Byggahus.se
Hej,
Jag skulle behöva råd gällande en tvist som har uppstått mellan mina föräldrar och deras granne.
Granntomten är åkermark och ägs av en gammal bonde som i sin tur arrenderar ut marken till en månskensbonde.

När morsan kom hem från jobbet en fredagseftermiddag för några helger sen ser hon genom fönstret att någon står i deras tomtgräns med en stor grävmaskin och en motorsåg och kapar.
När hon går ut och frågar vad som pågår får hon ett provcerande svar att dom röjer upp föräldrarnas "skit".
Enligt bonden som stod och kapade så hade mina föräldrar fått flera tillsägningar, av bonden som arrenderar marken och som inte var på plats vid tillfället, om att klippa ner buskar och grenar som hängde ut över tomtgränsen men inget hade hänt.
Detta är dock inget som är sant och när jag var på besök samma helg så hoppade vi i bilen och åkte för att prata med bonden som tydligen skulle ha informerat föräldrarna. När vi ställde honom till svars så sa han rakt ut att han hade funderat på att han skulle informera dem om att röja upp men att han hade inte kommit till skott.

Bonden som röjde kapade ner allting som stod i tomtgränsen, grävde upp alla rötter som han ansåg inkräktade på hans mark och gick även in på föräldrarnas mark och sågade ner träd och grenar.
Det som han missade var att ringa och be lantmäteriet om utsättning av eventuella kablar i mark samt att ta reda på var den faktiska tomtgränsen går.
Farsan jobbar dagligen med utsättning av el/tele/fiber/gas under mark och kunde snabbt konstatera, med kalibrerade och godkända mätinstrument, att dom hade haft tur som inte klippte telekabeln samt att tomtgränsen gick längre ut än vad bonden hade trott när han spekulerade.

Efter detta tog farsan kontakt med bonden som äger tomten och visade honom var tomtgränsen faktiskt gick samt frågade honom varför han hade stått och påstått att bonden som arrenderar marken hade informerat dem om att röja i tomtgränsen när han inte hade gjort det.
Till svars fick han att "ja det var ju oturligt och då får jag väl be om ursäkt då" och kände sen att det hela borde vara löst.

Nu är saken den att åverkan var så pass stor att där är fri insikt i föräldrarnas trädgård och då menar jag att det är totalt skövlat, där är inget som kommer att växa upp igen och även om det hade funnits så hade det tagit många år.
Jag föreslog att farsan skulle be bonden om någon form av kompensation för att försöka lösa detta på ett fredligt sätt men det var bonden inte alls intresserad av. Farsan frågade vad bonden hade känt inför om han tog sin motorsåg och kapade bondens häck längs med marken och om han då skulle vilja ha kompensation för det och det erkände han att det var ju klart att han hade velat ha det.

Alternativet är att bygga ett staket ut emot åkern för att åtminstone få lite vindskydd men varken jag eller farsan känner oss intresserade av det då vi båda jobbar mer än heltid och renoverar hus samtidigt.

Vad kan vi göra juridiskt?
Vi har både före och efter bilder, något som inte bonden ens har.
Vi har en utmärkt tomtgräns och det är uppenbart från bilderna att dom har varit inne på föräldrarnas mark och sågat ner, något som dom själva inte förnekar samt att dom erkänner att dom ljög om tillsägelsen.

Jag kan bifoga före och efter bilder om någon är intresserad och om det är till nytta för att ge råd, såvida dessa foton fortfarande är giltiga att använda som bevis i en anmälan även om dom har visats offentligt?

Uppenbarligen är de inte intresserade av att lösa detta på fredlig väg...
Tack på förhand!

harry73
Du får gärna posta bilderna. Jag tror inte det påverkar din möjlighet att använda dom senare

Det låter som egenmäktigt förfarande. Gör en polisanmälan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du får gärna posta bilderna. Jag tror inte det påverkar din möjlighet att använda dom senare
Här är före och efter bilder samt två bilder längs tomtgränsen och en emot nästa granne.
Av någon anledning stoppade han efter att ha tagit längs föräldrarnas tomt, nästa granne blev förskonad av någon anledning.

fore.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

efter.JPG
Skapa konto

langs_tomt.JPG
Skapa konto

langs_tomt2.JPG
Skapa konto

mot_grannen.JPG
Skapa konto

useless useless skrev:
Det låter som egenmäktigt förfarande. Gör en polisanmälan.
Det kommer att stupa på att de inte uppsåtligen röjde på fel sida tomtgränsen. Polisen kommer att lägga ned förundersökningen inom minuter efter anmälan är gjord.

Jag vet inte vad som är bäst, men det enda jag kan se som en väg frammåt är att stämma. Frågan är då om det är värt mödan.

Det intressanta är att de själva erkände att de var inne på fel sida tomtgränsen och kapade men hävdade att det som kapades på föräldrarnas tomt var snarare en vänlig handling "då det ändå var torrt och dött".

Nu vill jag på inget sätt förringa er upplevelse av situationen och jag förstår om ni känner att det blivit mer insyn på tomten. Men vem är det som kommer få mer insyn? Jag tycker tomten blev öppnare och att det är ett lyft för dina föräldrar. Men smaken är olika.

Det ser ut som det är sly som är borttagen. Det kommer växa upp nytt på några år. Annars kan ni plantera in stora, lite äldre, syrener som ger bra insynsskydd.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vad är anledningen att bonden tog bort sly.
Växte det in på åkern?
Det är hans rätt att ta bort allt på hans sida gränsen. Såklart inte på er sidan, men är det bara sly är skadan inte så stor.

