Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Tvist om brevlåda och soptunna

1. A
    Medlem · 2 194 inlägg
    Kanske tänker lite tokigt här....
    Men sopbilen kör väl in på vägen oavsett om de har sin soptunna där.
    Posten gissar jag också kör in på samma väg.
    Så egentligen finns det inget som är direkt till deras fastighet som sker på denna väg.
    Posten och sopbolaget uppskattar nog att de kan stå säkrare på en tvärgata som de ändå ska in på.

Att ni inte renskottar precis framför soptunnan är ganska självklart men att samma skottning som för alla andra utförs längs vägen är i min värld ganska självklar.
    Hur skottas vägen?

2. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 728 inlägg
    Jajäklar vad folk kan vara tokigt envisa.
    Min kostnad för väg är 3.5kisch, jag är glad över min fantastiska vägförening som ser till att jag kommer till jobbet säkert varje dag.
    Mina förslag till TS är:
    Flytta soptunna och brevlåda när ingen ser på och fortsätt med det tills de lär sig.
    Ploga helt enkelt förbi utan hänsyn, utom möjligen rimlig hänsyn.
    Låt någon juristvän skicka påminnelse varje år tills det är tillräckligt stort belopp att skicka till kronofogden.
    Be den vänligaste själen bland husen be vackert om betalning och lova bot och bättring avseende plogningen, även om det är fel, spela med i charaden liksom :)

Lycka till.
    /W

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 14 825 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Jag misstänker att grannen har servitut på vägen, och då har man varken möjlighet att kräva grannen på betalning eller neka grannen använda vägen.

Vill man ändra på det, behövs lantmäteriförrättning. Så glöm allt med juristvän, fakturor och kronofogden

4. B
    Medlem · 262 inlägg
    Ska man använda vägen för sin post och sina sopor är det väl självklart att man ska betala. Att säga att sop- och postbil ändå ska fram är väl inget hållbart argument.
    Däremot kanske man inte ska betala full avgift utan t.ex. 1/3.
    Förstår inte att folk orkar tjafsa om sådana småsaker. Förstår däremot TS…

5. A
    Medlem · Skåne · 882 inlägg

ajn82

Medlem
    Nu väljer man väl inte själv var brevlådan ska stå, utan det är lantbrevbärare som bestämmer var den ska stå, samlat med övriga brevlådor.

6. harry73

bra på allt
    Nej, det är inte självklart och det är framförallt inte självklart att grannen ska betala en lika stor del som de andra.
    Visst kan man tycka att även post och sophämtning innebär att man använder vägen och därmed behöver betala, och visst är det sant till viss del.
    Men om lantmäteriet gör andelstal, gör de det med tonkilometer metoden och då tittar man på sträckan man använder, som är minst för grannen längst ute vid stor vägen, och man tittar på hur många ton man transporterad över vägen. Eftersom grannen använder egen infart, blir det även här ett väldigt litet tal. Därmed skulle grannens andel bli försumbart. Skulle det då vara rimligt om grannen betalar 10% av det de andra betalar? kanske det, men å andra sidan handlar det då bara om småpengar och är det bättre att acceptera att grannen inte är med och betalar och därmed inte heller kan kräva att det inte finns snövall längs tomtgränsen

7. H
    Moderator · Stockholm · 45 917 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Sådana frivilliga ”vägföreningar” är en osannolikt stor källa till konflikter. Fanns en sådan där vi hade sommarstuga när jag var barn. Någon brukade ta initiativ till insamling vart 5e år för att få vägen jämnad och lite grus. Ca 500kr vart 5e år.
    En gång skötte min mamma insamlingen. Hon hade på gång att skriva en deckare efteråt. Ca 70 fastigheter. Det förekom (seriöst) mordhot. En fastighetsägare betalade på villkor att grannen inte skulle få veta det. För då skulle han bli ihjälslagen. Vilket grannen bekräftade, fast grannen tänkte använda hagelbössa istället.

8. H
    Medlem · stockholm · 246 inlägg

hushem

Medlem
    Du förstår inte att folk orkar tjafsa om sådana saker, men du förstår att ts orkar tjafsa om sådana saker?
    Vad är skillnaden?

9. H

hushem

Medlem
    Så om jag förstår rätt så är ni sura och bittra på denna granne för en brevlåda och en soptunna som ni andra får betala 5- 20 kr extra per år för.

10. M
    Medlem · 640 inlägg
    Se till att ploga upp en rejäl vall framför grannens tomt. Till slut kanske han/hon ger med sig. Det är ju fullt rimligt att de ska betala en del av kostnaden om snöröjningen gynnar grannen.

11. H

hushem

Medlem
    Ja bråka och var bitter för 20 kr

12. V
    Medlem · 15 inlägg

Veteranbilar

Medlem
    Står för sig själv.

13. V
    Medlem · 15 inlägg

Veteranbilar

Medlem
    Har inget servitut på vägen.

14. harry73

bra på allt
    Då är det upp till vägens ägare att bestämma om han tycker det är ok att brevlådan och soptunnan står på dennes mark, samt att han har en infart från markägarens väg.
    Ni övriga grannar som inte äger vägen, har ingen talan i frågan

15. V
    Medlem · 15 inlägg

Veteranbilar

Medlem
    Med traktor, skäller ut snöröjarn om han råkar lägga snön på vägen på deras sida.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.