Byggahus.se

Typ av solpanel

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Idag finns det många olika typer av Solpaneler.
    Plana, vakum osv.
    Alla paneler ger olika mycket kWh/m2 till olika priser.
    Spelar det någon roll om jag köper t.ex:
    8 st plana solpaneler total 13m2 med totalt 4700kWh
    eller
    6 st vakumfongare med totalt 8m2 med totalt 4700Kwh?
    Är det kvadrat meter på taket det handlar om eller finns det andra saker att ta hänsyn till?

/Fredrik

2. E
    Medlem · Nivå 12
    Detta är ett vanligt scenario när man väljer solfångartyp.Vacumrören är effektivare när det är mulet väder(vilket kan inträffa ganska ofta) dvs när solen ger mindre än 200 watt/kvm .Ger solen mer, är de plana bättre(men då behövs det normalt sett inte) Om du tex har köpt 8 kvm vacumrör som byggyta har du egentligen bara fått ca 6 kvm aktiv aperturyta.Vid mulet väder kommer du att få 6-800 watt till tanken vilket kommer att göra dig mycket besviken. Valet av solfångare är nog på kort sikt av mindre vikt än värmesystemets utformning. De plana solfångarna kommer däremot säkerligen att överleva v-rören mångfaldigt i tid.

3. J
    Medlem Nivå 4

Apertur ?

Kan någon upplysa om Aperturyta och vad som menas med det?

4. P
    Medlem Nivå 2
    Glöm inte aspekten med service. En plan solfångare måste du om något händer med den stänga av fullständigt. Går ett vakuumrör sönder byter du det under drift. Det som möjligtvis går sönder är själva glasröret, man kan (åtminstone i mitt fall, Sfinx) bara själva röret, värmeledaren i koppar och det andra går att återanvända ifall det inte är skadat. Totalkostnad knappt hundralappen.

5. L
    Medlem Nivå 3
    Apperturyta är den effektiva solfångaryta som kan belysas av solen. Har du plana solfångare så är byggytan och apperturytan ungerfär densamma.
    För vakuumrör är apperturytan mindre än byggytan.

Jag har plana solfångare och valde dessa av följande skäl:

- Jag tycker att plana solfångare passar mycket bättre estetiskt på mitt hus.
    - Jag eldar med ved, så min prioritet var att jag i möjligaste mån ska slippa elda på sommaren. Eventuellt tillskott på vintern är bonus men inte av någon stor ekonomisk vikt. (Plana är effektivast på sommaren)
    - Både Gudrun och Per skapade en hel del oreda på taket här så därför är det bra att infällda plana har mindre vindfång än vakuumrör. Som klimatet tyvärr verkar vara på väg kan man nog räkna med mer av den sortens stormar.

Sen måste jag säga att eftersom jag eldar med ved så kan jag inte på överskådlig tid räkna hem en investering av solfångare.

Pellesnurr:
    Ett vakumrör går mycket lättare sönder än en plan solfångare. Om glaset på en plan skulle gå sönder så kan du fortfarande köra vidare men med lägre effektivitet under förutsättning att inget kopparrör i solfångaren skadats så det börjat läcka. Om ett vakuumrör skulle gå sönder så kan du göra samma sak. Jag kan inte se vad den stora skillnaden vad gäller service skulle vara?