Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Tyg till egenbyggd strandstol?

1. Azkel
    Medlem · Stockholms · 230 inlägg

Azkel

Medlem
    Hej alla byggare.

Jag hade en massa läkt liggandes och bestämde mig för att slänga ihop ett par strandstolar. Jag är helt nöjd med resultatet men tänkte täcka ryggstödet med något slags tyg. Finns det någon därute som vet var man kan köpa något väderbeständigt tyg på löpmeter? Färg etc spelar mindre roll, det måste bara tåla lite sol och vatten.

Så här ser stolen ut:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC02697.JPG

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning / Azkel

2. jac
    Medlem · Skåne · 3 340 inlägg

jac

Medlem
    Markisväv borde väl fungera utmärkt till detta. Jag hade nog frågat i någon solskyddsbutik med egen tillverkning om det går att köpa lite. Jag har ingen aning om vad sådan väv kostar men det kanske går att få några stuvbitar för en billig peng.

Jag har ingen koll på Stockholmsområdet så jag kan tyvärr inte tipsa om någon speciell butik. Men det finns väl sådana uppe hos er också antar jag.

Redigerat 7 jun 2013 12:58
    • Laddar…
  3. S
    Medlem · 78 inlägg

Swede2

Medlem
    På Stoff & Stil kan du köpa bl a solstolstyg. Finns både fysisk butik (Stockholm och Malmö) och nätbutik.

4. Azkel

Azkel

Medlem
    Stort tack till både jac och Swede2 för era svar, jag hittade ett gammalt parasoll som jag slaktade vilket funkade perfekt! Här ser ni resultatet, jag kan varmt rekommendera detta hobby-bygge, kul, enkelt och till god nytta.

Ha en fortsatt fin och solig dag alla byggare!!

DSC02698.JPG

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Stockholms Län · 592 inlägg

tobben87

Medlem
    Vad är det för mått på stolen?
    //Tobben

6. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 1 981 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    Tyg som används till båtkapell är nog annars ett bra val med vädret i åtanke, kanske mindre bra om vi frågar plånboken.

Mycket fint bygge!

7. Azkel

Azkel

Medlem
    Tack Fluxor för både tips och beröm.

tobben87, jag hade ingen skiss eller ritning, körde vilt ut huvudet och provade mig fram. Vill du att jag mäter och återkommer så gör jag gärna det.

Jag ballade ur, som jag så ofta gör, och startade lite fabrik här hemma, det blev hela 6st:

DSC02699.JPG

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Stockholms Län · 592 inlägg

tobben87

Medlem
    Hej
    Om du har lust vore de väldigt trevligt. Ska också bygga något liknande, men de känns svårt att gissa på måtten. Din känns som att den är lagom stor för att sitta bekvämt, men ändå lagom att transporteras lätt.
    Snygga är de i alla fall.. =0)
    //Tobias

9. Azkel

Azkel

Medlem
    Hej Tobias.

Jag körde på läkt (25x40) till allt förutom "sittplankorna" där jag klöv en 21x120 i lika delar. Jag har skruvat allt och körde med spånskiveskruv 4,2x41. Jag förborrade varenda hål då jag tidigt märkte att det lätt sprack annars. Just förborrningen tog en faslig tid men jag tror det var värt det. Alternativt kör man med tunnare virke, det här är absolut överdimensionerat. Här kommer bilder med lite mått:

A.PNG

B.PNG

C.PNG

D.PNG

Lättast är att börja med ryggdelen så kan man anpassa sittdelen i bredd så att den passar in. Man kan även justera de tvärgående delarna på ryggdelen om man vill ha en mer liggande eller upprätt position på den färdiga stolen. Glöm inte att försänka alla skruvar en millimeter eller två om du nu väljer skruv. Om du kör med tyg till ryggen så måste det spännas rejält då det ändå slackar lite när man lutar sig.

Lycka till och säg bara till om jag glömt något mått eller om du har andra frågor.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.