M Mce1978 skrev:
Hur ska dom veta det när anmälan är anonym? Då vi precis råkat för det så kan jag säg att dom automatisk anmäler dessa ärenden till polisen. Utöver det så kontaktas skola och förskola för att höra efter om läget. Så även om du är oskyldig så skapas en hel kedja med händelser som ställer livet upp och ner tills att det är uträtt. Sedan kan du ju bli guilty by association, dvs att skola och förskola börjar köra övervakning på det anmälda barnet. På liten ort så börjas det snackad på byn osv. Nä anonyma orosanmälan måste bort.
då måste din upplevelse vara extrem.......jag har fått orosanmälan på ett barn och vad jag vet samtalar de först med förälder och går sen vidare om det finns grund till det..........De drar knappast igång hela kedjan med pukor och trumpeter bara för att nån påstår något.

• Gilla
helenaker och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
De drar knappast igång hela kedjan med pukor och trumpeter
Korrekt. Men sedan finns det också många rättshaverister till föräldrar som vägrar underkasta sig kontroller, t.ex. drogkontroller, kontroller i lägenhet m.m., för att de anser att eventuella kontroller inte får ske förrens de faktiskt är skäligen misstänkta.

Och sådana löper stor risk att få sina barn omhändertagna, särskilt eftersom att ha barn inte är en rättighet, utan ett privilegium.

TRJBerg
S Stefan1972 skrev:
då måste din upplevelse vara extrem.......jag har fått orosanmälan på ett barn och vad jag vet samtalar de först med förälder och går sen vidare om det finns grund till det..........De drar knappast igång hela kedjan med pukor och trumpeter bara för att nån påstår något.
Varför inte? Med tanke på pressen på det sociala, bl a i massmedia?

S sebastiannielsen skrev:
Att införa någon form av straff för falska orosanmälningar riskerar att avtrubba verktyget så att det inte används i det fall det behövs.

Detta är varför det finns olika "nivåer" av anmälningar, orosanmälningar, tips, formell polisanmälan m.m. så även den som inte är säker på sin sak, kan göra en anmälan utan risk för konsekvenser/repressialer.

Därför tror jag det skadar mer än det löser, att införa någon form av straff för falska orosanmälningar till socialtjänsten.

Sedan är det ju så att man omplacerar ju inte barn för att det kommer in en orosanmälan, däremot kan föräldern vara tvungen att underkasta sig kontroller, t.ex. drogkontroller, alkoholkontroller, samtal, möten osv för att utreda substansen i orosanmälan, och det är fullt rimligt, eftersom det är viktigt att de som har barn behandlar barnen väl.
Ponera att du inte förstår svenska eller kan göra dig förstådd på svenska på det sätt som du faktiskt kan (vilket är betydligt bättre än många andra skribenter här på forumet.)
För dig är det inte svårt att förstå socialtjänsten och kunna vara tydlig mot dem men för någon annan som inte har den styrkan/förmågan ?

Säg nu att det istället är en invandrad far från Irak som av samma skäl får den här anonyma och falska anmälan mot sig ?
Sedan blir Sverige så förvånad när skiten kommer farande via facebook/youtube/instagram.
Jag förväntar mig iofs att socialtjänstens personal är beredda på den situationen och tar saken på ett annat sätt jämfört med om det var exv mig de ska prata med.

Sedan finns det stolpskott överallt i samhället.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att införa någon form av straff för falska orosanmälningar riskerar att avtrubba verktyget så att det inte används i det fall det behövs.
Det är faktiskt redan brottsligt:
K15.png7 § Den som, i annat fall än som avses i 6 §, hos åklagare, Polismyndigheten eller annan myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

S2.pngOm han eller hon inte insåg men hade skälig anledning att anta att utsagan var sanningslös, döms för vårdslös tillvitelse till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2014:615).

Problemet är bevisläget. Man måste kunna bevisa att anmälaren vittnar falskt, och även om man hittar vederbörande så är denne bara lite smart så blir det svårt.

Idag gör man ju t.ex. bara en formell polisanmälan när man är 100% säker på sin sak. Att göra en polisanmälan när man inte är säker på om man är utsatt för brott är falsk tillvitelse t.ex., om man uppger gärningsman.
Öh, va? Var i all sina dar har du hört det? Om det är en polis som sagt det till dig så har vederbörande begått åtminstone två ganska grova tjänstefel… Det är för det första polisens uppgift att avgöra om den anmälda händelsen är brott (det är bla därför avskrivningsorsaken ”gärningen ej brott” finns med i systemet). Och för det andra måste de som sagt kunna visa att du med vett och vilja (uppsåt) farit med osanning, eller att man haft skälig anledning att anta att det inte var sant för oaksamhetsbrottet.

