En fråga slog mig när jag läste den här tråden, om att försöka tvinga fram ett officialservitut, i det här fallet om rätten att få använda annans mark för utlopp för renat avloppsvatten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/officialservitut-avlopp.255632/

Att tvinga fram en förrättning kan leda till astronomiska inbetalningar till Lantmäteriet. Hur fördelas dessa belopp på parterna runt ett officialservitut där ena parten ("tjänande" parten) motsätter sig ett officialservitut?

I de flesta fall har säkert aktörer som behöver tillgång till annans mark goda skäl i argumenten till Lantmäteriet. Men hypotetiskt kan man också tänka sig att det förekommer okynneskrav. Ska då motparten tvingas pynta i för att man har en granne som saknar verklighetssinne? Även när det kan finnas goda skäl till att få ett officialservitut framstår det som märkligt, kan jag tycka personligen, att avgifterna till Lantmäteriets förrättning är något som en "tjänande" part ska behöva betala ett öre för, oavsett utgången för ärendet. Men mina åsikter är ju ointressanta. Kan någon bidra med info vore det välkommet. Just denna aspekt redogörs aldrig för i forumdiskussioner om servitut.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Det är väl naturligt att den som vill ha servitutet får betala?
Om du vill släppa ut vatten på min fastighet och får ett servitut för det blir ju din fastighet härskande och min fastighet tjänande. Det är ju inte rimligt att jag som tjänande drabbas av några kostnader för att du vill göra nått på min mark.

F fribygg skrev:
Det är väl naturligt att den som vill ha servitutet får betala?
Om du vill släppa ut vatten på min fastighet och får ett servitut för det blir ju din fastighet härskande och min fastighet tjänande. Det är ju inte rimligt att jag som tjänande drabbas av några kostnader för att du vill göra nått på min mark.
Ja vad är "naturligt".
Det du säger låter helt rimligt, men juridik ligger ibland utanför vad jag kallar det sunda förnuftet, så hade varit bra med en experts åsikt.

Och vad händer i en tvist där ena parten, "tjänande" motsätter sig, men där officialservitutet ändå genomförs? Gör det någon principiell skilland? Blir det då en ekonomisk smäll för den som blir "tjänande"?

A AxelAxel skrev:
Ja vad är "naturligt".
Det du säger låter helt rimligt, men juridik ligger ibland utanför vad jag kallar det sunda förnuftet, så hade varit bra med en experts åsikt.

Och vad händer i en tvist där ena parten, "tjänande" motsätter sig, men där officialservitutet ändå genomförs? Gör det någon principiell skilland? Blir det då en ekonomisk smäll för den som blir "tjänande"?
Men det är väl självklart att det är den härskande som måste betala, den tjänande får ju ett intrång och ska självklart inte ha några kostnader.

Nu är orginaltråden uppdaterad av trådägaren och det går fint att läsa där hur det blev.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.