Byggahus.se

Typ av färg på liggande panel?

1. O
    Medlem · Uppsala · 63 inlägg

olskar

Medlem
    Hej!
    Vi har köpt ett hus som behöver målas om. Den gamla färgen är akrylat och i färgaffären sa de att vi bör skrapa bort allt och måla med en annan slags färg eftersom det är liggande panel och där ska man inte ha akrylatfärg. Känns onödigt eftersom färgen sitter väldigt bra utom i söderläge där det börjat flagna lite. Räcker det att bara skrapa bort det flagnade? Och vilken färg bör vi använda? Samma som var tidigare eller byta?

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 715 inlägg

justusandersson

Medlem
    Enligt min uppfattning bör man överhuvudtaget inte använda akrylatfärg på trä. Varför det skulle vara särskilt olämpligt på liggande panel förstår jag därför inte. Om akrylatfärg kan man säga följande: Den är diffusionstät och därför olämplig på trä, som är ett hygroskopiskt material. En träpanel som har en bakomliggande luftspalt kan man dock måla med akrylatfärg utan att det får förödande konsekvenser. En sprucken akrylatfärg är akut farlig för träet eftersom den kan släppa in fukt på ett ställe och sedan låsa in den. Själv skulle jag skrapa bort den spruckna akrylaten och sedan måla med någon form av oljefärg.

3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 904 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.