hej

Jag köpte en papprämsa för att spackla gipsskarvar. Utan att kolla så noga så märkte jag när ja gkom hem att dom va ganska smala (max 5cm) jämfört med bredden på infasningen hos skivorna. Dessutom hade remsan ett väck i mitten (för att lättare få till hörn antar jag) . Kan ja köra med denna tro eller vad ska man använda?

En annan fråga, det är mycket snack om hur man ska spackla skivskarvar men vad ska man använda för spackel till skruvarna på mitten av skivorna? Ska man bara spackla precis över skruven?

Ja det är bara att spackla över dom, det brukar väl bil nån cm runtom när man är klar.

Ja, du verkar ha fått rätt remsa. Sätt fast den i spackel, låt torka och sen spacklar över igen.

Det du har är en pappremsa. Ett tips är att lägga den i blöt innan nu sätter den, risk för blåsor annars. Själv brukar jag köra CP-remsa (cellulosaplast).
Mycket smidigare.

Mikael_L
ca 5 cm bred är nog remsorna, det är rätt.

Spackla infasningen ordentligt, och fylld till minst hälften när du slutligen dragit av en hyggligt jämn yta på spacklet. Tryck dit remsan med ett långt drag med spackelspaden så den trycks fast ordentligt i det våta spacklet, man kan dra lite extra sen om det verkar behövas.

Nu får du inte spackla över detta förrän det torkat, för då blir det blåsor. Har du inte heller fått fast remsan ordentligt, så den lossnar då det torkar så blir det också lätt blåsor.

När det torkat spacklar du upp resten och är man jäkligt duktig tror jag att man kan få det klart med denna spackling, men jag har då aldrig lyckats än, utan måste lägga ett och t.o.m två lager till ibland. :blushing:

Skruvskallar har jag skrapspacklat, så det typ inte behövt slipas nåt. Men detta är nog rätt kasst, framförallt om man målar så syns det genom. Det rätta är nog att spackla upp en "ros" på 5-10 cm diameter och typ några 1/10 mm tjock efter slipning.
Fast här skulle jag gärna se någon åsikt ifrån ett målarproffs, vilket jag är mycket långt ifrån.

Ja jag kan gärna se åsikter om allt jag skrev ... ;)

Jag har använt vanligt sandspackel till allt.
(I våtrum får du inte använda sånt, men där brukar man å andra sidan inte spackla alls)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.