19 107 läst · 104 svar
19k läst
104 svar
Tvingad till tillgänglighetsanpassning för gammalt fint hus?
De krävde att man skulle kunna komma in med rullstol i badrummet och där skulle det finnas en tom cirkel för att vända på rullstolen.useless skrev:
Svårt med ett badrum com är 110 cm brett…
Enda chansen till att göra badrummet bredare är att expandera in i köket och då blir matplatsen 160 cm bred… där skall stolar och bord få plats.
Låter mycket tveksamt att kommunen hade rätt att kräva det vid en renovering. Skulle du öka ytan eller flytta badrummet?U Ulf Samuelsson skrev:
Jag skulle slå ihop dusch och toalett och var då tvungen att flytta avlopp. Resultatet skulle bli L-format med en 60 cm dörr. Om dörren som är i hallen gör bredare så blir det inte 90 cm öppning till vardagsrum. Duschutrymmet är 110 cm brett.Jonatan79 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gah! Det är därför man inte söker lov i onödanU Ulf Samuelsson skrev:
Det är fortfarande tillgänglighetsanpassning, inte handikappanpassning. Det är en väsentlig skillnad.U Ulf Samuelsson skrev:De krävde att man skulle kunna komma in med rullstol i badrummet och där skulle det finnas en tom cirkel för att vända på rullstolen.
Svårt med ett badrum com är 110 cm brett…
Enda chansen till att göra badrummet bredare är att expandera in i köket och då blir matplatsen 160 cm bred… där skall stolar och bord få plats.
Tomten ligger mitt ute i ingenstans, på en bergig kulle (ett paradis), men ligger ett fåtal hus i närheten. Halvbra grusväg till tomten. Huset är byggt 1910 för hand, men är i äldre stil. Otroligt fint med snidade detaljer och en helt magisk handbyggd trappa mellan de två våningarna (som jag inte tror uppfyller kraven på tillgänglighet, tyvärr).FreQa skrev:
Har förstått att detta är ganska vanligt, särskilt om det inte är olagligt att sedan skriva sig på sitt fritidshus. Det skulle bara vara då surt att åka på en inspektion i efterhand, och behöva fixa allt då. Sen vet jag inte hur vanligt det är, men det verkar vara upp till kommunens enhet.H hempularen skrev:
Det händer aldrig, det är inte en fråga.E ellstrom.linus skrev:
Här har du planlösningen. Helt omöjligt är det inte men jag är lite orolig för trappan till andra våning. Den är byggd för hand, har jättefina snidade detaljer och är världens mest stabila trappa. Dessvärre har den knappast 30 cm i stegdjup, trots att den är långt ifrån för brant eller för liten. Huset är byggt 1910 men har mer stil av ett 1850-> hus. Tomten är inte helt enkel att anpassa heller, huset ligger på en kulle och det skulle förstöra så mycket med en parkering i anslutning till huset, eller en gångväg över tomten.Workingclasshero skrev:
Jag trodde det räckte att bottenvåningen var tillgänglighetsanpassad om badrum, kök och sovrum fanns där?E ellstrom.linus skrev:Här har du planlösningen. Helt omöjligt är det inte men jag är lite orolig för trappan till andra våning. Den är byggd för hand, har jättefina snidade detaljer och är världens mest stabila trappa. Dessvärre har den knappast 30 cm i stegdjup, trots att den är långt ifrån för brant eller för liten. Huset är byggt 1910 men har mer stil av ett 1850-> hus. Tomten är inte helt enkel att anpassa heller, huset ligger på en kulle och det skulle förstöra så mycket med en parkering i anslutning till huset, eller en gångväg över tomten.
Good point! Jag har ingen aning men det låter ju lovande. Det här är kanske svårt att svara på, men vad räknas som sovrum? Kommer man undan med en dagbädd eller bäddsoffa, om det går att stänga en dörr om sig?TRJBerg skrev: