Hej!

Vårat hus har någon form av gammal dränering utmed ena husväggen, Det verkar vara någon form av cellplast (av olika modeller) eller liknande som sticker upp. Antagligen har det gjorts för att det varit fuktgenomslag i väggarna och antagligen har det också hjälpt eftersom vi kan inte upptäcka några fuktgenomslag längre. Men nu kommer frågan, bör det här åtgärdas och isf hur viktigt kan det tänkas vara? Det har ju lossat lite och några växter växer bakom cellskivorna.

Gamla cellplastskikt som används för dränering vid husvägg, vissa delar lossnar och växter växer bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart det ska åtgärdas innan ni får problem :-)

1) Fram med spaden och gräv så ni kan montera en ny cellplast, tar emot att skriva det eftersom jag är Isodrän förespråkare.

2) Lägg i grus emot cellplasten

3) Lägg över en fiberduk. Kanske inte sitter någon innan men jag skulle vilja ha det så det inte går in skit i varje skarv.

4) Sätt fast dräneringslisten (Den vita i plast) med både silikon och spikplugg.

5) Fyll upp så ni täcker listen med 2-3cm jord eller annat tät material och att ni får fall i från huset.

Sen hur viktigt eller inte.
Är källaren inredd så lär ni ta tag i det ganska fort annars är det som allting annat vid lagning.
Hur längre man väntar desto sämre blir det... :-)

Tack för bra svar! Jag har ju ingen aning hur det ser ut nedanför skivorna, om det finns dräneringsrör eller ej. Hur viktigt är det? Är det ok att byta till ny cellplast och inte isodrän? Har inte hört/sett den här metoden innan.

H Hanfa skrev:
Tack för bra svar! Jag har ju ingen aning hur det ser ut nedanför skivorna, om det finns dräneringsrör eller ej. Hur viktigt är det? Är det ok att byta till ny cellplast och inte isodrän? Har inte hört/sett den här metoden innan.
Sök på forumet på Pordrän eller Isodrän, det finns ganska många trådar. Är inga nya metoder, t.ex. vårt hus har Pordrän monterat sedan 1988.

Dränrör är väldigt viktig, men har du inga problem idag så lär det sitta där, och du behöver inte åtgärda något utan bara laga såtillvida du inte tänkt inredda källare.

Om ni nu skulle välja att inte göra någon större åtgärd, så se i alla fall till att inte vatten kan rinna rakt bakom cellplastskivorna, dvs markgrossens punkt 4 (det är ju helt öppet nu, med listen på sidan).

H Hajjen skrev:
Om ni nu skulle välja att inte göra någon större åtgärd, så se i alla fall till att inte vatten kan rinna rakt bakom cellplastskivorna, dvs markgrossens punkt 4 (det är ju helt öppet nu, med listen på sidan).
...och ta bort planteringen längs husväggen och lägg en rad med plattor så ni får bort ytvattnet från skivorna om inte skarven är tät.

/M

I mitt hus så finns Pordrän på huset, medan garaget har tjärad betong med vanlig cellplast på utsidan. Jag hade vissa problem med fukt i garaget, inte pga läckage, utan pga att varm fuktig luft kondenserade mot betongen.

Har numera isolerat och fuktspärrat och har inte längre några problem.

Tack för svar alla, nu har jag något att bita i, tror det är lika bra att gräva upp det och göra det i ordning från början, det växer ju också lite mellan skivan och väggen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.