Jag kikar på att skaffa ett DSC Power Series PC1864 larm och tänkte mig att använda mobiltelefonibaserad "uppringare" av något slag. Vill ha möjlighet att koppla till larmcentral men gärna även till mig själv/bekanta i närheten av huset via SMS eller voice.

DSC har ett antal olika produkter som klarar olika kombinationer av GSM, GPRS, SMS, Voice...

Jag undrar således vad det är larmcentralerna i Sverige vill ha för typ av teknik för att kunna koppla till dem? Använder de någon typ av kryptering (har sett att vissa produkter erbjuder detta)?

Kan man använda andra fabrikat av uppringare till DSC eller bara deras egna?

tommib
Man kan använda olika uppringare men använder du något som inte är certifierat kompatibelt med DSC kan du inte räkna med att få någon annan funktion än en reläingång som talar om att larmet har gått.

Generellt kan man säga att en larmcentral troligen kommer vara mycket tveksam till att ta emot larm från en anläggning som du meckat ihop själv. Det verkar finnas de som gör det men det kan vara svårt att få till.

Vanliga format för larmuppringare är SIA, ContactID mm.... Vad larmcentralen kan ta emot specificeras ofta i deras avtal. Det lättaste är väl att ringa och fråga vad de vill ha.

Att kombinera SMS till dig själv samt kontakt med larmcentral innebär troligen två separata kommunikatorer, men jag vet inte säkert, jag har inte installerat någon (än).

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.