Vad kan det här vara?
Ligger under golvet ihop med sågspån. Kliver man på det blir det som pulver.

• Gamla vitaktiga isoleringsmaterialbitar blandat med sågspån under ett trägolv, blir till pulver vid tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Någon slaggprodukt med mycket luft i , man tog vad som fanns för att isolera förr i tiden , kanske från någon masugn eller så , har du någon aning om ifall det funnits någonting i bygden

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Stickan56
Det är pimpsten. I gamla hus kan du hitta torv, halm, kolstybb m.m. i bjälklagen.

Stickan

• Gilla
hdad och 1 till
  • Laddar…
När min far byggde villa på 50-talets början användes detta som isolering under bottenplattan i källaren Mellan marken och golvet s a s. Det kallades då för slagg, men jag vet inte vad för slagg Jag minns att det luktade lite som bajs.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När vi var små brukade vi rita på asfalten med liknande material. Trodde det var pimpsten.
Häromdagen slog det mig att den blå varianten måste varit blåbetong...

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Granulat. En slaggprodukt som var ett mycket vanligt isolermaterial förr. Användes både i villor och lägenheter. Kan tänka mig att det var mycket billig och lätthanterligt.

Jag tycker det ser ut som perlit. Används, om än i begränsad omfattning, som isoleringsmaterial i hus både förr och nu.
perlit-nedir.jpg

I
H hdad skrev:
Vad kan det här vara?
Ligger under golvet ihop med sågspån. Kliver man på det blir det som pulver.
skall du riva mycket golv?
lite nyfiken på skick. fukt fläckar?
lite pinsamt att erkänna men inte sett det i någon konstruktion tidigare.
mycket annan isolering men inte just detta

Stickan56
N Nils82 skrev:
Granulat. En slaggprodukt som var ett mycket vanligt isolermaterial förr. Användes både i villor och lägenheter. Kan tänka mig att det var mycket billig och lätthanterligt.
Vaddå granulat. Det talar bara om hur formen på materialet är, inte vilket ämne det består av.

• Gilla
irihenke
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vaddå granulat. Det talar bara om hur formen på materialet är, inte vilket ämne det består av.
Visst, visst.....ta bort ordet granulat i mitt inlägg så känns det bättre.

I irihenke skrev:
skall du riva mycket golv?
lite nyfiken på skick. fukt fläckar?
lite pinsamt att erkänna men inte sett det i någon konstruktion tidigare.
mycket annan isolering men inte just detta
Golvet som rivits är väl ca 25kvm, reglat på betong ovanför källare. Ingen fukt eller annat.

Runt Västerås är det där ett mycket vanligt material i golvkonstruktioner från 40-50 talet. Det är en restprodukt från industrin, i Västerås från Metallverken, som kallas granulerad hyttslagg eller kort och gott "granulering". Jag känner inte till att det är farligt på något vis men med tanke på ursprunget rekommenderas andningsskydd om du skall skyffla omkring det. Om det blir fuktigt är det aggressivt mot metall(rör).
/Jävel

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.