Byggahus.se

Tvist mellan säljare och köpare. Råd sökes!

1. H
    Medlem · 2 inlägg

HeFri

Medlem
    Hej alla fastighetsägare.
    För ca ett år sedan köpte jag och min sambo ett hus utanför malmö. Vi letade länge efter det rätta (vilket innebar att det skulle vara så gott som helrenoverat) och till slut fann vi det.
    Vi besiktigade, skrev kontrakt och allt var klart.
    I kontraktet stod att det som ej var färdigställt, då vi skrev kontrakt, skulle vara färdigt vid inflyttningsdagen (entrehall, entredörr, diverse lister etc)

Vid detta tillfälle kom vi och säljaren överense om en del saker som säljaren (mot betalning av oss) skulle åtgärda innan vi flyttade in. Detta innefattade tre st fönster samt andra små saker. Detta betalde vi 12000kr för, ca två månader före inflyttning.

Dagen då pengar skulle byta ägare kom, och efter att alla papper var skrivna så kom säljaren fram och sa att han inte hunnit fixa dörr och det vi kommit överense om. Han skulle åtgärda detta i veckan sades det.
    Han skulle även komma och hämta lite saker som stod i källaren (centraldamsugare, vedkamin, sopsäckar, ölbackar etc)
    Ett par dagar senare hämtades det som var av värde i källaren, dock ej sopsäckar och ölbackar.

Här börjar problemen. Veckan kom, och gick. De följande veckorna likaså. Jag blev, vid ett flertal tillfälle, lovad att säljaren skulle komma på ett bestämt datum, så blev det inte. Jag kontaktade mäklaren som lovade att hjälpa oss.
    Jag fick tillbaka 3000 kr av de 12000 jag gett från början, av säljaren. Detta pga att säljaren beställt 3 fönster som endast kostade 9000kr (och för att han itne åtgärdat det andra för ca 3000kr)
    Vi hade fortfarande en gammal dörr och endast en nyckel till denna.
    Detta var i juin i år. Sedan dess har jag, säljaren och mäklaren fört en dialog sinsemellan om vem som ska göra vad, och när det ska göras. Efter detta hoppades jag på att säljaren skulle ta sitt ansvar och åtgärda det som står i kontraktet och ge mig de tre fönstren jag beställt.
    Efter många turer och dispyter dök en dag dörr och två st fönster upp. Det tredje skulle komma vilken dag som helst. Det har idag inte dykt upp. Dörren vi fick var inte en som stämde på beskrivningen vi fått och byttes efter en månad mot rätt dörr. Dock monterades aldrig dörren.

Vid detta lag började jag mista tålamodet och sa åt säljaren att vi ville ha kompensation för alla de gånger vi varit hemma och han inte kommit, den gammla dörren, fönster som inte kommit, entrehall som såg hemsk ut etc.
    Jag och säljaren kom överense om att han skulle bekosta ett klinkersgolv till källaren, som fick kosta max 100kr /kvm. Det är ca 38 kvm i källaren= 3800kr. Detta var enligt säljaren helt ok.Nu är vi i september, dvs 4 månader efter inflyttningsdatum.
    Säljaren lovar vid detta tillfälle även att komma och färdigställa entrehall, ta sina saker (sopor), byta dörr och ge oss pengarna.
    Efter uräkter som: barn på sjukhus, sjuk hund, semester (!!!), skuren hand, flisa i ögat, hjärtproblem, så monterade jag dörren själv, då vi verkligen behövde en ny dörr.

Vid detta laget var det endast småsaker kvar att göra. Entrehallen, pengarna för golvet i källaren (kompensationen..) kvitto på fönstrena etc kvar. Det var samma visa här. Säljaren dök inte upp på bestämd tid.
    Trots att han själv fått bestämma datum om när han kunde komma, så ringde han och sa att han inte kunde komma pga att han hade gäster!

