Byggahus.se

u-värde beräkning

1. V
    Medlem Nivå 3
    Jag förstår inte hur jag ska få fram u-värdet på mitt tänkta attefallshus till ansökan till kommunen, så i den här takten kommer det aldrig att bli något hus:( Finns det någon som kan hjälpa mig att beräkna U-Värde, vad kostar det i så fall????

Jag ska bygga 20kvm loftstuga för åretruntboende...

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Men det är ju gratis här på forumet. Skriv hur konstruktionen ser ut så ska jag hjälpa dig.

• Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  4. V
    Medlem Nivå 3

fantastiskt!

Det skulle vara fantastiskt, :) såg inte ditt svar förrän nu.
    Jag tänker mig en loftstuga 20kvm enligt modellen grästorpsstugan, men för att få godkänt U-väde gissar jag att man måste ha andra fönster och mer isolering än i deras modell. De har:
    två fönster: 2-luft, 2-glas, Isoleringsats till vägg, tak. 70 mm isolering i väggar, 95 mm isolering i tak, läkt, board, och insektsnät till luftspalt.

Vad behöver du för uppgifter??

5. H
    Medlem · Nivå 19
    Kvm på dessa ytor(innermått): Fönster, dörrar, golv, ytterväggar och tak. Sen behöver jag typ av isolering och tjocklek på respektive del och u-värde på dörrar och fönster.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du måste ta fram ungefär samma uppgifter åt huggan som siten jag länkade till behöver som input.

Och använder du energiberakning.se så kan du sen skriva ut resultatet och sånt och det kan vara bra att ha och visa upp på byggsamrådet.

7. V
    Medlem Nivå 3
    ok, återkommer...

8. V
    Medlem Nivå 3

värden för U-värdeberäkning

Nu har jag pratat med byggsatsleverantören.

De har 2-glasfönster med U-värde 2,8 på glasen, så kanske måste jag istället köpa 3-glasfönster med 1, 3 som U-värde, det är bättre att räkna på det.
    Två fönster med 1,3 som U-värde
    En dörr med 1 som U-värde
    Mineralull är isolering och är 70mm, men kanske borde vara 95 mm?
    tak och golv har 95mm isolering med mineralull, vindpapp, Rockwell-reglar
    Om jag tar bort 20cm runt hela huset för isolering och innervägg av gips etc blir måtten: väggar på långsidorna: 4960x3300mm och kortsidorna 3960x3300mm

går det att räkna på det här??

9. H
    Medlem · Nivå 19
    Det var dåliga 2-glasfönster med så högt u-värde, eller är dom kopplade?

Jag måste veta arean på fönster och dörrar också.

10. V
    Medlem Nivå 3
    Jag vet inte om de är kopplade, men det lutar väl mot att jag måste köpa andra fönster med 3-glas.
    Jag ser nu också att invändig höjd är 2,95
    så måtten är 4960x2950 för långsida och 3960x2950 för kortsida.

Fönster:
    1 st (120 x 100 cm) 2-luft, 2-glas isolerruta, öppningsbara, inkl. vit aluminiumspröjs
    mellan glasen.
    2 st (60 x 40 cm), 1-luft, 2-glas isolerruta, öppningsbart.

Dörr:
    1 st (90 x 195 cm) med fiskbensmönster inkl. snedställd 2-glas isolerruta, cellplastisolerad, cylinderlås, trycke och cylinder med tillbehör. Dörren är monterad med karmskruv.

11. H
    Medlem · Nivå 19
    Um blir ca 0,67 för hela huset.

12. V
    Medlem Nivå 3
    Tusen tack! Det betyder att vi måste ha tjockare isolering, bättre fönster och dörrar, jag tror också att jag måste visa hela beräkningen i anmälan. Så här står det i kommunens checklista för Attefallshus:

U-värdeberäkning (Um)
    •Genomsnittligt värde får vara högst 0,33 W/m2K

Det är ju bara hälften av byggsatsen i original :(

13. M
    Medlem Nivå 11
    Är det inte lättare att välja en byggsats som marknadsförs som Attefalls-byggnad?

14. V
    Medlem Nivå 3
    Jo det vore det kanske. Men jag hittar inga Attefallshus som är loftstugor på 20kvm. Det finns leverantörer som kan bygga sådana hus, men de tar 300 000kr...

15. M
    Medlem Nivå 11
    Ska du använda det som komplementbostadshus så gäller ju energikraven. Men ska du verkligen det? Med kök och toa etc?

Är det en gäststuga behövs inte det enligt min tolkning av Boverkets regler. Då är det en komplementbyggnad istället.

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/

• Laddar…