Byggahus.se
A
S StevieGee skrev:
Minska på lönen och samtidigt ska ni löntagare tvingas ha förmånsbil?
Hade mitt företag infört detta hade jag sagt upp mig direkt!!
Från och med 1/7 i år har ju dessutom förmånsvärdena gått upp rejält på de flesta bilar.

ID.4 finns ju med 4-hjulsdrift och tror att den tar 1200 kg släpvagnsvikt.
Har hittat på hemsidan en himla trevlig bil hos gamla Saab handlaren i närheten. Maxxus heter den. Den är så stor att jag kan ksnske göra avkall på släp. Kan de va nåt?
 
KristinaRT
ID4 GTX eller Tesla modell Y?
ID4 är väl den mest sålda elbilen just nu och Tesla är en av de bästa (fast det beror så klart på vem du frågar, det är iaf de med längst erfarenhet av att göra elbilar och en av de få tillverkare som inte gör någon annan typ av bil så de är iaf experter på just elbilar).
Modell Y har ganska trevlig dragvikt också….
Generellt har Tesla mycket bra andrahandsvärde också, iaf om man tittar på vad begagnade bilar kostar ;)
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
En ledtråd till. Bilen får får dra 800kg (max dragvikt) och släpet har en totalvikt på 3000kg. Du får dra detta med BE. Varför?

Visa bilaga 536616
För att BE tillåter överskiden nettovikt. Men de med B får inte dra pga nettovikten även om tomt släp. Vill inte begränsa mig så tyvärr, andra måste också kunna köra någon gång. Gillar inte att köra mer än 10-15 mil för det blir tråkigt och jag byter gärna av.
 
A
KristinaRT KristinaRT skrev:
ID4 GTX eller Tesla modell Y?
ID4 är väl den mest sålda elbilen just nu och Tesla är en av de bästa (fast det beror så klart på vem du frågar, det är iaf de med längst erfarenhet av att göra elbilar och en av de få tillverkare som inte gör någon annan typ av bil då de är iaf experter på just elbilar).
Modell Y har ganska trevlig dragvikt också….
Gtx skall jag se på. Bra tips.
Tesla Y är bakhjulsdriven ser jag. Kliar mig i ögonen, vaaaa??? Vad händer???
Hopplöst uråldrigt och helt oanvändbart när svenska vintern slår till. Dessutom funkar det inte för mig att komma till stugan med bakhjulsdrift. Trodde det nästan var helt borta faktiskt, för vanliga personbilar iaf.
 
S
Magnus Filip skrev:
För att BE tillåter överskiden nettovikt. Men de med B får inte dra pga nettovikten även om tomt släp. Vill inte begränsa mig så tyvärr, andra måste också kunna köra någon gång. Gillar inte att köra mer än 10-15 mil för det blir tråkigt och jag byter gärna av.
Funkar inte att göra så. Du behöver ha en 750 kg kärra om du ska dra släp med b-kort med så stora och tunga bilar. Även om det är olastad släpkärra.
 
S
Magnus Filip skrev:
Gtx skall jag se på. Bra tips.
Tesla Y är bakhjulsdriven ser jag. Kliar mig i ögonen, vaaaa??? Vad händer???
Hopplöst uråldrigt och helt oanvändbart när svenska vintern slår till. Dessutom funkar det inte för mig att komma till stugan med bakhjulsdrift. Trodde det nästan var helt borta faktiskt, för vanliga personbilar iaf.
Tesla y ha två motorer och är fyrhjulsdriven.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
S
Jag tycker Mercedes EQC på de flesta sätt är en fantastisk bil. Det enda folk verkar gnälla på är att den gå ganska mycket kortare på en laddning jämfört med reklamen. Dock är den ett stort monster när man skall parkera i en lite ruta. EQC piskar skiten ut Tesla på nästan alla sätt.

Till slut valde jag en Toyota RAV4 laddhybrid. Den går lätt över 8 mil på sommaren på en laddning. Jag kommer aldrig behöva tanka till vardags, endast på långresor. Det gör den mycket miljövänligare än en elbil eftersom miljöbelastningen vid tillverkningen är så mycket lägre. De få långresor jag gör kommer inte påverka genomsnittet märkbart. Dessutom slipper man räckviddsångest.
RAV4 väldigt långt efter EQC när det gäller känslan av premium och lyx. Tyvärr ångrar jag mig litegrann att det inte blev en EQC.
 
A
S sinuslinus skrev:
Funkar inte att göra så. Du behöver ha en 750 kg kärra om du ska dra släp med b-kort med så stora och tunga bilar. Även om det är olastad släpkärra.
Nja, inte som jag ser det. Reglerna ändrades för några år sedan. Förr var det strikt totalvikt för släp. Inte idag. Bara nettovikt är viktig med bara B kort. Du kan kolla själv med kalkylatorn på Transportstyrelsen. Pilla en del där så ser du själv.
Tror jag har riktigt bra koll för vi har gått igenom detta på jobbet så att ingen skall råka köra olagligt av misstag.
 
A
S sinuslinus skrev:
Tesla y ha två motorer och är fyrhjulsdriven.
Ser det nu. Men den är nog för dyr
 
A
S STB skrev:
Jag tycker Mercedes EQC på de flesta sätt är en fantastisk bil. Det enda folk verkar gnälla på är att den gå ganska mycket kortare på en laddning jämfört med reklamen. Dock är den ett stort monster när man skall parkera i en lite ruta. EQC piskar skiten ut Tesla på nästan alla sätt.

