Hej!
Min morfar har en stor bit mark i ett attraktivt läge. Vi har fått köpa loss en liten bit av den marken för att kunna bygga ett litet fritidshus. Nu säger kommunen att vi är tvungna att upprätta en detaljplan för området trots att vi bara vill stycka av en tomt. Har de rätt att kräva det av oss?
Tacksam för råd :)
/Erika

E Erikajohan skrev:
Hej!
Min morfar har en stor bit mark i ett attraktivt läge. Vi har fått köpa loss en liten bit av den marken för att kunna bygga ett litet fritidshus. Nu säger kommunen att vi är tvungna att upprätta en detaljplan för området trots att vi bara vill stycka av en tomt. Har de rätt att kräva det av oss?
/Erika
Korta svaret ja de kan de. Men hur ser det ut idag. Finns det några områdesbestämmelser, är det tomtmark som styckas av? m.m.

E Erikajohan skrev:
Hej!
/Erika
Så här, det är kommunen som har planmonopol och kan besluta om att upprätta en detaljplan enligt PBL. Byggnadsnämnden kan också obstruera en avstyckning av en tomt och bygglov på densamma. Skyddet som finns för din morfars enskilda intresse är att överklaga om kommunen sätter sig emot. Ibland kan det vara framgångsrikt och ibland inte, det beror på omständigheterna.

Här ett exempel där Tjörns kommun motsatte sig ett bygglov för ändrad användning till ett fritidshus och just förlorade i MÖD. Om du läser MÖDs domskäl så ser du lite hur rätten resonerar kring lagstiftningen:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2023/126647/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.