Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Tvingad att ha tjänstebil, vilken?

1. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 996 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Har ts e-kort så är det ju inget problem att det 1500 kg-släp. Är inte så många bilar generellt man får dra 1500 kg med b-kort. Är en mindre och lättare bil i såna fall men då funkar det inte ändå med kravspecen.

2. P
    Medlem · skåne · 74 inlägg

peter_73

Medlem
    Det saknas lite info i sammanställningen från MestMotor. Är det vad elbilerna får dra med B-kort, eller BE ? Finns det elbilar som får dra 1500kg med B-kort ?

Edit : Flera som hade samma fråga samtidigt ser jag :) Min fossilbil får dra 1500kg med B-kort, 2000kg med BE. Skal jag byta till elbil om några år är ju bra om man inte behöver väga ner släpet också.

3. B
    Medlem · Uppsala · 668 inlägg

bakterie

Medlem
    Du behöver inte väga ner något. Jag gissar att du tänker på regeln ”släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragfordonets tjänstevikt”. Den regeln togs bort 2013. Du får koppla släp med högre totalvikt, så länge släpets bruttovikt inte överstiger bilens maximala släpvagnsvikt.

4. P
    Medlem · skåne · 74 inlägg

peter_73

Medlem
    Bra att veta, tack :)

5. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 996 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Bara upp till 3500 kg sammanlagd totalvikt.
    vilken bil är det?

6. M
    Medlem · Stockholm · 501 inlägg

Maximarcus

Medlem
    Och så länge totala vikten inte överstiger 3500kg. Det är där utmaningen blir med endast B-kort och en tung elbil.

7. V
    Medlem · 1 178 inlägg
    I fall man får löneförhöjning skulle jag kanske gå med på en sådan sak men det verkar ju tvärtom här. Var ska den parkeras, var ska den laddas? Antagligen lösningsbart men då vill man ju ha kompensation för detta. Minimum är ju vad skatteverket vill ha, behöver man sen göra nåt hemma för att husera fordonet så även för detta.

8. vcx
    Byggnovis · Göteborg och Bohus län · 240 inlägg

vcx

Byggnovis
    Ska man ha en bil som inte sticker i ögonen på folk så passar en Skoda Enyaq iV 80x bra. Bara 1200 kg drag vikt, så du tappar 300 kg lastvikt på släpet (och tvingas ta B+ eller E-behörighet om du inte redan har). Såg en sån igår när jag tankade hojen och den är riktigt snygg, definitivt mer än en ID4 (lite otippat att se den på en mack dock).

• Laddar…
  9. C
    Medlem · 12 152 inlägg
    Precis. Med de nya förmånsbilsreglerna blir enbart förmånsvärdet ofta högre än vad det kostar att privatleasa samma bil. Så det är ju på riktigt en förlustaffär för den anställde om det inte kompenseras med en lönehöjning.

10. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 763 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Och ts kompenseras med lönesänkning;)

11. C
    Medlem · 12 152 inlägg
    Ja precis. Nu utgick jag i och för sig från att den "lönesänkning" TS pratar motsvarar bilens skattemässiga förmånsvärde så att bruttolönen blir oförändrad. Det är i och för sig tänkbart att företaget gör ett mindre avdrag än så. Det skulle jag helt klart argumentera för i TS situation, även om det är rimligt med någon form av avdrag för tillgången till "fri" bil.

12. S
    Medlem · 2 inlägg

SamFlo

Medlem
    Är det bara jag som är trög, vad har debatten om tjänstebil att göra här på Byggahus?

13. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
    "övrigt offtopic" då går det bra.

14. C
    Medlem · 12 152 inlägg
    Kanske därför TS postade det i "Övrigt Off-topic"-forat?
    (2:a på den :))

15. O
    Medlem · 937 inlägg

OMathson

Medlem
    Sen ska väl arbetsgivare betala höjd arbetsgivaravgift? Ibland sänker ju arbetgivare lönen motsvarande vad det kostar dem med finansiering av bil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.