7 412 läst · 39 svar
7k läst
39 svar
Tvist vid anläggning av gräsmatta
Sida 1 av 3
Jag har ett problem med ett grävföretag jag anlitade för att anlägga vår gräsmatta. Jag fick kontakt med företaget genom min svärfar som är kompis med en anställd på företaget. Jag frågade om han kunde kolla på vår tomt och ge ett pris på vad det skulle kosta att plana ut sten med mera och sedan lägga ut tillräckligt med matjord så att vi skulle kunna så vår gräsmatta.
Han kom kikade, fick en tomt ritning och bad att få återkomma med pris. Vi fick då priset mellan15000 och 20000kr inklusive material(matjord), maskiner, arbete OCH moms. Således allt för detta jobb.
Han kom och gjorde färdigt jobbet på 1 och en halv dag. Vi kompletterade sedan själva med stora kantstenar längds med våran tomtgräns som en ram runt gräsmattan. Jag frågade vad de skulle ha för att köra ut ett lass stenmjöl. Jag fick då priset 400-500 kr inklusive moms och transport. Jag tog då det. Detsamma med det kompletterande lasset med matjord jag fick priset 1200kr och samma som ovan(moms+transport ingick).
Så långt allt ok. Efter ca 5 veckor ringer jag och ber om att få en faktura för att få detta ur världen. Jag hade då räknat med en maxpris på 21 700kr (20 000+500+1200). Fakturan jag fick var på 27 035kr och väldigt fint specificerat vilka kostnaderna var. Detta kändes oviktigt för oss då vi kommit överens om ett fast alternativt ungefärligt pris på 15 000-20 000kr, plus de fasta avgifterna på extra material som jag beställde vid ett senare tillfälle.
Jag vet att skriftliga avtal underlättar vid liknande tvister men i min enfald trodde jag att jag kunde lita på en vän till familjen(detta ska jag ta med min svärfar vid lämpligt tillfälle ) och alla priser var alltså muntliga.
Jag ifrågasatte priset och chefen för företaget sa att det krävdes mer matjord än beräknat. Jag som trodde också att utrymmet mellan 15000 och 20000 var till för oväntade utgifter Jag förstår att oförutsedda utgifter som t.ex. sprängning kan dyka upp under arbetets gång och det kan tillkomma pengar för extra arbete. För det första var det inget sådant som krävdes för denna tomt och enligt konsumentköplagen är entreprenören skyldig att informera om det blir dyrare än beräknat och i samtycke med kunden gå vidare med arbetet. Jag sa då att det inte gått till så och att de borde haft marginaler för detta och inte minst informerat om de extra utgifterna.
Om jag tolkar priset för anläggningen av gräsmattan som ungefär, vilket känns sådär så har entreprenören rätt att lägga på upp till 15% på sitt kostnadsförslag. Då jag var villig att sträcka ut en hand för att få detta ur världen sa jag att jag kunde tänka mig att betala 20000 + 15%=23000 plus de fasta avgifterna på 1700kr.
Chefen för firman tyckte att det var en bättre ide att han kom och tog tillbaka matjorden och rev upp den 6 veckor gamla numera gröna gräsmattan.
Vad ska jag göra? Kan jag kräva skadestånd om han river upp gräsmattan? Hur undviker jag kronofogden?
Tacksam för tips!
Han kom kikade, fick en tomt ritning och bad att få återkomma med pris. Vi fick då priset mellan15000 och 20000kr inklusive material(matjord), maskiner, arbete OCH moms. Således allt för detta jobb.
Han kom och gjorde färdigt jobbet på 1 och en halv dag. Vi kompletterade sedan själva med stora kantstenar längds med våran tomtgräns som en ram runt gräsmattan. Jag frågade vad de skulle ha för att köra ut ett lass stenmjöl. Jag fick då priset 400-500 kr inklusive moms och transport. Jag tog då det. Detsamma med det kompletterande lasset med matjord jag fick priset 1200kr och samma som ovan(moms+transport ingick).
Så långt allt ok. Efter ca 5 veckor ringer jag och ber om att få en faktura för att få detta ur världen. Jag hade då räknat med en maxpris på 21 700kr (20 000+500+1200). Fakturan jag fick var på 27 035kr och väldigt fint specificerat vilka kostnaderna var. Detta kändes oviktigt för oss då vi kommit överens om ett fast alternativt ungefärligt pris på 15 000-20 000kr, plus de fasta avgifterna på extra material som jag beställde vid ett senare tillfälle.
