2 519 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Tvist mellan elektriker och husägare avgjord
Varför kräver det att kunden är seriös? Du verkar mena att man är oseriös om man inte riktigt vet vad man vill ha? Men det påverkar väl inte vitsen av att ha skriftliga överenskommelser och lämna skriftligt på vilket arbete man har utfört?
Det är ju företaget som borde vara de som tjänar på att vara tydliga med att man har levererat exakt det som kunden har beställt. Dels får kunden väldigt svårt att klaga, och OM kunden drar det till rätten så har ju företaget redan papper på allt så kunden lär förlora.
Det är ju företaget som borde vara de som tjänar på att vara tydliga med att man har levererat exakt det som kunden har beställt. Dels får kunden väldigt svårt att klaga, och OM kunden drar det till rätten så har ju företaget redan papper på allt så kunden lär förlora.
Hej, har ett liknande ärende, hantverkaren skulle bygga altan, och en liten stödmur. Gav ett ungefärligt pris på det. Har använt honom tidigare och då kört på löpande räkning för en totalrenovering av ett hus. Jag sa att det ungefärliga priset han gav var rimligt och att jag inte kunde betala så mycket mer än så. Sedan åkte han på semester och hans kollegor gjorde klart bygget och när han sedan var hemma igen och allt var klart så visade det sig att det blivit dubbelt så dyrt som som han uppskattade från början. Jag har inte fått någon som helst indikation på att det ungefärliga priset var väg att överstigas. Vad kan jag göra här, är det bara att betala, eller kan jag ta strid och hävda att vi hade muntligt avtal om den summan han sa även fast han sedan har debiterat på timmar som som sagt blivit mer än dubbelt så dyrt vi kom överens om... Hjälp mottages tacksamt.
Det här gäller enbart altan/stödmur bygget och inte totalrenoveringen. Den är betald sedan länge, blev också ungefär dubbelt så dyr som hantverkaren uppskattade men han tyckte vi gjort dyra val i kök badrum mm och det kan vi hålla med så inte så mycket att bråka om där. Men att uppskatta kostnad för altan och en liten mur borde ju vara mycket enklare, där vi dessutom bara har använt vanligt standardmaterial.
Har hantverkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får den normalt inte överskridas med mer än 15%. I länken nedan hittar du ett avgjort fall i ARN där du har referens till aktuell paragraf i konsumenttjänstlagen.
http://www.arn.se/Amnen/Bostad/Vanliga-fall-listning/Kategori-1121/Fall-114/
http://www.arn.se/Amnen/Bostad/Vanliga-fall-listning/Kategori-1121/Fall-114/
Om du kan bevisa att du har fått en prisuppgift så får slutpriset inte överstiga detta med mer än cirka 15%. Men om det bara var en muntlig prisuppgift så blir det ord mot ord. Då kan du möjligen få rätt om du kan bevisa att priset överstiger vad som är normalpris för ett liknande jobb, men beroende på belopp är det tveksamt om den lönar sig att processa (du måste i såna fall vara beredd att gå till tingsrätten och du måste kunna ta smällen om du förlorar).
Försök få en bekräftelse av hantverkaren antingen via mail eller inspelat telefonsamtal där det framgår att du fått en ungefärlig prisuppgift. Tyvärr är det allt för många hantverkare som överhuvudtaget inte känner till vilke skyldigheter de har när de lämnar en ungefärlig prisuppgift vilket i sig är helt obegripligt. Så innan du börjar argumentera med konsumenttjänstlagen ser du till att få den ungefärliga prisuppgiften bekräftad mer än bara muntligt.
Liknande trådar
-
Stycka tomt rättvist mellan syskon
Juridik -
Problem med krypgrundsavfuktare (Tvist mellan oss / installatör)
Grund & Markarbeten -
Tvist mellan en byggare och mig som kund som han hävdar att jag kommer förlora i rätten.
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Tvist mellan rörföretag och badrumsägare slutar med prisavdrag
Artikelkommentarer -
Tvist mellan "grannar", ägaren till granntomten har gjort åverkan på våran tomt.
Juridik