Byggahus.se

U-värde?

1. O
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har en fundering kring U-värde på fönster. Om jag jämför två fönster som är 1kvm stora med U-värde 1,0 resp. 2,0. Hur mycket energi sparar jag då i uppvärmningskostnad per år. JAg får det till att skillnaden är:

Energidifferansen är ju 1 watt

antal timmar på ett år är 24x365=8760 timmar vilket ger en skillnad på 8.760kWh per år

Med ett elpris på 1:50 så skulle det bli 13kr om året.

Någon som kan kommentera min uträkning?

2. H
    Medlem · Nivå 19
    U-värdet beteckning är W per kvm Kelvin. Alltså för ett U-värde på 1 så går det åt 1 Watt per kvm och temperaturskillnad per grad. Är det tio grader kallare ute så går det åt 10 W per kvm.

Årsmedeltemperaturen är 3 grader i Jämtland. Har du då 20 grader inne blir skillnaden 17 grader.

Du har räknat ut timmarna på ett år men i din uträkning har du sedan skrivit in kWh, det ska bara vara Wh.

8.760*17=148.920Wh blir då 148,92 kWh. Ger du då 1,5:- per kWh kostar det 223,38:- om året per kvm, då ska även karmen räknas in för u-värde som anges är för hela konstruktionen.

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 15
    Välkommen till forumet!

Din beräkning stämmer, om du hela året har en grads temperaturskillnad mellan inne och ute. Det har du med säkerhet inte. Temperaturskillnad varierar med yttertemperaturen, men påverkas också av hur varmt du har det inne.

I de här sammanhangen brukar man använda ett tal kallat "gradtimmar", som anger den sammanlagda temperaturskillnaden timme för timme under ett år. Den varierar med orten, och jag orkar inte leta fram nån för just Jämtland. Men Umeå har 125000, har jag för mig. Jag kör med det.

Merförbrukningen blir 1m² * 1Wm⁻²K⁻¹ * 125000Kh = 125000Wh = 125 kWh.

Med ditt energipris på 1,5 kr/kWh blir besparingen på år alltså 125 kWh * 1,5 kr/kWh = 187,5 kr.

• Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 1

http://www.energifonster.nu/sv/fakta/rakna-ut-din-energibesparing.aspx

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Köp inte för lågt U-värde då det inte går att se ut för all imma som blir, det är det inte värt.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hej.
    Jag tänker att du funderar på om det verkligen är värt att köpa bättre och dyrare fönster.

Och det är en helt relevant fundering.
    Kanske inte något att fundera på mellan u=2,0 och u =1,0.

Men väl när man står och funderar på kryptonfyllda svindyra med u = 0,8 och betydligt billigare med u=1,0

Då börjar det bli svårare att räkna hem flera tusenlappar extra om man bara sparar en 50-lapp om året. Särskilt som det även är lite svårt att veta vad livslängden för gasfyllda glaskasetter är. Dom är kanske slut efter 15 år.

Och sen, har man t.ex. bergvärme så kostar ju varje kWh värme endast ca 1/3 kWh i el, så då krymper även besparingen med 1/3.

Jag gjorde den kalkylen på nybygget, och valde att stanna på "standard" 3-glas med 1,2 i u-värde. Lägre u-värde kostade multum.

• Laddar…
  7. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla kloka svar!

Anledningen till att jag frågar är för att ett gammalt orenoverat fönster har U-värde 2.0 och ett renoverat fönster med kan bli så lågt som 1,6. Om jag bara tjänar en hundralapp per fönster och år (om jag byter till U-värde 1) räknar jag ju aldrig hem fönsterbytet. Även om träfönstren måste målas så behöver ju ett underhållsfritt fönster också putsas, rengöras och byta tätningslist med jämna mellanrum. dessutom håller väl bara det underhållsfria fönstret 10-30 år. Ett gammalt träfönster kan ju bli minst 200 år.

Det är med andra ord inte någon energibesparing att byta fönster. Jag förstår att man ska välja fönster med lågt U-värde när man bygger nytt, men så länge ett träfönster är funktionsdugligt finns det ju inga anledningar att byta för miljöns skull. Snarare tvärt om!