Det var inte mitt exempel, utan det kom från @[old rusty], men ja, det är ju delvis som du säger att man kan förmånsbeskattas för innehavet.

Dock är det inte riktigt så illa som i artikeln du länkar till, för sedan dess har Skatteverket backat till att förmånen kan begränsas till kostnaden i näringen.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/358329.html?q=Övriga+förmåner#h-Fyrhjuling-och-snoskoter

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker två ha-schablonen för smågårdar verkar rätt vettig (eller väl låg om jag ska vara ärlig). Så små fastigheter är förstås inte jordbruk i någon egentlig bemärkelse och borde inte automatiskt ge en NE-rättigheter kopplade till fastigheten.

Vill man bo på en sådan fastighet och idka näringsverksamhet kan man förstås göra det ändå utan att det är kopplat till fastigheten.

Med det sagt är det trevligt att ha en liten gård.
Vill man ägna sig åt någon form av intensiv grönsaksodling så fungerar 2 hektar utmärkt.

De där små gårdarna kan också vara en ingång för unga personer, som kan utgå från den lilla gården som den unga har råd att köpa, och sedan arrendera mer mark i grannskapet.

Om det är något som borde stoppas, så är det gubbar som har en gård med trädor som de putsar för att korpa åt sig EU-bidrag inklusive gårdsstöd - det är inga "aktiva lantbruk". Där kan det finnas åtskillig areal, som hugade yngre (och något äldre) lantbrukare inte kan komma åt för att bruka på riktigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intressanta svar.
Jag har tidigare i livet haft olika hobbyverksamheter som höns, bygga hundkojor, köpa och reparera bilar. (men då på 220-enhet)
Det är väl bara hönsen som hör till lantbruk, men nån annan sa att även andra sidoverksamheter kan ingå i lantbruket.

Inkomsterna har varit blygsamma, men om man får göra avdrag för verktyg och material även mot lön från anställning låter det intressant att ha typkod 120. Ska kolla med skatteverket vad som gäller.

Man kan ha en enskild näringsverksamhet oavsett hur man bor. Vare sig det är som hantverkare, it-konsult eller sadelmakare; på heltid eller som hobby.

Grejen med lantbruksfastigheter är stt det finns en presumtion att man driver näringsverksamhet när man äger en sådan. Plan- och bygglagen ger också vissa praktiska bygglovsundantag för byggnader som hör lantbruket till.

Näringsidkare kan man som sagt vara oberoende av hur man bor. Det är också lätt att starta företag i Sverige, såväl enskild näringsverksamhet som bolag.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D dymlingen skrev:
Intressanta svar.
Jag har tidigare i livet haft olika hobbyverksamheter som höns, bygga hundkojor, köpa och reparera bilar. (men då på 220-enhet)
Det är väl bara hönsen som hör till lantbruk, men nån annan sa att även andra sidoverksamheter kan ingå i lantbruket.

Inkomsterna har varit blygsamma, men om man får göra avdrag för verktyg och material även mot lön från anställning låter det intressant att ha typkod 120. Ska kolla med skatteverket vad som gäller.
Att underskott i skogsbruket får dras av mot annan inkomst i näringen( tex konsultande) brukar väl vara ett gott skäl att köpa skogsbruksfastighet, att motorsåg och släpkärra brukar kunna direktavskrivas är andra goda skäl att ha besväret med näringsbilagan om man har inkomster av näringsfastigheten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.