Jag vet att skriftliga avtal underlättar vid liknande tvister men i min enfald trodde jag att jag kunde lita på en vän till familjen(detta ska jag ta med min svärfar vid lämpligt tillfälle ) och alla priser var alltså muntliga.
Jag ifrågasatte priset och chefen för företaget sa att det krävdes mer matjord än beräknat. Jag som trodde också att utrymmet mellan 15000 och 20000 var till för oväntade utgifter Jag förstår att oförutsedda utgifter som t.ex. sprängning kan dyka upp under arbetets gång och det kan tillkomma pengar för extra arbete. För det första var det inget sådant som krävdes för denna tomt och enligt konsumentköplagen är entreprenören skyldig att informera om det blir dyrare än beräknat och i samtycke med kunden gå vidare med arbetet. Jag sa då att det inte gått till så och att de borde haft marginaler för detta och inte minst informerat om de extra utgifterna.
Om jag tolkar priset för anläggningen av gräsmattan som ungefär, vilket känns sådär så har entreprenören rätt att lägga på upp till 15% på sitt kostnadsförslag. Då jag var villig att sträcka ut en hand för att få detta ur världen sa jag att jag kunde tänka mig att betala 20000 + 15%=23000 plus de fasta avgifterna på 1700kr.
Chefen för firman tyckte att det var en bättre ide att han kom och tog tillbaka matjorden och rev upp den 6 veckor gamla numera gröna gräsmattan.
Vad ska jag göra? Kan jag kräva skadestånd om han river upp gräsmattan? Hur undviker jag kronofogden?
Tacksam för tips!
Om du anser att fakturan är oskälig så kan du alltid bestrida fakturan skriftligt till företaget med en tydlig motivering och i samband med det också betala det du anser vara skäligt eller det ni kommit överens om. Är du osäker på hur det fungerar så kan du alltid kontakta konsumentvägledaren i din kommun som förklarar dina rättigheter och skyldigheter.
Om jag kommer ihåg rätt så är det så att om du bestrider fakturan så är fakturan tvistig och då kommer inget seriöst inkassoföretag att driva in fodringen och du riskerar inte heller att få kronofogden efter dig.
Om jag kommer ihåg rätt så är det så att om du bestrider fakturan så är fakturan tvistig och då kommer inget seriöst inkassoföretag att driva in fodringen och du riskerar inte heller att få kronofogden efter dig.

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 268 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 268 inlägg
Om han inte sålt matjorden med äganderättsförbehåll
har du inget att oroa dig för tills vidare.
Han kan inte självsvåldigt köra in på din tomt och riva upp gräsmattan. Då gör han sig skyldig till en massa roliga brott varav egenmäktigt förfarande och skadegörelse är några exempel. Det kan du ju förklara för honom om han ta upp sitt förslag till lösning igen.
Du kan lugnt föra diskussionen vidare och kronofogden behöver du inte oroa dig för heller. Kommer krav från fogden är det som sagt bara att bestrida.
Hoppas det löser sig.
Ett generellt råd är väl att "sätta något på papper" även om det är jobb som görs via kompisar eller kompisars kompisar. Ett e-mail där man bekräftar överenskommelsen man gjort räcker oftast. Be mottagaren bekräfta tillbaks med vändande post. Det tar max några minuter och skulle göra att de flesta tvister av detta slag kunde undvikas.
Han kan inte självsvåldigt köra in på din tomt och riva upp gräsmattan. Då gör han sig skyldig till en massa roliga brott varav egenmäktigt förfarande och skadegörelse är några exempel. Det kan du ju förklara för honom om han ta upp sitt förslag till lösning igen.
Du kan lugnt föra diskussionen vidare och kronofogden behöver du inte oroa dig för heller. Kommer krav från fogden är det som sagt bara att bestrida.
Hoppas det löser sig.
Ett generellt råd är väl att "sätta något på papper" även om det är jobb som görs via kompisar eller kompisars kompisar. Ett e-mail där man bekräftar överenskommelsen man gjort räcker oftast. Be mottagaren bekräfta tillbaks med vändande post. Det tar max några minuter och skulle göra att de flesta tvister av detta slag kunde undvikas.
Pröjsa 21700:- och förklara i ett brev anledningen. Fråga honom sedan varför han anser att hans ord står högre än ditt när överenskommelsen var 15-20 tusen?
