Typ av färg vid målning vid vedspis?

485 läst  10 svar

1. A
    Anonym
    Hej!

Jag har en spis enl bild. Putsad med c-bruk enligt oklar blandning.

Det smular lite så jag tänkte måla.

Gick till ”proffs-butik” och fick prata med en fjälla på 25 vårar. Vägg eller takfärg, sa hon. Det blir väldigt, väldigt varmt sa jag. På vissa ställen. Det funkar sa hon. Köpte en provburk. Men...

Nä. Inte skall jag väl måla med en vanlig väggfärg?

Det är mindre än 10 mm från vedspis (glödhet) och där det är som minst avstånd till putsen.

Vad skall jag måla med?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 14
    Silikatfärg känns ju som ett säkrare kort.

3. A
    Anonym
    Varför?

4. A
    Anonym
  5. A
    Anonym
    ”Färgen binder extra bra till ett underlag som innehåller kisel. Därför är färgen mycket lämplig för mineraliska underlag som tegel, puts och betong.”

6. A
    Anonym

Silikat färger är skonsamma mot miljö och hälsa både under produktion och under användande och innehåller inga miljöbelastande ingredienser eller organiska lösningsmedel.

Den långa livslängden spar resurser. Därför är Silikatfärger populära inom hållbart byggande, speciellt i Tyskland där färgtypen är mer känd.”

7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 14
    Silikatfärg består av pigment och vattenglas och tål värme så det brukar användas på putsade varma ytor.

Vanlig väggfärg (latex/akrylatfärg) kan nog fungera, jag har sett en rörspis målad i det. Men efter några år blev det sprickor och då var det svårt att få det snyggt igen. Färgen ligger ju som en hud ovanpå murverket. (Men det kan vara så att det målats på olämpligt underlag i detta fall, d v s en dammig kalkad yta.)

8. A
    Anonym
    ”På femtiotalet utvecklades den första färdigblandade silikatfärgen( dispersionssilikatfärg). Denna färgtyp är idag den vanligaste då den är så mycket enklare att använda. Beroende på fabrikat är den inte alltid lika ren och naturlig som 2-komponentsfärgen då stabilisatorer och filmbildare kan ingå men i jämförelse med vanliga plastfärger är den ändå att föredra då tillsatserna är betydligt färre och huvudämnet är silikat och pigment istället för plast. Välj en silikatfärg från en naturfärgsfirma med uttalad miljöprofil för att försäkra dig om en så miljöanpassad produkt som möjligt.”

9. A
    Anonym
    Emissioner från varm yta målad med plastfärg måste väl ändå beaktas?

Miljöaspekten måste väl ändå beaktas anno 2018?

Den okunniga pryon på ”proffs”-butiken sa bara att silikatfärg var ”betydligt dyrare”. Men, det är väl så de flesta tänker antar jag. Hon kunde inget om det. Bara priset.

10. A
    Anonym
    Verkar vara vattenglas man skall använda!

Den putsade ytan är fin som den är.

Vattenglas är helt ogiftig.

Silikatprimer innehåller 2-10% akrylatdispersion. Det vill jag inte ha i luften.

Och enligt uppgift så skall den motverka ”att det dammar och smular” från putsen.

11. Vendo
    Medlem Nivå 2
    Duger fint med silikatfärg, köpte min hos Flügger. Har hållt bra vid den uppmurade vedspisen i 5år nu.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: