33 449 läst · 303 svar
33k läst
303 svar
Tvingad att ha tjänstebil, vilken?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 556 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 4 556 inlägg
Har ts e-kort så är det ju inget problem att det 1500 kg-släp. Är inte så många bilar generellt man får dra 1500 kg med b-kort. Är en mindre och lättare bil i såna fall men då funkar det inte ändå med kravspecen.@ @ndreas skrev:
Det saknas lite info i sammanställningen från MestMotor. Är det vad elbilerna får dra med B-kort, eller BE ? Finns det elbilar som får dra 1500kg med B-kort ?
Edit : Flera som hade samma fråga samtidigt ser jag
Min fossilbil får dra 1500kg med B-kort, 2000kg med BE. Skal jag byta till elbil om några år är ju bra om man inte behöver väga ner släpet också.
Edit : Flera som hade samma fråga samtidigt ser jag
Du behöver inte väga ner något. Jag gissar att du tänker på regeln ”släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragfordonets tjänstevikt”. Den regeln togs bort 2013. Du får koppla släp med högre totalvikt, så länge släpets bruttovikt inte överstiger bilens maximala släpvagnsvikt.P peter_73 skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 556 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 4 556 inlägg
Bara upp till 3500 kg sammanlagd totalvikt.B bakterie skrev:
vilken bil är det?P peter_73 skrev:Det saknas lite info i sammanställningen från MestMotor. Är det vad elbilerna får dra med B-kort, eller BE ? Finns det elbilar som får dra 1500kg med B-kort ?
Edit : Flera som hade samma fråga samtidigt ser jagMin fossilbil får dra 1500kg med B-kort, 2000kg med BE. Skal jag byta till elbil om några år är ju bra om man inte behöver väga ner släpet också.
Och så länge totala vikten inte överstiger 3500kg. Det är där utmaningen blir med endast B-kort och en tung elbil.B bakterie skrev:
I fall man får löneförhöjning skulle jag kanske gå med på en sådan sak men det verkar ju tvärtom här. Var ska den parkeras, var ska den laddas? Antagligen lösningsbart men då vill man ju ha kompensation för detta. Minimum är ju vad skatteverket vill ha, behöver man sen göra nåt hemma för att husera fordonet så även för detta.
Ska man ha en bil som inte sticker i ögonen på folk så passar en Skoda Enyaq iV 80x bra. Bara 1200 kg drag vikt, så du tappar 300 kg lastvikt på släpet (och tvingas ta B+ eller E-behörighet om du inte redan har). Såg en sån igår när jag tankade hojen och den är riktigt snygg, definitivt mer än en ID4 (lite otippat att se den på en mack dock).
Precis. Med de nya förmånsbilsreglerna blir enbart förmånsvärdet ofta högre än vad det kostar att privatleasa samma bil. Så det är ju på riktigt en förlustaffär för den anställde om det inte kompenseras med en lönehöjning.M mnils skrev:
Ja precis. Nu utgick jag i och för sig från att den "lönesänkning" TS pratar motsvarar bilens skattemässiga förmånsvärde så att bruttolönen blir oförändrad. Det är i och för sig tänkbart att företaget gör ett mindre avdrag än så. Det skulle jag helt klart argumentera för i TS situation, även om det är rimligt med någon form av avdrag för tillgången till "fri" bil.A AndersS skrev:
Är det bara jag som är trög, vad har debatten om tjänstebil att göra här på Byggahus?Magnus Filip skrev:Företaget där jag jobbar tar i år bort företagsbilarna.
Det blir billigare för dem att alla som är inom service och sälj har tjänstebilar istället. Anledningen är att bilarna skall tillbaka till företaget på helgerna och helstpå kvällen också. Det tar tid. De tar även för mkt tid att administrera. Tjänstebilar sköter föraren själv om det mesta. Även tycker de att företagsbilarna slits för hårt. Problem har det varit enligt revisor att några använt företagsbilarna lite väl mycket privat vilket är olagligt. Revisorn menar även att tjänstebilar sköts bättre.
Eftersom jag använder företagets bilar ibland måste jag också ha tjänstebil.
Vi får välja helt fritt vilken bil som helst och den skall vara eldriven. Ingen övre prisgräns finns, utan de kommer att se på totalkostnaden inkl. andrahandsvärde på 3 år. Vet ej vad den max.kostnaden är för det är inte beslutat om ännu. Men vet att enklaste Teslan kan gå igenom eftersom de har högt andrahandsvärde.
Möjligen laddhybrid om man kan argumentera för det.
Har inte haft bil på över 10 år och kan eller vet noll om bilarna idag. Jag brukar låna bil av en bilverkstad när jag inte kan cykla eller åka buss.
Har tre barn och ett släp på 1500 kg. Vill helst ej ha Tesla för det kan verka lite skrytsamt.
Vet någon någon bra bil? Säkert finns här många bilintresserade. Måste kunna lasta 500 kg minst.
Ej bakhjulsdrift för då kan jag inte ta mig till sommarstället.