Byggahus.se

Tvist med vägförening..

1. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem
    Hej hej.. Min svärmor är med i en vägförening. Hon bor i första huset på den vägen men har adress på den stora vägen som den mindre ansluter till.. Hon har 20 m från stora vägen till sin uppfart. Nu i våras så var en väghyvel där och skrapade o gjorde vägen lite bättre.. De har dock missat från svärmors uppfart och 1 m ut på vägen.. Med följd att de blivit en stor håla precis utanför. Det var samma sak förra året och då påtalades det till vägföreningens styrelse med löfte om att de skulle framföras till entreprenören.. När det blev samma sak i år igen så ringde svärmor direkt till entreprenören som utfört arbetet och de har inte hört nåt om att de skulle gå närmre..
    Nu har svärmor vägrat att betala avgiften pga att hon är missnöjd med arbetet. De har nu gått ut med lappar i allas brevlådor och namngett svärmor och mer eller mindre idiotförklarar henne o kallar till ett krismöte hur detta skall lösas. Nån som vet hur svärmor kan lägga upp detta på ett bra sätt på mötet??

Kan tillägga att det är inte bara utanför hennes uppfart utan det är ifrån stora vägen o ca 50 m in som de inte tagit hela vägens bredd..

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Tvist med vägförening..

Om det är en vägsamfällighet så är det bara att betala. Sedan får man fortsätta jobba för att föreningen skall sköta vägen på rätt sätt. Men är det en "riktig" samfällighet så har man inte under några omständigheter rätt att låta bli att betala avgiften.

Har en kompis som blev invald som kassör i en vägförening där det i många år hade funnits en konlikt som förpestat tillvaron. En grupp hade gått ihop och vägrat betala i många år. Han gick in med ett betalningsföreläggande direkt efter första påminnelsen, gruppen tyckte han var löjlig och sade "kronofogden kommer inte hit på flera år". Det tog 7 dygn tills tingsrätten hade hanterat betalningsföreläggandet och kronfogden anmälde tid för utmätning. Alla betalde direkt och konflikten som hade pågått i minst 5 år ebbade ut. Även de som vägrat började aktivera sig på ett konstruktivt sätt i föreningen.

Avgifter till samfällighet har första prioritet vid indrivning (före skatteskulder).

Hur man skall agera för att få vägen riktigt skött vet jag inte, men jag antar att man ex. skulle kunna ta frågan med revisorn, eller ta upp det på årsmötet i lagom skarpa ordalag. Det är j ualltid lite känsligt när styrelsen samtidigt är grannar.

3. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

OK tack för det svaret..
    Ska prata med henne ikväll o se vad som händer... Hon har tydligen pratat med Polisen angående personliga påhopp som ska ha skett pga att hon vägrat betala.. En av styrelsemedlemmarna har tydligen stått på gatan o skrikit både de ena o de andra åt henne o hennes sambo.. Sen kommer lappen med ännu mer förolämpningar..  Jag håller er uppdaterade..

Uppdatering.
    Enl svärmor är det ingen samfällighet utan bara en förening inget annat. Hon har pratat med polisen idag som vill att hon gör en anmälan om förtal. Hon ska gå på mötet på Måndag och se vad som sägs och även få framföra sina åsikter.

4. H

hempularen

Moderator

Å ena sidan så har jag full förståelse för styrelsens irritation, kostnaden man drar in per medlem är antagligen relativt nogrant beräknad, så om någon inte betalar så finns det ju risk att den styrelsemedlem som besställt jobbet får betala den andelen själv. Och om jag vore styrelseledamot skulle jag troligen tyckt att vi gjorde ett så bra jobb som kan begäras etc...

Men självklart så motiverar ju inte det rena otidigheter från styrelsens sida.

Även om det nu inte är en samfällighet så skulle jag nog råda henne att betala eller flytta. Hon har säkert all rätt att vara irriterad på hur jobbet sköts, men det motiverar ändå inte att man vältrar över en överenskommen kostnad på sina grannar.

5. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Hon har bestämt sig för att betala den summan det handlar om på måndag efter mötet då hon fått säga sitt, men ska ta kontakt med kommunen och höra om hon kan få ha sin utfart på den stora vägen istället för att slippa ifrån vägföreningen. hon har fått avslag på det tidigare då det var 90 på den vägen men är nu nedsatt till 70..
    Hon kände sig untanför innan och gör det ännu mer nu...
    Bor i en by där de flesta är födda och uppvuxna i byn... Hon har bott där i 15 år o en av hennes grannar har bott där sedan -47.. Grannen känner sig fortfarande som en utböling i byn trots att hon bott där i snart 60 år... Nackdelen med små byar på landet...

6. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

En styrelse har alltid tystnadsplikt. Att hänga ut en medlem som inte betalar (oavsett vad det gäller) är ett brott mot tystnadsplikten.

7. H

hempularen

Moderator

Njaa.. Styrelsen har inte tystnadsplikt i den bemärkelsen. Information som styrelsen bestämmer skall "ofentliggöras" går man ut med. Tystnadsplikten handlar mer om att styrelseprotokoll är inte offentliga och lämnas inte ut till medlemmar (åtminstonde inte i bostadsrättsföreningar, som ju lyder under ungefär samma lagrum som samfälligheter), och enskilda styrelsemedlemmar skall inte "babbla" om vad som avhandlas i styrelsen.

Är det ex. så att man i styrelsen anser att en viss medlem saboterar verksamheten så är det inte fel att gå ut med den informationen om det kan ske på sakliga grunder (om det sedan är bästa sätt att angripa problemet är ju en annan femma).

Exemplet om saboterar verksamheten är inte tänkt att ha någon som helst beröringspunkt med det ärende som tråden handlar om.

• Laddar…
  8. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Jag var tyvärr lite otydlig!

Styrelser har inte några lagkrav på sig när det gäller tystnadsplikt. Vad de däremot har är lagkrav på sig som säger att de är skadeståndsskyldiga som de orsakar någon (förening eller medlem) ekonomisk skada. Det kan tex ske när de baktalar en medlem eller babblar om enskilda medlemmars förehavande med styrelse och förening.

9. C
    Medlem · 9 070 inlägg

Detta är iofs också upp till styrelsen. En medlem kan inte kräva att få ta del av ett styrelseprotokoll, men styrelsen är fullt fri att spela med "öppna kort" och delge medlemmarna mötesprotokollen, vilket är ganska vanligt att det sker. Naturligtvis undviker man då att "offentliggöra" information som rör enskilda medlemmar, men jag instämmer i att det så vitt jag vet inte finns någon regel som förbjuder styrelsen att gå ut med sådan information så länge den vilar på saklig grund.

10. F
    Medlem · 67 inlägg

Farbror_Melker

Medlem

Jag tycker inte det vore rimligt att betala hela summan till entreprenören ifall arbetet denna har utfört är undermåligt! Naturligtvis borde den som beställer och företräder en förening (motsvarande) besiktiga efter utfört arbete.

Utförs inte detta kan man säga att vederbörande inte har företrätt föreningen på bästa sätt. Kanske finns någon form av svågerpolitik i hanteringen?
    Då borde det vara rimligt att styrelseledamoten får betala ur egen ficka!

Med andra ord borde inte föreningen som frågeställarens svärmor tillhör betala fullt pris för utförd tjänst!

Är det någon som vet hur det gick?

/Farbror Melker

11. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Oj oj jag har missat att uppdatera här ser jag..

Det hela gick som så att hon har betalt avgiften...
    Hon ringde o pratade med företaget som hyvlar vägen där hon bor.. De hade inte fått indikationer på att de skulle gå närmare hennes tomt, vilket svärmor sagt till styrelsen i vägföreningen i 3 års tid.. Mycket därför denna situation uppstod, hon lägger fram synpunkter men som bara ignoreras.. En av grannarna som har en större gård har nu planat ut framför hennes infart med hjälp av en traktor.. När detta skedde så var hålorna på mellan 20 o 30 cm djupa...

På mötet de va på så berättade svärmor klart o tydligt så att alla hörde det att om arbetet utförs på samma sätt nästa år kommer hon inte att betala överhuvudtaget... Hon e trött på att behöva ringa hit o dit hela tiden... Det var fler som höll med henne o som de visar sig oxå är missnöjda.. Men en liten by som det är så håller de flesta tyst för att inte stöta sig med grannarna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.