I en lägenhet jag bodde tidigare satt ett stänkskydd i vitt glas ovan köksbänk och spis. Det var nog minst 6mm tjockt och jag minns det som opakt och inte skinande blankt utan mera matt mjölkvitt. Någon som vet vad det kan ha varit för typ av glas och var man kan hitta sådant idag?

På 50-talet hade man inte glas som stänkskydd. Frostat glas kan du få med en slät och en ruggig yta. Prata med glasmästaren, han kan fixa det mesta.

T Thomas_Blekinge skrev:
På 50-talet hade man inte glas som stänkskydd. Frostat glas kan du få med en slät och en ruggig yta. Prata med glasmästaren, han kan fixa det mesta.
Tack för svar! Sent 50-tal, tror byggt -59 har jag för mig men kanske ingen betydelse. Kan det ha varit något annat material - av ren nyfikenhet? Såg ut som att det var original, köket var inte ”genomrenoverat” utan såg ut att ha fått lite ny färg som största ingrepp. Låg diskbänk etc.

Ska ta mig förbi glasmästaren när helgen är slut och se vad de säger.

BirgitS
Kanske någon som ogillade kakelfärgen och så satte upp en glasskiva framför. Eller om kaklet var skadat.

opalglas kanske? användes mest till lampskärmar, tallrikar och vaser och tiden kan stämma. Aldrig sett i form av en plan skiva men kanske om man söker på "opalglas"

Det måste ha varit en intressant lägenhet med så smart lösning Modernt designade hänglampor med vita skärmar och gulddetaljer mot en beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det är möjligt. Det var både snyggt och praktiskt helt klart!
Undrar just om det sitter kvar där än tro, så här närmare 20 år senare, eller om det fått ge plats för något ”modernt”?

I mitt kök nu blev det kakel i slutänden.

rätt namn är opalinglas ....
Om någon har rivit bort det gamla snygga och praktiska så hoppas jag att dom satte mosaik och har nu några kilometer fog att rensa :)

• Gilla
Kaelli72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.