Så om du sanningsenligt och tydligt berättar vad du anser dig utsatt för, vem du misstänker och varför så räcker det långtifrån till för att få vederbörande fälld, eller ens förhörd/utredd. Men att du skulle bli misstänkt för falsk tillvitelse är helt uteslutet. (När det händer så ligger det mycket mer bakom den historien än vad som kommer fram i tidningsnotisen.)

• Gilla
cotillion och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är viss skillnad. En orosanmälan kan göras enbart på grund att man är orolig för barnen. Ska man anmäla för våldtäkt måste det till en konkret anklagelse. I det fallet döms i allmänhet straff ut.
Åtal för falsk tillvitelse i fall med falska våldtäktsanklagelser är extremt ovanligt. Det är problematiskt med tanke på att den som blir anklagad för våldtäkt är i allmänhetens ögon skyldig även om det blir ett frikännande. Med ordentliga straff för (bevisade, uppenbara) falska tillvitelsen skulle okynnesanmälningar troligen bli färre.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Problemet är just domen utanför juridiken, inte juridiken. Det är bra att beviskraven för dom är höga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Min sons dagis orosanmälde oss för att han var stökig. :rolleyes: (Visade sig några år senare vara ADHD)
Fick spendera ett antal timmar med att samtala med soc-tanten enskilt och i grupp på dagis.
Soc-tanten själv ifrågasatte vad de skulle göra då det inte var i hemmet det var oroligt.

Jag tänkte skicka en faktura till dagis för de förlorade timmarna men min konflikträdda fru stoppade mig.

Utsättaren Utsättaren skrev:
Min sons dagis orosanmälde oss för att han var stökig. :rolleyes: (Visade sig några år senare vara ADHD)
Fick spendera ett antal timmar med att samtala med soc-tanten enskilt och i grupp på dagis.
Soc-tanten själv ifrågasatte vad de skulle göra då det inte var i hemmet det var oroligt.

Jag tänkte skicka en faktura till dagis för de förlorade timmarna men min konflikträdda fru stoppade mig.
Var väl synd att han inte fick sin diagnos då...

/ATW

A ArneTW skrev:
Var väl synd att han inte fick sin diagnos då...

/ATW
Jag tror inte man diagnosticerar fyraåringar i nuläget, men det hade såklart varit bra.

Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag tror inte man diagnosticerar fyraåringar i nuläget, men det hade såklart varit bra.
Det är nog bra, men när man läste ditt inlägg fick det mig att tro att du tyckte det var onödigt och att någon gjort fel.

Men i mitt tycke verkar det som det var korrekt hanterat av alla och att alla var med på tåget om din sons situation.

/ATW

A ArneTW skrev:
Det är nog bra, men när man läste ditt inlägg fick det mig att tro att du tyckte det var onödigt och att någon gjort fel.

Men i mitt tycke verkar det som det var korrekt hanterat av alla och att alla var med på tåget om din sons situation.

/ATW
Nej, uppenbarligen var det inte korrekt.
Möjligen rimligt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, uppenbarligen var det inte korrekt.
Möjligen rimligt.
Vem gjorde fel?

Dock har vi i TS fall och i sidodiskussionen för lite information för säkra åsikter.

Orosanmälningar behövs och de ska undersökas av kompetenta personer.

Det går alltid att hitta exempel på tragedier där ena eller andra parten gör fel.

/ATW

A ArneTW skrev:
Vem gjorde fel?

Dock har vi i TS fall och i sidodiskussionen för lite information för säkra åsikter.

Orosanmälningar behövs och de ska undersökas av kompetenta personer.

Det går alltid att hitta exempel på tragedier där ena eller andra parten gör fel.

/ATW
Varför skulle barnet fara illa hemma för att de inte klarar av det på dagis? Har de de typen av problem tar män lämpligen kontakt med föräldrarna, inte socialen.

Tyvärr tenderar de ju att överreagera efter dem massiva kritik de får om de missar något fall. Tyvärr orsakar de på så vis en hel del skada.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Personal på skola/förskola/fritids har en skyldighet att anmäla saker som de kanske anser är tokigt. Det är så det fungerar. Att gå på föräldrar direkt i en del fall kan göra att samtliga drar sig undan och missförhållanden aldrig kommer fram. Att oskyldiga utreds är en grej man helt enkelt får ta, socialen gör bara sitt jobb. Hellre massor med utredningar i onödan än att man missar nåt.......Det ska vi nog vara glada för eftersom det i skymundan finns mer konstigt än man kan tro.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.