1 687 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Typgodkänd isolergrund m. fläkt, egenkontroller?
Hej!
Enligt BBR är det idag bara platta på mark samt isolergrund som är godkända för bostadshus. Men vad innebär att den är typgodkänd? Vi beställde en isolergrund med fläkt av vår husleverantör, de har i sin tur anlitat en markentreprenör som köper grundbalkar från ett "betong bolag". Markentreprenören säger att konstruktionen skall vara tät samt dra luft från huset, men tyvärr har jag inte fått någon skriftlig instruktion av material eller monteringsanvisningar från grundbalks-leverantören så hur vet jag att den är typgodkänd? Fläkten verkar kommit i efterhand, förmodligen inte från samma materialleverantör.
Om konstruktionen inte är typgodkänd skall man väl testa tätheten i grunden samt luftflödet, eller? Det kanske man skall göra oavsett? Vilka egenkontroller kan man förvänta sig från markentreprenören?
Jag använder isolergrund.se som referens, framförallt presentationen från RISE om BBR-reglerna.
/ d
Enligt BBR är det idag bara platta på mark samt isolergrund som är godkända för bostadshus. Men vad innebär att den är typgodkänd? Vi beställde en isolergrund med fläkt av vår husleverantör, de har i sin tur anlitat en markentreprenör som köper grundbalkar från ett "betong bolag". Markentreprenören säger att konstruktionen skall vara tät samt dra luft från huset, men tyvärr har jag inte fått någon skriftlig instruktion av material eller monteringsanvisningar från grundbalks-leverantören så hur vet jag att den är typgodkänd? Fläkten verkar kommit i efterhand, förmodligen inte från samma materialleverantör.
Om konstruktionen inte är typgodkänd skall man väl testa tätheten i grunden samt luftflödet, eller? Det kanske man skall göra oavsett? Vilka egenkontroller kan man förvänta sig från markentreprenören?
Jag använder isolergrund.se som referens, framförallt presentationen från RISE om BBR-reglerna.
/ d
underbara frågor!deamie007 skrev:
Hej!
/ d
Älskar när kunder står och frågar min byggare dessa frågor.
från markentreprenören skall du utan problem genom din KA ( KvalitetsAnsvarige ) kunna begära egenkontroll för markföreberedning med packprov och packresultat om dessa två sistnämnda är befogade, följt av egenkontroll för montering av delkonstruktion, den sistnämnda kommer allt som oftast i pappersform från tillverkaren av konstruktionen (dina balkar) till entreprenören för ifyllande.
din konstruktion är typgodkänd i ett allmännyttigt förfarande.
exempel: gula legobitar med 4 hål är typgodkända för montering av 4 blommor.
Det är inte färgen som är typgodkänd utan legobiten med 4 hål.
Balk konstruktionen blir täthets kontrollerad när konstruktionen är helt klar, den ska kläs med matta inne i grunden också som verkar som ett täthetsmembran och radonskydd, fläkten i sig ligger och drar ut luft från grunden och skapar ett undertryck där ventiler från boningshusen delar ner viss del flöde för att cirkulation skall uppstå.
generellt sett är denna konstruktionen dyrare än platta på mark, men brukar kännas tryggare för byggherren/konsumenten ur ett psykiskt anseende.
när detta är gjort så är där egenkontroller från ventilationsgrabbarna du kan vänta dig i din pärm, samt en funktionsrelaterade besiktnings lapp beträffande brandsäkerhet mm.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
[QUOTE="ZcR, post: 4675040, member: 439021"
när detta är gjort så är där egenkontroller från ventilationsgrabbarna du kan vänta dig i din pärm, samt en funktionsrelaterade besiktnings lapp beträffande brandsäkerhet mm.[/QUOTE]
Jag är lite trög här men betyder det att de som gör grunden, efter att den är färdigställd behöver göra kontroller så som att testa tätheten i grunden samt mäta luftomsättningen?
Eller, mer rimligt när jag tänker efter, så förutsätter man att grunden funkar så länge man gjort enligt monteringsanvisningarna från leverantören. Men då kan väl jag som köpare kräva att få se monteringsanvisningarna? I mitt fall har man lämnat in egenkontroller (men inget om täthet utan bara att man monterat typ) men ex inspektionsluckan ligger fortfarande bredvid och saknar all typ av täthetsfunktion…
när detta är gjort så är där egenkontroller från ventilationsgrabbarna du kan vänta dig i din pärm, samt en funktionsrelaterade besiktnings lapp beträffande brandsäkerhet mm.[/QUOTE]
Jag är lite trög här men betyder det att de som gör grunden, efter att den är färdigställd behöver göra kontroller så som att testa tätheten i grunden samt mäta luftomsättningen?
Eller, mer rimligt när jag tänker efter, så förutsätter man att grunden funkar så länge man gjort enligt monteringsanvisningarna från leverantören. Men då kan väl jag som köpare kräva att få se monteringsanvisningarna? I mitt fall har man lämnat in egenkontroller (men inget om täthet utan bara att man monterat typ) men ex inspektionsluckan ligger fortfarande bredvid och saknar all typ av täthetsfunktion…
Redigerat:
Bästa svaret
de är dom som driftsätter fläkten och monterar membranet (mattan) på insidan som gör dessa kontroller.deamie007 skrev:
Själva betongbalkarna i sig blir inte täta i sig själva.
nej precis, när jag sade ”de som gör grunden” menade jag såklart markentreprenören som i mitt fall även lade in plastfilm, isolering och monterade fläktZ ZcR skrev:
Vilka egenkontroller ser du att en markentreprenör (enligt ovan beskrivning) borde tillhandahålla mig som beställare?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Regeringen vill införa typgodkända småhus
Artikelkommentarer -
Bygga uterum med gjuten platta mot ett smålandsvillan med isolergrund.
Utbyggnad och tillbyggnad -
måste golvbrunnen bytas mot en typgodkänd sådan
Badrum -
Isolergrund/kryp Smålandsvilla
Grund & Markarbeten -
Isolergrund och fuktkrav samt cembrit skiva...
Grund & Markarbeten