Byggahus.se

Tvinga banken att släppa pantbrev?

1. T
    Medlem Nivå 2
    Jag har pantbrev på sammanlagt 2M (uttagna två ggr med 1M åt gången).

Efter många år har jag nu betalt av mitt lån så att skulden bara är 1M. Jag vill att banken ska släppa panten med 1M, men banken är tveksam och anger egentligen inget riktigt skäl.

Jag har ju en gång i tiden skrivit under att banken har rätt att ta 2M i pant då jag den gången lånade 2M.

Kan man tvinga banken att få skriva om panten till ett lägre belopp? Dvs kan banken ligga kvar och låsa panten tills dess att hela lånet är betalt??

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Nu är jag inte med på vad du menar. Pantbrev är bra att ha och följer med fastigheten vid en försäljning. Det ger nästa ägare rätt att ta lån upp till 2 miljoner utan att ta nya pantbrev. Kostar 1,5% av beloppet plus lite i avgift.

Banken har väl bara rätt att ta ut det du är skyldig dem?

MVH

3. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Ja precis som Tiger79 skriver så är det inte banken som "har" pantbreven utan de följer fastigheten. De är elektroniska idag så det finns inget papper man behöver hålla kolla på. Banken kan inte ta ut mer än din skuld.

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det beror lite på hur panten tagits ut. Om den är tagen på 2 M, så är det inte mycket att göra, men om de är på 2 * 1 Msek, så ska du definitivt kräva att banken släpper 1 ,MSek till "allmänna arkivet", så att du har full frihet att använda panten till vad DU vill. Detta kan visa på problemet att det kan vara fördelaktigare att ta ut pantbrev på flera små belopp än att ta ut 1 Maxbelopp.
    OBS! Att pantbreven ligger i " prioriteringsordning" typ 475.000 inom 560.000 till 1037.000 SEK

Redigerat 17 apr 2015 22:46
  5. T
    Medlem · Nivå 9
    Intressant Hasse
    Vad är "almänna arkivet" och vad tjänar man på det?

6. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Allmänna arkivet är det digitala arkivet där redan uttagna, men inte utnyttjade pantbrev "Mellanlagras". D.v.s. dessa pantbrev kan utnyttjas som pant i fastighrten för vilket lån som helst.

7. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Efter att ett lån återbetalats, ska man se till att pantbreven återlämnas till " Digitala arkivet" , för då kan de utnyttjas igen av nuvarande eller nästkommande fastighetsägare UTAN att ny avgift tas ut!

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Varför vill du att banken skall släppa panten på 1 av de 2 mkr , nya lån någon annanstans?
    Var det ett lån på 2 mkr från början som nu är 1 mkr kvar på, eller var det flera olika lån.
    Banken har inget egetvärde att behålla samtliga pb i ditt fall , känns mer som okunnighet från tjänstemannen eller slöhet att i värsta fall behöva skriva om pantsättningen till 1 mkr i pb. ( Jag har jobbat 9 år på bank)

9. T
    Medlem · Nivå 9
    Hasse:

Ok men har inte allas förts över dit?
    De följer väl fortfarande fastigheten?

Banken kan endast få tillbaka det man är skyldig dem.

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Om banken har pantbrev på 2 MSEK och skulden är 1 MSEK, så om något dumt händer, så säljer banken fastigheten och tar sina 1 MSEK, sedan får "gamla ägaren" (=ni ) resterande 1MSEK

11. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Men om banken har pantbrev och skulden är 1M men huset är värt 2M så gör väll banken samma sak ändå?

12. T
    Medlem · Nivå 9
    Resterande? Det beror väl på vad huset blir sålt för inte pantbreven. Det man är skyldig banken vid det tillfället tar banken. Säljs huset för 4 miljoner och pantbreven är 2 miljoner men lånet endas 1 miljon, tar banken 1 miljon och säljaren får 3 miljoner...

13. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Pantbrev följer med fastigheten.
    De tas ut (mot avgift) på begäran.
    Första pantens början är 0 kr.
    T.ex. #1. 400.000 inom 0-400.000
    #2 1.400 inom 400.000 till 1.800.000
    o.s.v.
    Det gör att pantbrev #1 är bättre, för man räknar från 0 när det ska delas ut pengar till långivare.
    Antag att fastigheten Säljs för 1.700.00 :-
    Då får pant innehavare #1 400.000 medans långivare 2 bara får 1.700.000 - 400.000 =1.300.000......

Redigerat 17 apr 2015 23:39
  14. T
    Medlem · Nivå 9
    Om det du skriver stämmer: Spelar det ingen roll för ägaren eller banken som äger pantbreven. Om huset är värt mer än vad Lånet är vid tidpunkten får alla sina pengar oavsett pantbrev som är högre.

15. B
    Medlem · Nivå 11
    Vill du ta ett lån hos en annan bank med huset som säkerhet? Det är den enda anledningen jag kan se till att göra det du försöker göra. Låt i så fall den nya banken hjälpa till med pantbreven. Vill du inte ta ett annat lån så låt nuvarande bank göra som de vill med pantbreven. Du har inget att förlora på det.