Vid detta laget kontaktade jag en advokat som sa att jag skulle få komma att betala alla kostnader själv om jag valde att gå vidare. Och att chansen att få pengarna var liten ifall säljaren inte har pengar. Den risken vill jag inte ta.

Dock kom säljaren efter hårda påtryckningar av mig och mäklaren. Han färdigställde NÄSTAN entrehallen (målning lister etc kvar) och skulle ge mig pengar. Han hade inte pengarna med sig utan fick mitt kontonummer. Detta var i november. Jag sa att jag behövde pengarna innan jul. De har, än idag, inte kommit in på mitt konto.

Vad ska jag göra i det läge jag är i nu?
    Vill inte åka hem till säljaren och leka indrivare eller liknande. Det är jag varken villig eller kapabel att göra.
    Så alla andra tips är hjärtligt välkommna!
    Till alla som orkat läsa genom denna novell( ;)) tack. Det blev längre än vad jag väntat med, och då har jag inte tagit med alla detaljer i ämnet.

/besviken husägare

2. H
    Medlem · 2 inlägg

HeFri

Medlem

Re: Tvist mellan säljare och köpare. Råd sökes!

Intressant att du tog upp det där med att hus inte brukar vara städade..
    Detta var städat vid inflyttningsdagen, dock var städningen inte vidare bra genomförd.. Källaren var inte ens rörd, garaget likaså, på garagloftet låg en massa bråte..
    Jag tog inte upp allt i mitt inlägg då det redan var på tok för långt redan.
    Och faktum är att vi nu ska sälja huset dels pga att min tjej inte trivs, och (faktiskt) dels för allt strul som varit mellan mig och köparen. Låter otroligt, men det har verkligen varit jobbigt!

3. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Herregud vad tråkigt.

Tyvärr verkar man alltid få dra längsta strået.
    På tal om städning så gjorde vi upp, muntligt vid påskrivningen av kontraktet, att den gamla mannen vi köpte av skulle slippa städning och röjning - vi skulle ta den biten. Allt skulle vara kvar utom en kökssoffa och några småsaker som hans son skulle hämta. Vi gick med på det för vi hade siktat in oss på ett fullkomligt underbart hörnskåp som stod i vardagsrummet och en fin roddbåt som låg upp och ned nere vid vedskjulet.

Naturligtvis var naturligtvis båten och hörnskåpet småsakerna han menat för de tillsammans med soffan var det enda som saknades när vi fick tillträde. ::)

Vilket nerköp. Jag tror vi åkt minst 30 släpvagnsvändor till tippen med allt skit som låg här.
    Vi konstaterade då att det som inte är skrivet, det finns inte. Trist när det tydligen går åt pipan ändå..

4. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Alla vi köpare kan lära oss något av den historien. Men vi har också varit eller blir säljare en gång i tiden. Varför inte sälja huset som den är (och städat)? Vad är det för vits med att sälja och sen reparera det åt någon annan om man inte hade ork och lust att göra det åt sej själv? Kan man undra.... undvika avdrag på husets försäljningspris?
    Vi har fått avdrag vid köpet och nu gör vi själv det som behöver ändras. Förra huset köptes med stopp i dräneringen och säljaren är fortfarande skylldig oss för åtgärder men det är redan preskriberat och nästa gång gördes det inga avtal av den sorten. Å andra sidan hade vi att göra med mycket trevliga människor som vi kan fortfarande prata med.
    Det är sååå mycket som kan gå snett vid en husköp och man ska ha en hel del tålamod till förfogande. Det är synd att all krångel tog bort glädjen att bo i ert nya hus.
    Kanske när solen kommer fram så kommer ni på andra tankar? Det verkar att det mest negativa i ert hus var själva säljaren och som tur är har han flyttat ut....(försöker hitta något positivt i elendet). Ni har ju letat länge efter det perfekta huset så den måste ha fler positiva sidor som ni kan glädjas åt?
    gaia

5. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Nej, och ändå är de sista idioterna inte födda än. Det kan man vara tämligen säker på. :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.