Om jag tolkar dina ord här ingick väl inte materialkostnaden heller för lasset med stenmjöl och ett extra lass med jord i det avtalade 15-20'SEK. Det var väl extraarbeten som ni inte avtalat och därför rimligtvis inte kan ligga inom det "fasta" pris ni fått.
Du får väl be företaget gå igenom fakturan tillsammans med dig och i värsta fall ta de extra tusenlapparna som att ni har missat något i kommunikationen.
Du får väl be företaget gå igenom fakturan tillsammans med dig och i värsta fall ta de extra tusenlapparna som att ni har missat något i kommunikationen.
JBa,
Det var väl just det som TS inte ansåg rimligt?o_salo skrev:Han kom kikade, fick en tomt ritning och bad att få återkomma med pris. Vi fick då priset mellan15000 och 20000kr inklusive material(matjord), maskiner, arbete OCH moms. !
Jag frågade vad de skulle ha för att köra ut ett lass stenmjöl. Jag fick då priset 400-500 kr inklusive moms och transport. Jag tog då det. Detsamma med det kompletterande lasset med matjord jag fick priset 1200kr och samma som ovan(moms+transport ingick).
Man får intrycket av att firman medvetet lägger sig en bit över vad de lovat för att tjäna lite extra pengar. Djupt omoraliskt isf och de utnyttjar sin starka ställning iom att de fått ett uppdrag som kunden är bunden till och att inga skriftliga överenskommelser finns.
Jag tycker du ska följa imported_Anders_S råd och bestrida fakturan samt betala 21700:-
Då ligger bollen hos firman och de måste driva ärendet vidare rättsligt.
Nämn gärna att du har fått rådet hos byggahus.se och att forumet följer ärendet med spänning!
Jag tycker du ska följa imported_Anders_S råd och bestrida fakturan samt betala 21700:-
Då ligger bollen hos firman och de måste driva ärendet vidare rättsligt.
Nämn gärna att du har fått rådet hos byggahus.se och att forumet följer ärendet med spänning!
HERREGUD NEJ!!!
Du skall absolut inte betala 21700:- Du kommer du att rättsligt ha sabbat alla dina chanser till att få rätt.
Det handlar om att så fort du kommer med ett motbud så förfaller deras första bud/löfte och det är fritt fram att göra en annan prissättning och du kommer att förlora! Bestrid fakturan och säg att 20 000kr var det vi kom överrens om, men kom absolut inte med ett annat bud, för då faller allt!
Edit:
Läste ditt meddelande igen och du har för den delen redan sabbat dina chanser att får rätt rättsligt iom att du redan sträckt ut din hand. och ville kompromissa. Så rättsligt sätt är det bara att betala, men du kan kanske skrämma honom att nöja sig?
//Anders
Du skall absolut inte betala 21700:- Du kommer du att rättsligt ha sabbat alla dina chanser till att få rätt.
Det handlar om att så fort du kommer med ett motbud så förfaller deras första bud/löfte och det är fritt fram att göra en annan prissättning och du kommer att förlora! Bestrid fakturan och säg att 20 000kr var det vi kom överrens om, men kom absolut inte med ett annat bud, för då faller allt!
Edit:
Läste ditt meddelande igen och du har för den delen redan sabbat dina chanser att får rätt rättsligt iom att du redan sträckt ut din hand. och ville kompromissa. Så rättsligt sätt är det bara att betala, men du kan kanske skrämma honom att nöja sig?
//Anders
Redigerat:
aedwall skrev:HERREGUD NEJ!!!
Du skall absolut inte betala 21700:- Du kommer du att rättsligt ha sabbat alla dina chanser till att få rätt.
Det handlar om att så fort du kommer med ett motbud så förfaller deras första bud/löfte och det är fritt fram att göra en annan prissättning och du kommer att förlora! Bestrid fakturan och säg att 20 000kr var det vi kom överrens om, men kom absolut inte med ett annat bud, för då faller allt!
Edit:
Läste ditt meddelande igen och du har för den delen redan sabbat dina chanser att får rätt rättsligt iom att du redan sträckt ut din hand. och ville kompromissa. Så rättsligt sätt är det bara att betala, men du kan kanske skrämma honom att nöja sig?
//Anders
Nu förstår jag inte hur du menar?
Varför ska han/hon betala 20.000 när det har tillkommit material och jobb för 1700:- ?
Av vilken rimlig anledning faller chanserna att få rätt, bara för att man betalar överenskommet pris?
Ännu mindre förstår jag varför chanserna försvinner för att man är villig att kompromissa, trots överenskommelsen?
I vilket fall som helst och hur man än gör så är det ord mot ord då skriftligt kontrakt saknas.
Vad du säger nu är att om entreprenören skickat en faktura på 100.000 och beställaren betalar överenskommet pris så blir han/hon betalningsskyldig utan möjlighet till rättelse? Låter ju troligt..
Redigerat:
Jag är inte jurist, men jag råkade ut för en liknande situation. Jag diskuterade med kommunens konsumentvägledare, och hon berättade att jag skulle betala det pris som jag ansåg att vi kommit överens om, och bestrida överskjutande belopp. Jag känner inte alls igen det som aedwall beskriver, att man är tvungen att betala alltihop så fort man har diskuterat fakturan med firman.
Här är en länk till ett fall i ARN där tvisten gällde en ungefärlig prisuppgift som lämnats av ett företag
http://www.arn.se/praxis_referatiur...rmalt-inte-overskridas-med-mer-an-15-procent/
Jag förstår inte heller vad aedwall menar i sitt inlägg att det rättsligt bara är att betala? Förklara gärna.
http://www.arn.se/praxis_referatiur...rmalt-inte-overskridas-med-mer-an-15-procent/
Jag förstår inte heller vad aedwall menar i sitt inlägg att det rättsligt bara är att betala? Förklara gärna.
Sorry läste tyvärr lite slarvigt med vad 21 700:- innebar. Det jag menar med mitt inlägg är att om vi tar borta alla extraarbeten (De 1700imported_Anders_S skrev:Nu förstår jag inte hur du menar?
Varför ska han/hon betala 20.000 när det har tillkommit material och jobb för 1700:- ?
Av vilken rimlig anledning faller chanserna att få rätt, bara för att man betalar överenskommet pris?
Ännu mindre förstår jag varför chanserna försvinner för att man är villig att kompromissa, trots överenskommelsen?
I vilket fall som helst och hur man än gör så är det ord mot ord då skriftligt kontrakt saknas.
Vad du säger nu är att om entreprenören skickat en faktura på 100.000 och beställaren betalar överenskommet pris så blir han/hon betalningsskyldig utan möjlighet till rättelse? Låter ju troligt..
MEN det jag menar är att om vi diskuterar enbart den första situationen med att maxpriset var 20 000 och det sen dyker upp en faktura på 27 000:- så får man absolut inte gå in och försöka lösa situationen genom att förhandla ner fakturan till en nivå som inte är samma som den som personen offererade samt du gjorde en accept på (dvs 20 000). Man skall bestrida fakturan och hänvisa till den muntliga fakturan!
Om man kommer med ett motbud att vi kan väl mötas halva vägen, så faller det muntliga och även det skriftliga anbudet/offerten som företaget lämnade i första skedet! Man säger att det skett en oren accept. Vill ett företag driva detta efter du kommit med ett motbud/oren accept så kommer du få det väldigt svårt rättsligt!
Därför skall man ALLTID när sådana här situationer uppstår:
*Aldrig komma med ett motbud. -Man skall hellre fråga vilken summa kan du tänkta dig gå med på?
*Aldrig frångå den första offerten. Diffar den 10-15% bara acceptera att det är en fuling som du anlitat!
Muntliga avtal gäller lika starkt som skriftliga, dock är det upp till den som påstår något att bevisa det!
Skall vi nu åter referera till TS fall så har han redan nu gett ett motbud, dvs då faller den första överrenskommelsen eftersom det bara var en "offert" hade det varit en beställning så hade det varit en väldig skillnad. Jag misstänker att du inte sa. -Jag beställer härmed följande enligt den muntliga offerten jag fick utav dig och allt kommer kosta mellan 15-20 tkr?
Men, det är många som inte känner till detta, så gå hårt åt honom och spela tuff så kan du klara det!
Många undrar säkert om detta används ofta och jag kan säga att jag använt det väldigt mycket i framförallt förhandlingar med ledningsrätter etc när en fastighetsägare sitter och förhandlar med mig samt lantmäteriet. Sen helt plötsligt slänger fastighetsägaren ut ett bud för att sondera terrängen hur mycket betalt han kan få. Då lägger han sig lågt för att känna av läget från min sida. Då hugger jag direkt och gör en accept på anbudet. Då kan han inte ångra sig. Skulle jag däremot säga att jag vill sänka budet med 500:-, då kan han igen öka med vad han vill eftersom jag gjort en oren accept. Så gör inte en sådan tavla
//Anders
@aedwall:
Men om man då betalar 21700 - så har man väl inte på ngt sätt "ställt till det" ?