Till slut valde jag en Toyota RAV4 laddhybrid. Den går lätt över 8 mil på sommaren på en laddning. Jag kommer aldrig behöva tanka till vardags, endast på långresor. Det gör den mycket miljövänligare än en elbil eftersom miljöbelastningen vid tillverkningen är så mycket lägre. De få långresor jag gör kommer inte påverka genomsnittet märkbart. Dessutom slipper man räckviddsångest.
RAV4 väldigt långt efter EQC när det gäller känslan av premium och lyx. Tyvärr ångrar jag mig litegrann att det inte blev en EQC.
S STB skrev:
Jag tycker Mercedes EQC på de flesta sätt är en fantastisk bil. Det enda folk verkar gnälla på är att den gå ganska mycket kortare på en laddning jämfört med reklamen. Dock är den ett stort monster när man skall parkera i en lite ruta. EQC piskar skiten ut Tesla på nästan alla sätt.

Till slut valde jag en Toyota RAV4 laddhybrid. Den går lätt över 8 mil på sommaren på en laddning. Jag kommer aldrig behöva tanka till vardags, endast på långresor. Det gör den mycket miljövänligare än en elbil eftersom miljöbelastningen vid tillverkningen är så mycket lägre. De få långresor jag gör kommer inte påverka genomsnittet märkbart. Dessutom slipper man räckviddsångest.
RAV4 väldigt långt efter EQC när det gäller känslan av premium och lyx. Tyvärr ångrar jag mig litegrann att det inte blev en EQC.
Verkar vettigt RAV4. För med 8 mil behöver jag bara tanka några gånger per år. Blir typ nästan 100% el-bil för mig. Skall fråga!

EQC kostar 800.000 kr och är nog för dyrt
 
S
Magnus Filip skrev:
Nja, inte som jag ser det. Reglerna ändrades för några år sedan. Förr var det strikt totalvikt för släp. Inte idag. Bara nettovikt är viktig med bara B kort. Du kan kolla själv med kalkylatorn på Transportstyrelsen. Pilla en del där så ser du själv.
Tror jag har riktigt bra koll för vi har gått igenom detta på jobbet så att ingen skall råka köra olagligt av misstag.
Ja men bara upp till 3500 kg sammanlagd totalvikt för släp och bil. Så med en lätt dragbil kan man köra ett olastat släp med hög totalvikt men inte med en tyngre bil.
 
Magnus Filip skrev:
Gtx skall jag se på. Bra tips.
Tesla Y är bakhjulsdriven ser jag. Kliar mig i ögonen, vaaaa??? Vad händer???
Hopplöst uråldrigt och helt oanvändbart när svenska vintern slår till. Dessutom funkar det inte för mig att komma till stugan med bakhjulsdrift. Trodde det nästan var helt borta faktiskt, för vanliga personbilar iaf.
Varför skulle bakhjulsdrift vara ett problem? Det funkar i allmänhet bättre att backa en framhjulsdriven bil om det är svårt att komma upp. Samma sak med min framhjulsdrivna gräsklippare. Är det för halt i backar får jag backa upp.

Framhjulsdrift har fördelar med förbränningsmotor men de är marginella på en elbil. Då bygger man tvåhjulsdrivna bilar med bakhjulsdrift.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
P
S STB skrev:
Jag tycker Mercedes EQC på de flesta sätt är en fantastisk bil. Det enda folk verkar gnälla på är att den gå ganska mycket kortare på en laddning jämfört med reklamen. Dock är den ett stort monster när man skall parkera i en lite ruta. EQC piskar skiten ut Tesla på nästan alla sätt.
En sak som jag tycker verkar vara bra med Tesla är att bilen är uppbyggd kring datorsystemet. Systemet kan uppdateras fjärrstyrt (med WiFi, tror jag) så man behöver inte åka till en verkstad för systemuppdatering. Gör Mercedes på liknande sätt med sina elbilar? Gör andra tillverkare så också.

Jag gillar också alla kameror som finns på en Tesla. Bilen kan skicka bilder till en server om den råkar ut för stöld eller vandalism och om man råkar ut för en olycka så finns bra dokumentation.

Till sist har vi Teslas system för autonom körning. Hur står det sig i konkurrensen med andra?
Till slut valde jag en Toyota RAV4 laddhybrid. Den går lätt över 8 mil på sommaren på en laddning. Jag kommer aldrig behöva tanka till vardags, endast på långresor. Det gör den mycket miljövänligare än en elbil eftersom miljöbelastningen vid tillverkningen är så mycket lägre.
Varför är miljöbelastningen lägre?
De få långresor jag gör kommer inte påverka genomsnittet märkbart. Dessutom slipper man räckviddsångest.
Det där sista är ett mycket bra argument för en laddhybrid, tycker jag.
 
Jag ser det inte som en fördel att någon annan kan ändra i min bil.

Kameraövervakningen är inte tillåten på allmän plats i Sverige. Så den är det liten nytta med. Självkörningen kostar extra, inte helt billigt tillval.
 
A
S sinuslinus skrev:
Ja men bara upp till 3500 kg sammanlagd totalvikt för släp och bil. Så med en lätt dragbil kan man köra ett olastat släp med hög totalvikt men inte med en tyngre bil.
De flesta kombinationer faller utanför ditt resonemang tyvärr. Nettovikten! Skall inte köpa en småbil alls. Förutom att de är för trånga och bullrar gillar jag inte dem ur säkerhetssynpunkt. Får man kontakt med en lastbil mosas man lättare. Med en större bil klarar man sig bättre. Säkerhet är nummer 1 oavsett om kostnaden är högre tycker jag, inom rimliga gränser förstås. Hur tänker man när man klämmer in en hel familj och drar iväg på vägarna och långkör i en Huyundai i10 eller nåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.