Vet att det finns några FTX-experter här, behöver råd av er. Enligt leverantören kommer det monteras tre ljuddämpare nära aggregatet, en per kanal till avluft, frånluft och tilluft. Som extra tillval kan jag även addera fasta dämpare på respektive tilluftsdon till respektive rum.
Mina frågor är, behöver jag de extra dämpare? Ifall de behövs, behövs de till alla rum eller räcker det till bara sovrummen?

Är golv- eller väggmonterat aggregat tystast? Viktigt med lite överdimensionerad maskin och lite grövre rör? Något annat jag behöver tänka på? Tackar på förhand

Svartvit ritning av en husplan med tydlig uppdelning av rum som sovrum, SPA och kök, samt noterade mått och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en våningsplan med markerade sovrum, allrum och badrum samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hej, Jag har ritat ventilation för ftx o villor och förutom dämpning på aggregatets alla anslutningar så bör man sätta en i varje vistelserum sovrum , vardagsrum, allrum , dvs på tilluften. Dessutom är det bra att ha en mellan två sovrum för att få lite integritet på ljudet.

Montage av aggregat skall göras med vibr.dämpning från underlag (vägg eller golv) så att inte stomljud fortplantas i byggnad.

Grövre rör , nja rätt storlek annars kan flödet minska. En hyffsat gissning utan att räkna på det är en lösning med stamledning på 160mm och avgreningar på 100mm till rum

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Jag har ritat ventilation för ftx o villor och förutom dämpning på aggregatets alla anslutningar så bör man sätta en i varje vistelserum sovrum , vardagsrum, allrum , dvs på tilluften. Dessutom är det bra att ha en mellan två sovrum för att få lite integritet på ljudet.

Montage av aggregat skall göras med vibr.dämpning från underlag (vägg eller golv) så att inte stomljud fortplantas i byggnad.

Grövre rör , nja rätt storlek annars kan flödet minska. En hyffsat gissning utan att räkna på det är en lösning med stamledning på 160mm och avgreningar på 100mm till rum
Tack för tipsen. Vilket är bäst, vägg- eller golvmonterat?

Vet ej har bara kört med väggmontage till alla mina design . skall vara lätt att komma åt att byta filter i alla fall

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Då dina rum inte är allt för små överväg absolut 125mm don samt kanaler. Kom ihåg att riktlinjen för lufthastigheten i kanalerna är mindre än 3m/s för att undvika ljud. Att köra flexdämpare generellt vid respektive don är även det något jag föreslår

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
En annan faktor är att överdimensionera aggregatet. Då behöver det inte köra på full kapacitet och lägre varvtal på fläktarna ger mindre ljud

• Gilla
tajjson och 2 till
  • Laddar…
Om plats finns hade jag helt klart kört med extra ljuddämpare på tilluften till rummen, och även på frånluftsdon i köket.
Frånluft i övriga rum brukar man inte uppleva eventuellt ljud ifrån lika störande.

Don och kanal storlek väljs efter luftflöde, för stora don kan bli ett problem vid inställning av luftflöde då det kan bli svårt att strypa luftflöde i vissa don om dem är för stora.
Om det skall vara högre flöde i något rum (tilluft) är det inte fel att dela upp på 2 don.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Vet ej har bara kört med väggmontage till alla mina design . skall vara lätt att komma åt att byta filter i alla fall
M myrstack skrev:
Då dina rum inte är allt för små överväg absolut 125mm don samt kanaler. Kom ihåg att riktlinjen för lufthastigheten i kanalerna är mindre än 3m/s för att undvika ljud. Att köra flexdämpare generellt vid respektive don är även det något jag föreslår
Så här skriver leverantören:
"Vill man addera dämpare på respektive tilluftsdon till respektive rum så kör man primärt med fasta ljuddämparna men då lite kortare sådana (300 mm). Man kan köra med flexljuddämpare där men de reducerar inte ljud lika bra"

Jag kan absolut ingenting om dämpare. Jag undrar om man ska ha flexdämpare eller fasta dämpare?

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om plats finns hade jag helt klart kört med extra ljuddämpare på tilluften till rummen, och även på frånluftsdon i köket.
Frånluft i övriga rum brukar man inte uppleva eventuellt ljud ifrån lika störande.

Don och kanal storlek väljs efter luftflöde, för stora don kan bli ett problem vid inställning av luftflöde då det kan bli svårt att strypa luftflöde i vissa don om dem är för stora.
Om det skall vara högre flöde i något rum (tilluft) är det inte fel att dela upp på 2 don.
Enligt leverantören så ska fasta dämpare vara bättre på att reducera ljud än fasta dämpare.
"Vill man addera dämpare på respektive tilluftsdon till respektive rum så kör man primärt med fasta ljuddämparna men då lite kortare sådana (300 mm). Man kan köra med flexljuddämpare där men de reducerar inte ljud lika bra"

Dämpa frånluftljud i kök låter lite overkill och dessutom kan de snabb sätta igen med fett om de ligger nära spis och mycket annat som låter i köket också. Flexibla är tyvärr bra alternativ då de också dämpar flödet på ett bra sätt. Fasta minsta modell som gäller.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Enligt leverantören så ska fasta dämpare vara bättre på att reducera ljud än fasta dämpare.
Du får läsa lite tabeller men fritt ur minnet då dämpar en fullt uppdragen 1200mm dämpare bättre än en kort cirkulär / rektangulär som är så kort så den lämpar sig vid respektive don (<600mm). Ur ett installations perspektiv är det nästan så att flexibiliteten sparar in den ökade materialkostnaden. Speciellt vid ROT-jobb. Som nämndes ovan så kan man fundera på behovet av dämpare tex vid frånluftsdon men ur ett installationsperspektiv är det givetvis lika smidigt

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
P
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Bara två bredvid varandra på samma kanal istället för ett större alltså?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.