Då kan man ju iof se det som att man har lagt ett nytt "bud" - men då på nivån 21700 - man har ju inte på ngt sätt godtagit de 27000 som grävaren hävdade !?
Så på vilket sätt är det fel - utom möjligen för att man visar att man kan tänka sig att kompromissa ?
Oc hdessutom: Antingen har man ju ett bindande avtal på 15-20kkr - eller inte. Och även om man nu betalar lite mer (iof pga extrautgifter i detta fallet) - så kan ju inte det avtal man ingick "försvinna" !? Detta är ju inte en förhandling, förhandlingen har redan varit egentligen och arbetet är gjort.
Sedan finns det ju en paragraf i konsumentskyddslagen som säjer att om missförstånd uppstår mellan en entrepenör och en privatkund så skall kundens tolkning ha företräde - just för att skydda den svagare parten - en paragraf som du i ditt arbete troligen inte stöter på om du diskuterar ledningsrätt med företag !?
se tex inlägg i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/juridik/119732-bestridan-av-faktura-har-nu-blivit-intrum-justita.html
Jag har svårt att tro, om det skulel gå så långt, att en tingsrätt skulle anse det som att komnsumenten helt plötsligt tycker det är ok med hur högt pris som helst bara för att man sträckt ut en hand och varit villig att möta entrepenören en bit på vägen även om det överenskommna priset inte hölls !?!
/K
Men om man då betalar 21700 - så har man väl inte på ngt sätt "ställt till det" ?
Då kan man ju iof se det som att man har lagt ett nytt "bud" - men då på nivån 21700 - man har ju inte på ngt sätt godtagit de 27000 som grävaren hävdade !?
Så på vilket sätt är det fel - utom möjligen för att man visar att man kan tänka sig att kompromissa ?
Oc hdessutom: Antingen har man ju ett bindande avtal på 15-20kkr - eller inte. Och även om man nu betalar lite mer (iof pga extrautgifter i detta fallet) - så kan ju inte det avtal man ingick "försvinna" !? Detta är ju inte en förhandling, förhandlingen har redan varit egentligen och arbetet är gjort.
Sedan finns det ju en paragraf i konsumentskyddslagen som säjer att om missförstånd uppstår mellan en entrepenör och en privatkund så skall kundens tolkning ha företräde - just för att skydda den svagare parten - en paragraf som du i ditt arbete troligen inte stöter på om du diskuterar ledningsrätt med företag !?
se tex inlägg i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/juridik/119732-bestridan-av-faktura-har-nu-blivit-intrum-justita.html
Jag har svårt att tro, om det skulel gå så långt, att en tingsrätt skulle anse det som att komnsumenten helt plötsligt tycker det är ok med hur högt pris som helst bara för att man sträckt ut en hand och varit villig att möta entrepenören en bit på vägen även om det överenskommna priset inte hölls !?!
/K
Som sagt, detta är ingen förhandling i den mening du skriver om. Förhandlingen om priset är redan gjord. Och detta priset skulle JAG betala. Dvs 20.000 + 1700 extra beställning. Huruvida entreprenören vill ha mer betalt för sina egna (oförutsedda?) kostnader blir en senare fråga. Beställaren har i detta fallet sträckt ut handen och är villig att betala 15% utöver överenskommet pris. DETTA ÄR INTE samma sak som att förhandla om priset på nytt !
Tack för alla tips och synpunkter jag fått! Senast jag pratade med markentreprenören så sa han att han skulle komma i måndags och kolla på gräsmattan och sedan ge sin syn på saken.
Jag sa då att det inte handlade om hur jobbet var utfört utan att det var fakturan som inte stämde. Igår måndag gick och ingen skymt av någon markentreprenör.
Jag läste igenom era tips ännu en gång och tänkte att det är bäst att jag ringer min konsumentvägledare en sista gång så att jag gör allt enligt regelboken.
Fick då följande råd:
- Betala in beloppet vi var överens om muntligt, 21 700kr
- Bestrid fakturan i ett brev till entreprenören och bifoga ett brev där du förklarar varför.
- Meddela att du anmält fallet till Allmänna reklamations nämnden.
