men bifogar en bild
Propparna som det är tal om är femte raden längst från vänster ovanför mätaren.
Det verkar gå 5 sladdar, röd, vit, 3 svarta.
Ned till uttaget ser det ut som att det är kopplat
vit -> blå
svart -> svart
röd -> grön/gul
Är lite för feg för att öppna centralen. Men bifogar en bild
Propparna som det är tal om är femte raden längst från vänster ovanför mätaren.
Ett gammalt 380v 15A motorskydd, och efter det ett modernt 230v-uttag.T Tidsvampyren skrev:
Vit ser ut att vara nolla/neutral.
En av de tre faserna har använts till uttaget.
Ser inget konstigt, men jag är inte elektriker.
Edit - I stand corrected. En gammal säkerhetsbrytare/arbetsbrytare.
Redigerat:
Tack för svaren. Tror jag förstår. Rent teoretiskt: kan jag splitta till 3 separata uttag genom att ta bort brytaren och ersätta det med 3 separata uttag, ett för varje fas där jag delar på nolla och jord mellan uttagen?
Eller bör jag ringa en elektriker?
Eller bör jag ringa en elektriker?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag tror det är lugnt där då. Du kan utan problem ta ut en kabel till ett uttag med fasledaren från en av de oanvända fasledarna.
Det ser dock ut som att brytaren bara har en förskruvning på undersidan. Steget till att ersätta hela brytaren med en kopplingsdosa är då inte långt borta. Då kan du gå ut med separata kablar till separata uttag, en för varje fas.
Edit: Arbetet är behörighetskrävande.
Det ser dock ut som att brytaren bara har en förskruvning på undersidan. Steget till att ersätta hela brytaren med en kopplingsdosa är då inte långt borta. Då kan du gå ut med separata kablar till separata uttag, en för varje fas.
Det går bra att ersätta arbetsbrytaren med en kopplingsdosa och från den gå med tre enfaskablar till tre separata enfasuttag.T Tidsvampyren skrev:
Egentligen är det ett jobb för en elektriker.
Typ sätta en ram med 3 uttag? Och helt ta bort brytaren?
OK. Drog om det mesta i min förra lgh förutom att pilla in nya saker i centralen. Detta känns rätt straight forward nu när jag förstår lite mer. Tre faser som går ihop till en kan man separera.Demmpa skrev:
Ajdå. Ja då får det bli en elektriker.Bo.Siltberg skrev:
Jag tror det är lugnt där då. Du kan utan problem ta ut en kabel till ett uttag med fasledaren från en av de oanvända fasledarna.