Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Tvisten om häcken

1. BMWZ3
    Medlem · 19 inlägg

BMWZ3

Medlem
    Tvisten om häcken
    Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
    Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
    När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
    Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
    Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad? Visa bilaga 600833

Redigerat 3 apr 17:02
  2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 789 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Grannen verkar vara lite eldig. Det bästa är nog att försöka sänka hans energinivå, lämna honom ifred och svara inte på kontakt på ett tag. Någon ersättning är som du redan har insett aktuellt. Om några säsonger är ligusterhäcken lika hög igen så det finns liksom ingen påtaglig skada även om häcken skulle visa sig vara grannens som han hävdar.

Nästa fråga är vems häcken är och det är en inte helt okomplicerad fråga. Huvudregeln i jordabalken är att på rot stående plantor på din fastighet (på din sida gränsen) är dina. Men det finns i praktiken alla möjliga lösningar där någon granne hävdar äganderätt även för häckar som vindlar sig över gränsen.

Men efter att grannen har lugnat ned sig jobba på kommunikationen. Du kan liksom inte ta hem folk som beskär det som din granne upplever är dennes häck.

3. BMWZ3
    Medlem · 19 inlägg

BMWZ3

Medlem
    Tack Claes, det här har pågått sedan augusti så att försöka dämpa grannen och hans familj är något jag försökt. Varför jag lät klippa häcken in the first place var att säljaren sa att "all häck runt din tomt är din och ditt ansvar att hålla i trim". När det gäller rötter så har häcken som även syns på bild massvis med rötter som är på min sida så att säga.

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 595 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Finns det någon tomtgränsmarkering? Pinnar eller går det att se på tomtkartan? Nästa gång, spela in grannen i smyg med sin tfn , helt lagligt och kan vara bra att ha i framtiden,

• Laddar…
  5. Claes Sörmland

Medlem
    Ja, det är svårt med grannpsykologi. Grannfamiljen tycks mena att det är deras häck. Du behöver ju inte acceptera deras ståndpunkt. Står häcken på din sida om gränsen och säljaren hävdade att den är din så kan du ju driva det. Varför menar ens grannfamiljen att det är deras häck? Har de någon förklaring?

Men oavsett så behövs en överenskommelse om häckens skötsel med den kränkte och arge grannen. Enklast är väl att be om ursäkt för att du kommunicerade dåligt innan beskärningen men att avstyra deras drömmar om den stora upprättelsen genom att inte erkänna deras tolkning att häcken är deras.

6. BMWZ3
    Medlem · 19 inlägg

BMWZ3

Medlem
    Jättetack. Ska kolla pinnar och ha mobilen i beredskap.

7. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 432 inlägg
    https://lawline.se/answers/hack-pa-tomtgrans-kan-valla-problem

Det är ju dessvärre så att du gjort åverkan på grannens del av häcken och då har han i princip rätt att kräva ersättning, om inte häcken orsakat någon olägenhet för dig så du har behövt ta ner den en del.
    Dock finns ju domslut på väldigt liknande fall som ogillats av rätten: https://lagen.nu/dom/nja/1990s71

Vissa kommuner har även regler som kan "hjälpa" dig. Det finns bestämmelser i kommuner som säger att om en häck ska anses tillhöra en fastighet måste den stå så långt in på tomten att den kan skötas i sin helhet från den "ägande" fastigheten. Det innebär i princip att häcken måste stå minst 50-60 cm in på tomten för att man ska kunna klippa/sköta den från sin egen tomt.

8. Claes Sörmland

Medlem
    I grund och botten har ju grannen svårt att visa på att att denne har lidit någon skada. Dels har vi frågan om vems häcken är och dels varför en beskärning skulle vara en skada. Häcken växer snart till den höjd den hade före beskärningen. Till detta så är det svårt att visa att TS har varit vårdslös (uppsåt ej aktuellt) när han har följt uppgifterna om häckens skötsel som har fick av säljaren.

Så någon ersättning är inte aktuellt.

9. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 432 inlägg
    Jag menade det med mitt kursiva "i princip"... Ja, alltså grannen har inget att hämta!

10. yonna
    Medlem · Österlen · 7 826 inlägg

yonna

Medlem
    Står det vita hushörnet i tomtgränsen tycks häcken följa gränsen så jag har viss (bara viss) förståese för att grannen får så mycket mer insyn. Ta upp frågan om lämplig höjd som grannen föredrar och var där tillmötesgående för att att dämpa grannens ilska. Och då är det ju lämpligt att ni samtidigt diskuterar den årliga skötseln (den ska klippas/putsas 2 ggr/säsong).

Jag skulle tänka mig att häcken, som nu är väl etablerad, kan uppnå ursprunglig höjd inom ett par år. Med lite extra vattning och gödning går det snabbt.

11. V
    Medlem · 614 inlägg
    Jag förstår inte. Om du tycker häcken är delad hur kommer det sig då att du som nyinflyttat tar ner den en halvmeter utan att först prata med grannen?

Sen verkar grannens reaktion varit väldigt överdriven.

12. yonna
    Medlem · Österlen · 7 826 inlägg

yonna

Medlem
    Ett litet tillägg: häcken är tydligen mer än 1 m bred. Den blir inte tätare för att den är bred då det bara är ytskiktet som blir grönt. Allt inne i häcken är bara "ris". Det går utmärkt att göra häcken ännu smalare och ändå hålla den grön och fin. Den gjorda klippningen har inte på något sätt förstört ligusterhäcken.

13. BMWZ3
    Medlem · 19 inlägg

BMWZ3

Medlem
    Tack Jonatan, har fixat röstinspelning och ska kolla efter tomtpinnarna.

• Laddar…
  14. BMWZ3
    Medlem · 19 inlägg

BMWZ3

Medlem
    Häcken har skapat olägenhet på så sätt att den varit omöjlig för mig att klippa om den skulle vara 2 meter hög. Sedan klippningen och då det upprörde så mycket känslor har jag bett tusen gånger om ursäkt till grannen men det har som sagt inte hjälpt. Tack för länken till domen. Sedan är nog häcken idag 1,5 meter hög och just nu är det en massa gröna små löv o knoppar så den kommer.

15. BMWZ3
    Medlem · 19 inlägg

BMWZ3

Medlem
    Hejsan Yonna, ja tomtgränsen är som du ser på bilden där den vita väggen är och att häcken går in ca 50 cm in på min tomt och att det finns rötter precis rakt nedanför. Så jag anser att häcken är både min och grannens. Grannen som yrkar på att häcken är deras vill sköta den helt själv så det har jag sagt ja till men nu tror jag de vill slita upp häcken - rubbet och sätta nåt nytt eller kanske plank på 2 meter. Inte vet jag då de inte sagt vad de ska göra mer än "fixa". Jag befarar att de då lämnar mig med ett dike på min sida. Jag har på intet sätt provocerat eller så tvärt om. Bett som sagt om ursäkt för hur det blev så många gånger men det hjälper inte.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.