Byggahus.se

Tving/skruvstycke för pelarborr med stor spännvidd?

1. K
    Medlem Nivå 4
    Jag har en rejäl gammal pelarborr som jag skulle vilja använda till att borra i "halvkubbar" med (kubbar kluvna på mitten för att svarva träskålar). Men hur kan jag fästa kubben i bordet?

Kubben behöver ligga med barken/yttersidan nedåt, och den sidan är ju rund, så det är ganska svårt att klämma fast den med två vanliga skruvtvingar. Kärnsidan, som är (nästan) plan ska vara uppåt och ligga vågrätt.

Det vore idealiskt med ett skruvstycke som har spännvidd på 30-40 cm, men jag hittar inga. Särskilt inte något som håller kubben i mitten - de flesta skruvstycken har ju käftarna vid sidan om skruvstyckets bordsbultar. Jag vill ha dem rakt över...

Några förslag?

Ett X-Y-bord vore inte fel heller, men det får väl bli en separat tråd...

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Två U-formade stöd och spännjärn.

Protte

3. A
    Medlem · Nivå 14
    en uform och tving på varje sidan som klämer ihop det? borra hålet sen kapa kanterna i såg för att få den längd man vill ha.

4. C
    Medlem Nivå 6
    Svetsa ett plattjärn på en tving i lämplig storlek och spänn fast tvingen i borrbordet.

5. K
    Medlem Nivå 4
    Hm. Vad är spännjärn, till skillnad från en vanlig skruvtving? Länka gärna till webbutik eller foton...

Att lägga halvkubben i något konkavt för bättre stöd är ju en bra idé, men jag har fortfarande lite svårt att spänna fast det hela med vanliga skruvtvingar. Kanske skulle funka med större modeller, men tycker framförallt att det i så fall är längre käftar som skulle hjälpa.

Och det som vore allra bäst är om man kunde spänna fast halvkubben som i ett vanligt skruvstycke med horisontell axel, med fiberriktningen längs skruvstyckets axel. Där finns ju raka och bra ytor på halvkubben.

6. bax
    Medlem Nivå 10
    Dra fast en limknekt mellan kortsidorna, spänn sedan fast limknekten i maskinskruvstycket?

Men jag skulle nog föredra spännjärn.

7. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Om du har ett v-format stöd, måste ämnet spännas fast under borrningen? Hur stora hål är det du ska göra?

Om du måste spänna fast borde ett v-format stöd med spår på undersidan funka, tvingen fästs upp o ner, fixa sidan i spåret alltså.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sketch1491938666358.png

• Laddar…
  8. prototypen
    Medlem · Nivå 21
  9. C
    Medlem · Nivå 15
    Du kan inte bara dra fast en regel eller liknande i botten på kubben med några träskruv?
    Om det skall svarvas känns det spontant som att en del material skall bort och där är det ju lämpligt att skruva.
    Vad använder du för att spänna upp kubben i svarven?

10. K
    Medlem Nivå 4
  11. K
    Medlem Nivå 4
    Det skulle kanske kunna gå. Det gäller bara att tänka sig för så man placerar skruvarna rätt. :)

Jag borrar först en "grop" med ett kvistborr i kärnsidan. Där fäster jag sedan en fyrbackschuck:
    https://vicmarc.com/index.php?optio...emart_product_id=97&virtuemart_category_id=14

I det läget svarvar man utsidan av skålen, och då passar man också på att svarva en tapp i skålens botten.

När utsidan är klar tar man loss ämnet från chucken och vänder på det. Tappen fästs nu i chucken, och man svarvar skålens insida.

Så, det jag söker hjälp med är egentligen att hålla fast halvkubben när jag borrar den första "gropen" i kärnsidan med 50-55 mm kvistborr, cirka 10-20 mm djupt.

12. K
    Medlem Nivå 4
    Det är en "grop" 50-55 mm diameter och 10-20 mm djup som jag ska göra m.h.a. kvistborr. Se mitt svar till @cpalm. Jag tror att jag skulle känna mig tryggast med ett fastspänt ämne, med tanke på den stora borrdiametern = stora krafter.

Ska fundera på om det skulle gå att bygga ett stöd som kan fästas bra i bordet, och som ämnet i sin tur enkelt kan tvingas fast i. Det borde kunna gå tycker jag.

13. jac
    Medlem · Nivå 14
    • Laddar…
  14. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    En U-balk i skruvstycket och en tving på var sida, skulle det fungera?

Protte

• Laddar…
  15. K
    Medlem Nivå 4
    Tror jag har fått tillräckligt med idéer nu. Återkommer med foto när jag har hittat/valt en lösning som funkar här... Tack så mycket så länge! :p