Byggahus.se
Inga kommentarer från företaget?

Vi har ju ingen stor nyhetsredaktion tyvärr, utan nyheter som en liten kompletterande sidoverksamhet.

Men vi sa det jag och Elina, att här var elektrikerna duktigt giriga (och oseriösa) som skulle ha betalt för 272 timmar när domstolen sedan dömde till 140 timmar - men också kunden lite grand som inte nöjde sig med 140 utan överklagade igen för att få ner det ytterligare 12 timmar. De hade ju redan fått så gott som rätt.

Det är lite konstigt att det var så stor skillnad i uppräkningen mellan parterna. Har en elektriker som jobbar på löpande räkning med mitt badrum just nu. Jag gör det väldigt enkelt genom att notera när han kommer och hur många timmar jobbar han hos mig. Hoppas att jag inte får en saltat räkning när det blir dags att betala.

Karelen
Jag ser det som absolut nödvändigt att vid löpande räkning anteckna när hantverkare kommer och går! Hade i somras stor nytta av mina noteringar när målaren senare fakturerar för många timmar. Tyvärr är tillit en bristvara nu för tiden!

• Gilla
Karelen
  • Laddar…
#Marlén Eskilsson: Oseriösa? har du läst domen eller tycker du bara? Jag har inte själv läst den men jag vet av egen erfarenhet att visa kunder tar sig rätten att pruta i efterhand istället för att göra rätt för sig. De vet nämligen att domstolar i de flesta fall dömer så här, båda parter får ge sig men företagaren får oftast ta största smällen.

En seriös kund låter inte hantverkaren gå en hel månad på löpande räkning utan att hela tiden stämma av tider och vad som blivit utfört.

Vad jag vill ha sagt är att bara för att en domstol dömer på ett visst vis är det inte det samma som den objektiva sanningen och då är det inte seriöst att påstå att firman var girig.

Redigerat:
Nej, det kan ju faktiskt vara så att firman var extremt långsam och domstolen bedömt att halva antalet timmar är en skälig ersättning för utfört arbete.

Skulle vara riktigt intressant med en bakgrund till tvisten och även se domstolens resonemang.

B
vet en byggfirma som bara kör löpande men de skriver rapport för varje dag vad de gjort och hur många timmar de lagt ner. Det var väldigt uppskattat och kunderna nöjda för de är väldigt effektiva.(inget åka till byggvaruhus för att köpa en bräda och spik).

löpande är bra men det gäller att ha koll som övriga skriver, samt att kunna säga att "ni är inte välkomna nästa dag om ni jobbar såhär slött"..

Precis som Boan skriver så är det ju väldigt enkelt för företaget att lägga fram bevis om man har dokumentation på vad man har gjort och när. Eftersom företaget inte vann så antar jag att de helt enkelt inte kunde bevisa att de jobbat så många timmar som de angav.

G
Intressant diskussion, trots att man är händig så är det svårt att hävda som lekman att ditt eller datt skulle ta så och så många timmar. Klart det är bra om man kan logga in- och ut-tider, men ofta kan man kanske inte vara på plats. Jag har varit ute för att det blivit många "hämta planka/spik timmar gått åt på min timdebitering samt att hela firman skötts via mobilen på av mig betald tid tom när jag varit närvarande men det är inte så lätt att vara kaxig när man är i en beroendesituation.
Hade även ett jobb som jag bestämde för att ta på löpande, sen kom fakturan på offertpris, jag protesterade och fick en saltad tim/materialräkning istället, men jag hade inga hållbara bevis. Trist. När man betalar dyra svenska hantverkstimmar vill man ha jobb gjort på på sitt projekt på dom debiterade timmarna.

Håller med Boan att det är bra om firman lämnar tids- och åtgärdsrapport. Tänker föreslå för de som jobbar hos mig nu. Man behöver inte skämmas för det om man avtalar utföra arbete på löpande räkning.

B
Absolut inte, är det seriösa firmor som planer sitt jobb ska de ju även ha allt material på plats eller få det levererat... Vilket för att de inte heller ska lägga tid på att åka iväg.

Problemet är att det kräver att kunden är lika seriös.
Det ideala är ju naturligtvis att allt är glasklart och uttänkt från början men det är nog rätt sällsynt, i alla fall när det gäller gamla hus där man aldrig vet riktigt vad som dyker upp.
Jag själv kör däremot i princip aldrig och skaffar material annat än på väg till eller från jobbet.

Min erfarenhet är att kunder som är engagerade också är nöjda , även med löpande räkning. Det finns däremot kunder som bara öser på med nya saker för hantverkaren att göra utan eftertanke och när det ska betalas är det helt plötsligt mycket dyrare än de tänkt sig..

Är det någon som vet mer om det aktuella målet? Jag blir lite nyfiken på hur de inblandade agerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.