Byggahus.se
En fyrhjulsdriven Hyundai IONIQ 5 är ju nice men Mercedes EQC är också riktigt trevlig...

En plugin hybrid alternativ är ju BMW X5 45e med max dragvikt på 2700 kg. Jag har den själv och den är riktigt nice och du kommer ca. 8-8,5 mil på sommaren på el och runt 6,5 mil på vintern.

A
snuttjulle snuttjulle skrev:
Lätt att blanda ihop vad namnen på de olika varianterna på bilar man kan ha.
Tjänstebil är en bil man använder i Tjänst och max 50 mil per år privat per år.
Förmånsbil en bil som man har rätt att köra privat.
Förmånsbilen blir man förmånsbeskattad för enilg det som räknas ut med hjälp av div tabeller.
Får de verkligen kräva av dig att använda bilen privat? Ganska säker på att även om man kan få en bil klassad som tjänstebil så länge man inte använder den privat även om den är parkerad hemma. Blir ofta svårt att komma undan max privata mil då även en resa till och från ordinarie arbetsplats räknas in i de privata milen.

Rena elbilar känner jag att det idag kan vara svårt att ha som enda bil i hushållet om man vill kunna dra släp och åka på längre resor. Hybriderna funkar enligt mig bättre i det läget men detta är ju helt personliga tankar och kan mycket väl ändra sig i morgon beroende på utbyggnad av laddstationer och teknik.
De drar alla över samma kam. Förmånsbil för alla. Säkert inte helt enligt reglerna, men så är det

A
S sinuslinus skrev:
Har ts e-kort så är det ju inget problem att det 1500 kg-släp. Är inte så många bilar generellt man får dra 1500 kg med b-kort. Är en mindre och lättare bil i såna fall men då funkar det inte ändå med kravspecen.
Det är vad bilen får max dra som är intressant. Det har inte med körkortet att göra. Körkortet talar bara om vilken drag-klass eller vad man skall kalla det som man själv tillhör.
När jag var 18 passade jag på att ta förutom B, även samtidigt A, BE, och CE. Bra att ha om man blir av med jobbet sa mina föräldrar, för med CE finns alltid jobb att få. Bra med C när vi har flyttat. En hyrd lastbil full med allt på en gång, smidigt.
En gång körde jag en lastbil med släp till Nederländerna och tillbaka, extraknäck. Extremt tråkigt var det att köra så långt. Men iaf bra att ha kortet ut i fall att.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det är vad bilen får max dra som är intressant.
Ja för oss som har BE, men för de andra vanliga människorna så blir behörigheten begränsande.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ja för oss som har BE, men för de andra vanliga människorna så blir behörigheten begränsande.
??? De kan ju ta BE om de inte har det. Busenkelt.
Jag tränade själv på en parkering och lånade konor. Sedan körde jag upp privat. Vem som helst som är lite haj på att köra släp klarar det. Tar knappt någon tid eller och kostar lite pengar. När jag sedan någon månad senare tog CE på körskola insåg jag att BE ingår automatiskt i CE. Så det var onödigt egentligen. Misstag gör man ibland :)

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Vi får välja helt fritt vilken bil som helst och den skall vara eldriven.
Var kommer du att ladda bilen?

A
P pmd skrev:
Var kommer du att ladda bilen?
På jobbet mest.
Har redan beställt med 10000 kr bidrag en 3 fasladdare hemma. Vårt nya hus är förberett för det, all el framdraget till garaget. Bara att koppla in och skruva fast på väggen. En granne fixar det.
Totalkostnaden blir någon 1000-lapp bara.

S
Magnus Filip skrev:
Det är vad bilen får max dra som är intressant. Det har inte med körkortet att göra. Körkortet talar bara om vilken drag-klass eller vad man skall kalla det som man själv tillhör.
När jag var 18 passade jag på att ta förutom B, även samtidigt A, BE, och CE. Bra att ha om man blir av med jobbet sa mina föräldrar, för med CE finns alltid jobb att få. Bra med C när vi har flyttat. En hyrd lastbil full med allt på en gång, smidigt.
En gång körde jag en lastbil med släp till Nederländerna och tillbaka, extraknäck. Extremt tråkigt var det att köra så långt. Men iaf bra att ha kortet ut i fall att.
Har du e-kort så förstår jag inte varför du föreslog att du skulle kunna typa om släpet till 1300 kg.

A
S sinuslinus skrev:
Har du e-kort så förstår jag inte varför du föreslog att du skulle kunna typa om släpet till 1300 kg.
Därför att olika bilar har olika maximal dragvikt, totalvikt släp.

S
Magnus Filip skrev:
Är ju bruttovikten som spelar roll.

• Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
nej så funkar det inte. Det verkar som det gick lite fort när du tog ditt körkort......

• Gilla
  • Haha
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
nej så funkar det inte. Det verkar som det gick lite fort när du tog ditt körkort......
Gå in på Transportstyrelsens kalkylator så ser du själv.
Ja, stämmer! det gick snabbt att ta körkorten. Gjorde det under ett sommarlov och jobbade lite samtidigt.

Magnus Filip skrev:
Gå in på Transportstyrelsens kalkylator så ser du själv.
nej det behövs inte jag kan reglerna. Du hade så hög svansföring tidigare om körkortet så nu får du ta några spadtag till i gropen du gräver, men en ledtråd är att det är bruttovikten du ska ha koll på vs max dragvikt, inte totalvikten.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
En ledtråd till. Bilen får får dra 800kg (max dragvikt) och släpet har en totalvikt på 3000kg. Du får dra detta med BE. Varför?

Gul personbil parkerad framför ett grått tvåaxlat släp på en våt gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Förmånsbil är det. De kommer att minska lite på lönen också. Haha! De har tänkt till.
Kan klara mig med 1300 kg släp också
Minska på lönen och samtidigt ska ni löntagare tvingas ha förmånsbil?
Hade mitt företag infört detta hade jag sagt upp mig direkt!!
Från och med 1/7 i år har ju dessutom förmånsvärdena gått upp rejält på de flesta bilar.

ID.4 finns ju med 4-hjulsdrift och tror att den tar 1200 kg släpvagnsvikt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.