- Sätt in tvistebeloppet 5 300 kr på ett separat bankkonto och visa att pengarna finns i avvaktan på ARNs beslut.
-Gör anmälan till ARN enligt deras rekommendationer.
-Avakta ARNs beslut.
Tänkte då att markentreprenören kanske skulle kunna tänka om när jag fått stöd av denne konsumentvägledare och rekommenderats att göra en anmälan till ARN.
Så idag kontaktade jag honom och försökte återigen att förklara hur jag tänker när jag ogillar hans faktura. Han frågade då om jag tyckte att han kulle köra ut jord gratis till mig. Då sa jag att det inte var det som var problemet. Ha sa då återigen att han då skulle komma och hämta igen jorden. Jag förklarade då att ha skull bryta mot flera olika lagar och att jag nu såg som ända utväg på konsumentombudsmannens inrådan göra en anmälan till ARN och i övrigt göra som jag beskrivit ovan.
Han frågade då hur mycket mellanskillnad det handlade om, bra! Tänkte jag ett hopp om lite förståelse… Men ack, han så då citat:
-”Jag har mina kontakter som kommer att få dig att betala dessa 5 300kr!”
Trevligt, trevligt… Jag sa då att min förhoppning var att vi skulle lösa detta enligt de regler och lagar som finns i Sverige och samtalet avslutades.
Jag har varit i kontakt med polis och de menar att hot som detta ofta sker i stridens hetta och att de är bara att avvakta och se om han gör något mer av sitt ”hot”. Min sambo tycker väl inte att det känns jättekul att han sa så och jag hoppas verkligen inte att något ska hända.
Med tanke på det lilla belopp det handlar om så gissar jag att han på sin höjd kan anlita det lokala moped gänget för att det ska gå ihop sig… Men å andra sidan så verkar han ha bestämt sig att inte vika en tum från sin faktura.
Nu kommer jag iaf att följa Konsumentombudsmannens råd!
Jag sa då att det inte handlade om hur jobbet var utfört utan att det var fakturan som inte stämde. Igår måndag gick och ingen skymt av någon markentreprenör.
Jag läste igenom era tips ännu en gång och tänkte att det är bäst att jag ringer min konsumentvägledare en sista gång så att jag gör allt enligt regelboken.
Fick då följande råd:
- Betala in beloppet vi var överens om muntligt, 21 700kr
- Bestrid fakturan i ett brev till entreprenören och bifoga ett brev där du förklarar varför.
- Meddela att du anmält fallet till Allmänna reklamations nämnden.
- Sätt in tvistebeloppet 5 300 kr på ett separat bankkonto och visa att pengarna finns i avvaktan på ARNs beslut.
-Gör anmälan till ARN enligt deras rekommendationer.
-Avakta ARNs beslut.
Tänkte då att markentreprenören kanske skulle kunna tänka om när jag fått stöd av denne konsumentvägledare och rekommenderats att göra en anmälan till ARN.
Så idag kontaktade jag honom och försökte återigen att förklara hur jag tänker när jag ogillar hans faktura. Han frågade då om jag tyckte att han kulle köra ut jord gratis till mig. Då sa jag att det inte var det som var problemet. Ha sa då återigen att han då skulle komma och hämta igen jorden. Jag förklarade då att ha skull bryta mot flera olika lagar och att jag nu såg som ända utväg på konsumentombudsmannens inrådan göra en anmälan till ARN och i övrigt göra som jag beskrivit ovan.
Han frågade då hur mycket mellanskillnad det handlade om, bra! Tänkte jag ett hopp om lite förståelse… Men ack, han så då citat:
-”Jag har mina kontakter som kommer att få dig att betala dessa 5 300kr!”
Trevligt, trevligt… Jag sa då att min förhoppning var att vi skulle lösa detta enligt de regler och lagar som finns i Sverige och samtalet avslutades.
Jag har varit i kontakt med polis och de menar att hot som detta ofta sker i stridens hetta och att de är bara att avvakta och se om han gör något mer av sitt ”hot”. Min sambo tycker väl inte att det känns jättekul att han sa så och jag hoppas verkligen inte att något ska hända.
Med tanke på det lilla belopp det handlar om så gissar jag att han på sin höjd kan anlita det lokala moped gänget för att det ska gå ihop sig… Men å andra sidan så verkar han ha bestämt sig att inte vika en tum från sin faktura.
Nu kommer jag iaf att följa Konsumentombudsmannens råd!