Jag skulle göra en tydlig muntlig eller skriftlig markering till bonden dör ni gör tydligt att han ska hålla sig på sin mark. Och det verkar ni ha gjort.
Desutom skulle jag sätta en tydlig gränsmarkering (staket, Gunnebo stängsel eller några pinnar med tråd) för att tydliggörs var gränsen går.
Skadestånd och polisanmälan skulle jag strunta i. Det tar bara för mycket energi. Bättre att lägga den på trädgårdsarbete

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad är anledningen att bonden tog bort sly.
Växte det in på åkern?
Det är hans rätt att ta bort allt på hans sida gränsen. Såklart inte på er sidan, men är det bara sly är skadan inte så stor.

Jag skulle göra en tydlig muntlig eller skriftlig markering till bonden dör ni gör tydligt att han ska hålla sig på sin mark. Och det verkar ni ha gjort.
Desutom skulle jag sätta en tydlig gränsmarkering (staket, Gunnebo stängsel eller några pinnar med tråd) för att tydliggörs var gränsen går.
Skadestånd och polisanmälan skulle jag strunta i. Det tar bara för mycket energi. Bättre att lägga den på trädgårdsarbete
Lite osäker på vad man ska klassa det som, du får gärna titta på bilderna och bedömma.
Men jag skulle säg att där var några träd, några buskar och en del sly.
Lite svårt att svara på hur mycket sly/grenar som hängde in över åkern, som jag inte ens kan minnas att bonden brukar, då vi inte blev informerade och kunde gå ut och titta innan de tog bort det.

Problemet är väl dels att han tog bort på fel tomt, tog bort för mycket, gjorde det utan att meddela och att föräldrarna inte vill ha öppet rakt in på tomten.

De frågade bonden varför han inte sa ifrån, då hade föräldrarna med glädje själva kapat allt som hängde över på hans åkermark och det kunde han tyvärr inte svara på.
Men han måste ha känt sig skyldig eftersom han drog till med lögnen att de hade blivit meddelade vid flera tillfällen vilket han sen erkände inte var sant.

Så hur hade ni andra gjort?
Hade ni knutit handen i fickan, tagit pengar från er egen plånbok och byggt ett tillfälligt staket och/eller köpt och planterat ny häck?

Redigerat:
SysterNett SysterNett skrev:
Nu vill jag på inget sätt förringa er upplevelse av situationen och jag förstår om ni känner att det blivit mer insyn på tomten. Men vem är det som kommer få mer insyn? Jag tycker tomten blev öppnare och att det är ett lyft för dina föräldrar. Men smaken är olika.

Det ser ut som det är sly som är borttagen. Det kommer växa upp nytt på några år. Annars kan ni plantera in stora, lite äldre, syrener som ger bra insynsskydd.
Japp, smaken är olika. Hade dom velat ha det borttaget hade dom tagit bort det själva för 10år sen. Det har för övrigt fungerat som en väldigt bra vindstoppare. En annan bra anledning till att ha kvar det är att minska antalet vilda djur som går in och äter upp bärbuskarna. Det kanske inte tog bort alla, som kan ses på första bilden, men nu är det ju helt öppet in.

• Gilla
Martin_B och 2 till
  • Laddar…
Det är svårt att återplantera sly och vill ni ha staket får ni bygga det själva.

Jag skulle markera, vilket ni gjort, och sen ta möjligheten att plantera något annat än sly, eller bara njuta av utsikten. Om inte marken brukas är det väl ingen risk för insyn?

Hur länge har dina föräldrar bort i sitt hus?

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Det är svårt att återplantera sly och vill ni ha staket får ni bygga det själva.

Jag skulle markera, vilket ni gjort, och sen ta möjligheten att plantera något annat än sly, eller bara njuta av utsikten. Om inte marken brukas är det väl ingen risk för insyn?

Hur länge har dina föräldrar bort i sitt hus?
Nu var där även ett antal träd kapade på kanske närmare 20cm i diameter och dom hade gärna fått stå kvar, har bilder även på dessa.

Jag tror de har bott där i 40år. Av nyfikenhet, var kommer detta in i ekvationen? :)

C coccon skrev:
Nu var där även ett antal träd kapade på kanske närmare 20cm i diameter och dom hade gärna fått stå kvar, har bilder även på dessa.

Jag tror de har bott där i 40år. Av nyfikenhet, var kommer detta in i ekvationen? :)
De buskar och träd som är borttagna kan inte funnits så länge, där av min fråga hur länge de bott där. Min fråga kvarstår också, vilken insyn kommer det att bli?

De buskar och träd som är borttagna kan inte funnits så länge, där av min fråga hur länge de bott där. Min fråga kvarstår också, vilken insyn kommer det att bli?
Nä visst din fråga kvarstår, det är nog inte många som kommer att titta in.
Jag kanske skulle använt ett annat ord då, det känns väldigt öppet och gillar man uppvuxen tomt så uppskattar man nog inte detta.
Känns tillvägagångssättet, beteendet och bemötandet från bonden som korrekt på något sätt?
Även att dra till med en lögn och använda bordust bemötande för att försöka försvara sitt beteende när man blir konfronterad?
Helt ok i allas åsikt?
Är det rätta att bara låta det passera och bygga plank eller att ställa sig och plantera häck så här i höstkylan?

Vad jag egentligen var ute efter med denna tråd var att få förslag på vilka juridiska åtgärder som finns.

Hade föräldrarna uppskattat det som har hänt, tyckt att det blev ett lyft eller velat ha det som det blev hade dom säket förbisett att bonden gjorde ett övertramp.

Men med tanke på tråden och kategorin den är skapad i så kan nog de flesta räkna ut att så inte är fallet...

Är det polisanmälan alternativt en stämningsansökan som är de tänkbara vägarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.