Udda takhöjande åtgärder. Taklyft light...

775 läst  5 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Har gått runt lite i villaområdena i min omnejd och fått span på ett antal lustiga varianter av takhöjande åtgärder.

T.ex. helt asymetriska takstolar så man får ett tak som är jättestort på ena sidan och litet på andra (fast med högre takhöjd som följd).

Eller takkupor som är högre än husets nock.

Eller varför inte "ett litet extra hus ovanpå huset".

Är det någon som har gjort något sådant, bor i liknande hus eller bara har lite bilder och ideer kring detta.

2. F
    Medlem Nivå 1

Re: Udda takhöjande åtgärder. Taklyft light...

Hej!

Intressanta idéer. Jag är inne på att det skulle kunna bli billigare att lyfta en del av taket. Vad tror du om min bifogade skiss där man gavelställer takvåningen? Fördelen är att man får fönster åt rätt håll (utsikten finns där gavlarna blir).

/Fredrik

3. M
    Moderator · Nivå 17

Jag tycker om det. Det ser inte utbyggt ut utan som om det var tänkt så från början. Väldigt prydligt på något sätt

4. F
    Medlem Nivå 1

Tackar tackar.
    Får se om vi kör på det här förslaget. Ska se vad några firmor kommer in med för pris.

/Fredrik

5. G
    Medlem Nivå 8

Precis så har vi också tänkt göra någon gång i framtiden! Vi har också utsikten åt "rätt" håll vid en sådan påbyggnad.

Hur stort är det tänkt att bli?

Återkom gärna med prisuppgifter!

6. F
    Medlem Nivå 1

Hej!

Kul, kul. Vi tänkte att det skulle bli mellan 60-70 kvm boyta på övervåningen. Vi har 90 kvm på plan 1 idag. Ca1,6 m förhöjt väggliv. Återkommer med prisuppgifter har några företag som räknar just nu.
    Skulle vi byggt takvåning på hela huset hade vi med källare fåt en yta på 230kvm. för mycket att värma och svindyr fastighetsskatt.

/Fredrik

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: