Tvist med husleverantör

9k läst  67 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi är i en tvist med vår husleverantör angående plattsättningen. Vi bygger med totalentreprenad.

När vi skrev på kontraktet så var plattsättare ej upphandlade och vi fick ingen möjlighet att prata med någon som kunde ge oss konkret pris på våra tillval. Detta var mycket viktigt och avgörande för att vi skulle skriva på kontraktet. Vår säljare uppskattade tillägget till mellan 10-20.000 extra för två badrum. Absolut inte uppåt 50-100.000.

Standardsättning ingår i avtalet, men vi visste att vi inte ville ha små vita plattor, utan en 30x60 platta på vägg och golv i ena badrummet och ett annat golv i det lilla badrummet (4,8 m2).

Plattsättarna är nu upphandlade och de vill ha 40.000 extra ENDAST för ena badrummet, utöver den standardsättning som ingår i avtalet, för att sätta en 30x60 platta i badrummet på totalt 35m2 (7m2 golv och 28 m2 vägg).

Jag hade förstått om detta var priser från grunden, men vi har ju redan betalt en stor summa pengar för plattsättning. Detta är alltså bara tillägg för sättning UTAN något material.

Vår husleverantör erbjuder 5.000 i kompensation. En piss i mississippi tycker vi när fakturan landar på 60-70.000 totalt, endast för tillägg utöver det vi redan betalt.. Inget material inräknat.

Jag har varit så otroligt tydlig upprepade gånger redan från start kring detta. Så det blev en riktig käftsmäll och vi känner oss grundlurade! Är detta verkligen okej? :(

2. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Står det ingenting specificerat i avtalet om priset för tilläggsarbeten så är det upp till entreprenören att säga vad de vill ha för tjänsten. Därför är det viktigt att få allting nedskrivet i avtalet. Det är ofta på tilläggsarbeten som de tjänar pengarna.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Så dem skulle kunna ta vilket pris som helst då egentligen? En miljon om dem ville också? Tycker det låter helt sjukt.

Vi har begärt in offerter från andra entreprenader som gör arbetet från scratch för samma pris som deras tillägg vilket jag ställer mig ifrågasättande till.

I kontraktet står det bara avtalat för standard plattsättning med standard kakel och klinker. Inget annat kunde skrivas i avtalet då dem inte hade upphandlat UE. Men muntligt sa vår säljare att det skulle landa någonstans mellan 10-20'.

4. E
    Medlem · Nivå 16
    En lurig situation. Kräver goda kunskaper i regelverk/juridik för att kunna ge ett exakt svar.

När du som konsument handlar någon tjänst så gäller konsumenttjänstlagen. Den reglerar hur mycket ett uppskattat/uppgivet pris kan dra iväg.
    Priser ska också vara inom rimliga gränser.

Tveksam om denna lag är applicerbar på ditt fall.

Som tidigare nämnts, tilläggsarbete kan fort dra iväg i pris.
    Muntliga avtal gäller som skriftliga, men i efterhand är det svårt att bevisa när ord står mot ord.

• Laddar…
  5. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Bara 10-20 tusen lät hutlöst dyrt i mina ögon

• Laddar…
  6. G
    Medlem · Nivå 5
    Tyvärr är det ju bara till att signaturen är skriven som kunden har ett bra förhandlingsläge. I nästa kontrakt hade ni säkert tvingat fram riktiga siffror innan ni skrivit under men ofta bygger man kanske bara ett hus i sitt liv.

• Laddar…
  7. Appendix
    Husägare · Nivå 6
    Man ska även tänka på att en hel del husleverantörer får färdiga badrumsmoduler. Att då göra ändringar kan bli nästan lika dyrt som ett nytt badrum.

Här får jag känslan att det är i princip att sätta plattor från scratch som gäller och då känns inte 40.000 som orimligt (om än dyrt)

8. garvin
    Medlem Nivå 4
    Har dom nämt ett pris är det väl det som gäller.

• Laddar…
  9. Appendix
    Husägare · Nivå 6
    Om säljaren säger 10-20 "men kan inget lova" så är det inte bindande på något sätt.
    Tyvärr är det ju lätt att vara efterklok.

• Laddar…
  10. M
    Medlem Nivå 1
    Huset kommer inte i modul utan allt invändigt byggs på plats. Vi har redan betalt närmre 150.000 kr för plattsättningen i huset (med flytspackling tätskikt etc.). Så detta tillägg på 40.000 är alltså endast för att ha en större platta 30x60 istället för standardmått typ 20x30.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Vår säljare håller med om att han sagt 10-20.000, men att han då endast menade för badrummet uppe. Nu uppgick ju den kostnaden till 40.000 ändå. Så det är ju ganska mycket mer..

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Nivå 6
    Vilken husleverantör gäller det?

13. H
    Medlem Nivå 1
    Vår husleverantör/plattsättare tar 400 kr extra per kvadratmeter för att sätta större plattor på vägg (dit räknas 30x60 in).

Kräv att få se en spec på offerten. Det kan vi vara så att de tar extra för ”alla” tillval. T.ex. 400 kr extra för storleken, 400 kr extra för att det ör klinker på vägg, 400 kr extra pga rektifierade plattor, 100 kr extra per löpmeter aluminiumlist, m.m. Allt arbetskostnad givetvis. Så hade tydligen vår husleverantör innan, men numer så behöver man bara betala den högsta summan för varje ”grupp” tillval man lägger till. Stor skillnad prismässigt.

Tyvärr vet jag inte om det är så mkt att göra. Man brukar ju inte få gå utanför de bestämda leverantörerna.

14. J
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Jag vet inte hur ert avtal är reglerat men en faktor som påverkar är underlaget när man går upp i dimension på plattor, större plattor kräver mindre differenser i underlaget så dem kan ha räknat med att spackla om golv osv men det anser jag att din husleverantör skall informera dig om, om så är fallet.

• Laddar…
  15. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Så dom räknar att det ska ta minst en vecka extra i tid för större plattor per badrum, det är helt sinnessjukt dyrt. Måste vara den sämsta plattsättaren någonsin.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: